Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 mot D7100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det är ratten på vänster sida. På proffsmodellerna sitter ISO, WB & bildkvalitétsknapparna lättåtkomliga överst på den.
Fast på D600 kan man ju ställa in kameran så att man ställer ISO med främre eller bakre kontrollhjulet i S & A läge.

Det kan man på D7100 också och då ser man också hela tiden inställt ISO-tal i sökaren. Förstår inte problemet gällande ISO för D7100, det är ju hur simpelt som helst att ändra. Bildkvalitéknappen saknar jag personligen inte eftersom jag alltid kör RAW, dock måste man till vä. sida och trycka på rätt knapp och vrida på hjulet för WB....går ganska snabbt det också när man får in "känslan" för var knappen sitter. (Tror inte det finns inställning för att dedikera hjul för WB, har dock inte kollat upp detta)

MVH // Anders

Ja särskilt när den finns på exempelvis Canon 5D.......alltså en.....amatörkamera."- Therefore a witch"....ni som känner er monty python kanske förstår min referens....

Frågan är om den flyter? ^^

För att återgå till ämnet och trådskaparen, jag tror du skulle bli väldigt nöjd med en D600. Sökaren som sitter på FX-kameror är nästan värd köpet i sig i mitt tycke, otroligt mycket trevligare att komponera bilder med. Dessutom kommer du märka en massiv förbättring i DR och ISO-prestanda.

D7100 ska väl enligt Nikon vara lika väder och damm-tätad som D300?

Det är klart, det är viktigt att det syns att man har ett proffshus om det får en att känna sig som en bättre fotograf. Förmodligen den viktigaste poängen hittills.

Jag är inte helt 100 på det, men D300 är ett bra hus. D7100 ligger bättre till med bildkvalité, men frågan är ju om det är värt investeringen att gå till D7100, jag tycker det är bättre att gå till fullformat (om man inte har objektiv som är för dx, för då blir det dyrt), D7100 är en bra kamera.D600 är dock en riktigt prisvärd fullformat.

Det har inget med utseende att göra utan användarvänlighet :) Amatörratten dvs scenväljar-ratten använder inte jag. Därför tar den upp plats istället för de snabbvalsknappar som annars finns där, det innebär en massa krångel och tidskrävande och störande moment om man inte använder den ratten. Sedan är det nog så att har man en ama... sorry, scenväljar-ratt så använder man den och blir då mindre medveten om de val som görs, slutar man använda dessa autoval så tror jag att man utvecklas mer.

Men vill man ha en sån ratt så är det ju helt okej, men det finns bra skäl för de som inte vill ha det också, och det har inte med usteende att göra.

Frågan är om den flyter? ^^

För att återgå till ämnet och trådskaparen, jag tror du skulle bli väldigt nöjd med en D600. Sökaren som sitter på FX-kameror är nästan värd köpet i sig i mitt tycke, otroligt mycket trevligare att komponera bilder med. Dessutom kommer du märka en massiv förbättring i DR och ISO-prestanda.

Hej!
Jag var inne på Media Markt och kände på både D7100 och D600 och det finns mycket för och emot men D600 lockar mest med sin stora sökare som ju är en viktig skäl tycker jag sedan är det ju en FX å det talar för bra bilder.
Hmm,,.. har börjat kolla på vad jag kan sälja min DX-grejer för :)

Sedan är det nog så att har man en ama... sorry, scenväljar-ratt så använder man den och blir då mindre medveten om de val som görs, slutar man använda dessa autoval så tror jag att man utvecklas mer.

Men vill man ha en sån ratt så är det ju helt okej, men det finns bra skäl för de som inte vill ha det också, och det har inte med usteende att göra.

Det är lite mer än scenval på den ratten, men PASM kanske också är amtörmässigt? U1-U2? Att välja mode på D800 tycker jag är lite fingervrickning och sannolikt smidigare med "scenvalsochmycketmerratten". Den enda knappen som egentligen saknas på D7100 är AF-ON men man kan ju konfigurera AE-L/AF-L som AF-ON så det är ju knappast ett problerm. Ändock så på det hela föredrar jag ergonomin på D800 men det kan ju knappast anses vara en stor sak. Bufferten däremot är en stötesten.

Hej!
Jag var inne på Media Markt och kände på både D7100 och D600 och det finns mycket för och emot men D600 lockar mest med sin stora sökare som ju är en viktig skäl tycker jag sedan är det ju en FX å det talar för bra bilder.
Hmm,,.. har börjat kolla på vad jag kan sälja min DX-grejer för :)

Fotar du inte fåglar eller dylikt, samt har råd, ser jag i princip inga nackdelar med FX :) Större sensor är trevligare helt enkelt.

Fotar du inte fåglar eller dylikt, samt har råd, ser jag i princip inga nackdelar med FX :) Större sensor är trevligare helt enkelt.

FX i sig är ju ingen nackdel för fåglar, däremot är D7100, D5200 och D3200 pixeltätare än vad någon av Nikons FX-kameror är. I denna tråden figurerar D300 och D800 har en större telefördel än vad D300 har.

/Karl

FX i sig är ju ingen nackdel för fåglar, däremot är D7100, D5200 och D3200 pixeltätare än vad någon av Nikons FX-kameror är. I denna tråden figurerar D300 och D800 har en större telefördel än vad D300 har.

/Karl

Definitionsfråga. Brännviddsförlängningen ser nog många som en fördel med DX :) Går givetvis utmärkt att fota fåglar med FX också, det har jag inte sagt något om. Men det blir dyrare. Men valid point gällande D800, med tanke på dess massiva pixelantal.

Med D800 får man ungefär 16 MP i DX-läge, och det är ju inte så himskans illa, men eftersom D7100 har 50% fler pixlar går det att beskära ytterligare något och få ut lika många pixlar i slutändan.

En tidigare kollega till mig som fotograferar mycket fågel är mycket nöjd med sin D800. Det är enligt honom en alldeles utmärkt DX-kamera med inbyggd möjlighet till brännviddsförkortning om man behöver något vidvinkligare :)

Med D800 får man ungefär 16 MP i DX-läge, och det är ju inte så himskans illa, men eftersom D7100 har 50% fler pixlar går det att beskära ytterligare något och få ut lika många pixlar i slutändan.

En tidigare kollega till mig som fotograferar mycket fågel är mycket nöjd med sin D800. Det är enligt honom en alldeles utmärkt DX-kamera med inbyggd möjlighet till brännviddsförkortning om man behöver något vidvinkligare :)

Ja, fast det jag sa berörde ju D600, inte D800 ^^ Hade det handlat om D800 hade jag inte haft några invändningar, då 16 MP räcker mer än väl för typ allt.

Ja, fast det jag sa berörde ju D600, inte D800 ^^ Hade det handlat om D800 hade jag inte haft några invändningar, då 16 MP räcker mer än väl för typ allt.

Med en D600 hamnar man väl ungefär på 11 MP i DX-läge, och också det räcker långt enligt min erfarenhet, om än kanske inte till "allt".

Nej, det är ratten på vänster sida. På proffsmodellerna sitter ISO, WB & bildkvalitétsknapparna lättåtkomliga överst på den.
Fast på D600 kan man ju ställa in kameran så att man ställer ISO med främre eller bakre kontrollhjulet i S & A läge.

Tack för svar, funderade också vad de var för amatörratt, kan vara bra å veta om man ska pruta ner en kamera nångång ;P

ANNONS
Götaplatsens Foto