Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och manuella äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej;

En fråga till er som testat ut D300´an. Hur funkar den med äldre Nikonobjektiv typ Serie E och Ai ??

- finns den "gröna punkten" för skärpeinställning ?
- funkar ljusmätaren med äldre objektiv ?
- är den bättre eller sämre än D200 i detta avseende ?

Tacksam för lite info!

Jon

Hej
Jag har ingen erfarenhet av D200, men av D300 och D1. D300:an verkar vara bättre än D200, då det går att mata in tillverkningsnr (första siffran), aktuell brännvidd och största bländare i menyn. Härmed får du mer info på bilden som tas, bättre ljusmätning och användning av SB-800, 600.
Däremot är avståndsinställningen sämre än den som finns på D1:an, för det finns inga pilar som visar vilken håll du ska vrida åt, likaså tycker jag att den gröna lampan i sökaren blickar till när den själv tycker den ska göra det. An vänder man tele så spelar det inte så stor roll, men vid användning av vidvinkel tycker jag att det är skräp minst sagt.
Nu jämnför jag med D1:an, och har sett att samma system verkar finnas i D3:an, och jag har sett att D200 har samma sökarinfo beträffande detta som D300

chiyoda skrev:
D300:an verkar vara bättre än D200, då det går att mata in tillverkningsnr (första siffran), aktuell brännvidd och största bländare i menyn. Härmed får du mer info på bilden som tas, bättre ljusmätning och användning av SB-800, 600.
På D200 kan man inte ange tillverkningsnr men i övrigt stämmer beskrivningen även på D200. Jag använder mitt gamla Nikkor 28mm/2.0 och det fungerar utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto