Annons

D300 och AF finjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Nu när D300:an har funnits ute ett tag och det finns några hundra på FS så kanske vi kan köra specifika frågor i egna trådar. På så sätt så slipper man leta igenom D300-tråden för att se om det kommit upp tidigare.

Jag skulle vilja veta lite av er som har finjusterat AF mot era objektiv.

Hur testade ni? (fokuschart, linjaler etc)
Hur fel låg AF?
Gick det att korrigera?

Som jag förstått det så går det bara att justera vid en givet brännvidd, finns det val som är bättre än andra (t.ex. 70mm på ett 70-200 eller fulla 200mm?)

Finns det något annat att tänka på?

Nu har jag förvisso Nikon D3, men det är ju samma grej. Alla mina objektiv förutom ett låg helt rätt i fokus enligt testkartan. Däremot låg mitt helt nya AF-D 85/1.4 18mm fel. Tur att korrigeringsskalan går till 20mm ;)

Jeppe skrev:
Nu har jag förvisso Nikon D3, men det är ju samma grej. Alla mina objektiv förutom ett låg helt rätt i fokus enligt testkartan. Däremot låg mitt helt nya AF-D 85/1.4 18mm fel. Tur att korrigeringsskalan går till 20mm ;)
Hur mätte du upp det?

Jag använde en karta som specificerar avståndet (länk någonstans här i foumet). Sen var det bara att prova vilket som gav bäst resultat. Kartan visade att fokus låg runt 18mm.

Frontfokus

Bilagor

• fokusfel-85.jpg
    fokusfel-85.jpg
    42.1 KB · Visningar: 1,467
Jag har läst att man skall fotografera i 45-grader mot pappret men hur gör man när man har en närgräns på 1,4 meter som är fallet med mitt 70-200/2.8 ?

Det blir ju inte lika lätt att få exakt 45-grader som om man har ett vidvinkel med kortare närgräns.

En del ställer jag upp något cch lutar en linjal i 45 grader framme vid objektet som man fokuserar på.

Luta testkartan 45 grader (fäst den permanent på en ställningoch) håll kameran vågrätt. Det gör att allt blir lättare varje gång du ska testa ett nytt objektiv.

45 grader är ju ganska lätt att uppnå. Kameran ska befinna sig på samma avstånd från golvet som pappret gör från kamerans axel (mätt på golvet). Har du en närgräns på 1,5 meter bör väl kameran befinna sig 1,30 upp i luften och 1,30 från pappret. Då bör du få ett fokuseringsavstånd på 1.6 meter

Håkan Hansson skrev:
Luta testkartan 45 grader (fäst den permanent på en ställningoch) håll kameran vågrätt. Det gör att allt blir lättare varje gång du ska testa ett nytt objektiv.
Det verkar vara en bra idé, tack så mycket.
En fråga, vilka brännvidder testar man på? Min D300 kan finjustera men som jag förstått bara på en brännvidd (man väljer nog själv).

Det kanske inte finns några tumregler?

Varning, lång lidandeberättelse följer!

Min D300 funkar inte med 50/1,8D, 105/2,8D, 17-55/2,8 eller 80-200/2,8.
Hyggligt skarp med Sigma 10-20.
Alla objektiven ger perfekt skärpa med D70S.

Efter många försök inser jag att det inte går att få riktigt skarpa bilder från D300:an.
Lämnar in den till handlaren som ska skicka till Nikon men i ställer ringer 3 dagar senare och meddelar att "skärpan sitter".

Hämtar och försöker igen. Samma resultat, inte en riktigt skarp bild. Mäter då upp 17-55 och 80-200 enligt Nikons instruktioner:

- Bländare 2,8, avstånd 30 ggr brännvidden, AF mot låda vinkelrätt mot objektivet och en lutande linjal på sidan.
- 6 mätningar vid varje brännvidd, 3 med obj. förinställt på oändligt och 3 på närgränsen.

RESULTAT (Medeltal)

17-55 vid 17mm: skarp -50 till 0 mm (hitom målet) oavsett "startläge";

17-55 vid 55mm: skarp -110 till -10 mm med obj. förinställt på oändligt;

17-55 vid 55mm: skarp -140 till -50 från. närgräns.

80-200 vid 80mm: skarp -80 till +10 mm fr. oändligt;

80-200 vid 80mm: skarp -70 till -20 fr. närgräns.

80-200 vid 200mm: skarp -45 till +70 mm fr. oändligt;

80-200 vid 200mm: skarp +10 till +120, +90 till +180 resp. +50 till +170 vid förinst. på närgräns.

Finjusterade AF, mätte igen, osv. tills rimlig kompromiss hittats. Kameran fokuserar hyggligt rätt hemma på kontoret, ut och fotografera om ett par saker igen.

Inte f*n blir det några användbara bilder! Någon kan möjligen användas med 90-100% oskarp mask + kontrastfiffel men bra är de INTE. Min kamera måste ha tillverkats måndagen efter Golden Week eller någon annan längre asiatisk supfest.

Tillbaka till handlaren - "räkna med tre veckor" "nej vi skickar inte till någon annan verkstad" "tyvärr, inga lånekameror".

Medan jag väntar plåtar jag lite med gamla D70S, idag med manuellt 28/3,5 årsmodell 1973. Då det är lite mörkt i sökaren ställs avstånd in på förhand, ser det ut som 4 meter vrider man ringen till detta tal. RESULTAT: Knivskarpa bilder!

Ska det vara så förtvivlat svårt att få D300:an att göra något liknande?

Jag har skrivit mängder om detta i D300 tråden (och det var några som hävdade att jag överdrev)

Summan är att inte med någon av mina dslr, 2 x D100, D70, D2X och numera D300, har skärpan suttit korrekt från början. Alla objektiv och hus har åkt in till Lasses kameraservice vid varje nyinvestering. Efter ett par resor så har dom fixat det och alltid gratis :)

Christer på Lasses kamreraservice har berättat att man ska, enligt Nikon, testa skärpeläget på 30 ggr brännvidden och tex 70-200, för att ta ett exempel, skall testas på både 70mm o 200mm. Genomför testet ett par gånger för att minimera slumpen. Nu räcket tydligen inte detta fullt ut. Lasses går alltid ut och testar på fler avstånd och brännvidder.

Vi amatörer kan via kamerans meny enbart justera vid en brännvidd. Nikons serviceverkstäder kan justera vid fler brännvidder och det behövdes med mitt 70-200 och 18-200. Det skall dessutom int egå att justera ett icke AF-S objektiv så om du har ett sådant som fokuserar fel såsom Jespers så är det faktiskt kameran som i verkligheten behöver justeras. Nu är det ju det som vi gör när vi använder menyn i kameran.

Ge inte upp. Det går att fixa även om det är lite struligt och enligt min mening under all kritik att det skall behövas. Om det är någon tröst så är detta inget som är unikt för Nikon. Det finns ändlösa trådar i ämnet på forumet om Canon.....

Men visst kan man väl spara flera fokusjusteringar? D300 kan väl spara upp till 10 tror jag och det finns nog inget som hindrar att man använder t.ex. tre av dessa för samma objektiv, ex 80-130-180 på ett 70-200 objektiv. Problemet är väl mer att man måste in och pilla i menyerna när man går från en brännvidd till en annan på samma objektiv.

Tänk för tusan på att exempelvis D70 har så mycket lägre upplösning att man kanske inte lägger märke till små fokusfel lika lätt om man kollar vid 100% på skärmen. Ju högre upplösning, desto lättare ser man naturligtvis eventuella fel! Nu säger jag inte att Björn är ute och cyklar, men att det kanske inte är så stor skillnad som han tror.

Cronholm skrev:
Men visst kan man väl spara flera fokusjusteringar? D300 kan väl spara upp till 10 tror jag och det finns nog inget som hindrar att man använder t.ex. tre av dessa för samma objektiv, ex 80-130-180 på ett 70-200 objektiv. Problemet är väl mer att man måste in och pilla i menyerna när man går från en brännvidd till en annan på samma objektiv.

