Annons

D300 infrarött?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Undrar om det är någon som vet hur känslig Nikon D300 är för infrarött? Funderar på att byta upp mig från D80 och den är ju inte SÅ enkel att fota infrarött med även om jag har lyckats. Vill gärna fortsätta fota infrarött, så jag hoppas att D300 inte är mindre känslig.
/ Lena

Antagligen är den betydligt mindre känslig än D80. D3 är tydligen helt värdelös för IR, och man kan ju tänka sig att D300 har samma typ av sensorfilter. Fotar du mycket IR så kan du ju köpa en D70 eller liknande och låta plocka bort filtret på.

Tydligen är D300 tillräckligt "okänslig" för IR att företaget MaxMax erbjuder modifieringar där man kan välja olika typer av sensorfilter för att utöka bl.a. D300:ans möjlighet att detektera både UV och/eller IR.

Läs mer här

en följdeffekt av dessa modifieringar är att AA-filtret tas bort. Här finns lite
exempel från en D200 utan AA-filter.

Hej!

Man kan nästan glömma IR med D300 helt och hållet. Kännslighteen för IR ligger på -19 EV steg.

/Hampus

thansen skrev:
Tydligen är D300 tillräckligt "okänslig" för IR att företaget MaxMax erbjuder modifieringar där man kan välja olika typer av sensorfilter för att utöka bl.a. D300:ans möjlighet att detektera både UV och/eller IR.

Läs mer här

en följdeffekt av dessa modifieringar är att AA-filtret tas bort. Här finns lite
exempel från en D200 utan AA-filter.

Om man väljer IR+visible light, måste man då använda ett filter för att tex. ta normala landskapsbilder? har läst på sidan, men fattade inte den delen..

Har idag gjort en snabbtest och vad jag tycker så verkar D300 vara ungefär lika känslig som D80 på IR. Så jag ska nog lyckas få ihopa några IR bilder med denna kameran också...

ANNONS
Götaplatsens Foto