Det går endast att spara en AF-justering (för en brännvidd) per objektiv och endast ett exemplar av tex en 70-200/2.8-zoom (om någon skulle ha flera!).

Tror du har fel här, har sparat flera AF-inställningar för 17-55/2,8. Bara att skriva in 17-55 nr1, nr2 osv.

Teodorian skrev:
Det går endast att spara en AF-justering (för en brännvidd) per objektiv och endast ett exemplar av tex en 70-200/2.8-zoom (om någon skulle ha flera!).

D300 och 17-55/2,8 är tillbaka efter "intrimmning av af" hos Nikon Nordic och verkar leverera god skärpa från f2,8.

Förhoppningsvis fungerar nu också övrig optik...

Makten skrev:
Tänk för tusan på att exempelvis D70 har så mycket lägre upplösning att man kanske inte lägger märke till små fokusfel lika lätt om man kollar vid 100% på skärmen. Ju högre upplösning, desto lättare ser man naturligtvis eventuella fel!

Bilden nedan är tagen med D70s + sigma EX 50-150 på 150/2.8 och närgräns. Fokus ska ligga på o-et, hela bilden nerskalad till 300*200 pixlar.

Om motivet är rätt (ca 45 grader mot lutande plan) så kan man utan problem se felfokus, oavsett upplösning. Skillnaden mellan D70 och D300 är minimal i det avseendet. Däremot kan man upptäcka allmänt dålig skärpa pga. den högre upplösningen.

Bilagor

• dsc_0004.jpg
    dsc_0004.jpg
    31.1 KB · Visningar: 601
Vi fick aldrig svar på om man kan justera in samma glugg vid flera brännvidder?

10 minnesplatser räcker för att täcka in 12-24, 17-55 och 50-150, ett makro och två valfria fasta gluggar. (2+2+3+1+1+1) Vem behöver mer?

BjörnN skrev:
Tror du har fel här, har sparat flera AF-inställningar för 17-55/2,8. Bara att skriva in 17-55 nr1, nr2 osv.

Enligt både manualen och alla andra källor jag sett går det inte att spara mer än ett värde per objektiv. Dock går det att spara ett annat värde om en telekonverter nyttjas.

Problemet med att finjustera AF i kameran, särskilt för en zoom, är ju att fokusfelet sannolikt är olika vid olika brännvidder och olika avstånd till motivet.

http://www.nikonians.org/forums/dcboard.php?az=show_topic&forum=149&topic_id=106445

Enligt Björn Rörslett:

"For people complaining about "back" or "front" focus in AF, there now is an AF Fine-tune feature. This allows you to readjust the AF behaviour of up to 12 different lenses. Please note that the correction is applied to the generic lens model, not to a particular sample. So if you have say access to two AF 180 Nikkors, one with and another without focusing issues, they will be treated alike by the AF Fine-tune. The only AF/AFS lens in my lens arsenal that demanded the use of the AF Fine-tune was the 105/2 DC Nikkor. Without any correction, the lens simply would not focus properly at all so the image wasn't soft it was totally unfocused. After some fiddling with the AF Fine-tune, it behaved perfectly. Note you have to "OK" the suggested adjustment of focus before you try if it works, so if you can't see any differecne despite adjustment, forgetting to store a new value is the likely explanation (or the lens might not need correction). Nikon claims that this feature should be unnecessary in nearly all cases and my experiences bear this out."

http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=af+finetuning+D300+site:dpreview.com&meta=

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300A.HTM

http://www.photomatter.com/Reviews/NikonD300b.html

http://www.focustestchart.com/chart.html

marooned skrev:
Vi fick aldrig svar på om man kan justera in samma glugg vid flera brännvidder?

10 minnesplatser räcker för att täcka in 12-24, 17-55 och 50-150, ett makro och två valfria fasta gluggar. (2+2+3+1+1+1) Vem behöver mer?

Justeringen av AF är helt objektivrelaterad och generell. Det saknas möjlighet att koppla korrigeringen till någon brännvidd eller annan parameter som avstånd till motivet. Kameran tar således inte hänsyn till vilken brännvidd som används eller om justeringen är korrekt eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto