Annons

D300 och piratbatterier från Zebramedia

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

Har just köpt ett batteri från Zebramedia, EN-EL3e för min D300. Tyvärr fungerar batteriet inte alls på kameran. Trotts att laddaren visar att batteriet är fullladdat visar kameran en så låg batterinivå att inte ens kvarstående antal bilder visas på topdisplayen. Belysningen av topdisplayen funkar dock.

Zebramedia påstår att de aldrig fått reklamation på detta batteri. Jag tror däremot att Nikon lagt till något i D300 så att den inte fungerar med piratbatterier.

Härmed min fråga. Är det någon som använder Zebramedias EN-EL3e batterier på sin D300? Fungerar det? Har jag fått måndagsexemplar eller borde man undvika piratbatterier på D300?

Ursäkta en fråga.. du har råd att köpa en kamera för ca 15000:-.. men skaffar sk piratbatteri.. mig veterligen är det samma batteri till D200:an som till D300:an och dessa batterier ligger väl på ca 700:- om jag inte minns fel..

Så är det ibland när snålheten bedrar visheten...

eller??

Samtidigt att stoppa in icke originalbatterier i en ny kamera.. om ngt mot för modan händer.. som på ngt sätt kan hänföras till just batteriet.. kan du nog känna dig ganska blåst på garantin också

timofej skrev:
Hej,

Har just köpt ett batteri från Zebramedia, EN-EL3e för min D300. Tyvärr fungerar batteriet inte alls på kameran. Trotts att laddaren visar att batteriet är fullladdat visar kameran en så låg batterinivå att inte ens kvarstående antal bilder visas på topdisplayen. Belysningen av topdisplayen funkar dock.

Zebramedia påstår att de aldrig fått reklamation på detta batteri. Jag tror däremot att Nikon lagt till något i D300 så att den inte fungerar med piratbatterier.

Härmed min fråga. Är det någon som använder Zebramedias EN-EL3e batterier på sin D300? Fungerar det? Har jag fått måndagsexemplar eller borde man undvika piratbatterier på D300?

Jag har samma problem med ett batteri köpt på Zebramedia, uppför sig som du beskriver på D300:an

Gersemi skrev:
Ursäkta en fråga.. du har råd att köpa en kamera för ca 15000:-.. men skaffar sk piratbatteri.. mig veterligen är det samma batteri till D200:an som till D300:an och dessa batterier ligger väl på ca 700:- om jag inte minns fel..

eller??

Samtidigt att stoppa in icke originalbatterier i en ny kamera.. om ngt mot för modan händer.. som på ngt sätt kan hänföras till just batteriet.. kan du nog känna dig ganska blåst på garantin också
Tack Agnetha för omtanken men jag anser mig vuxen nog för att ta ansvar för mina egna handlingar och därmed skulle uppskatta att slippa läsa föreläsningar om hur jag ska planera mina inköp.

Frågan handlade om något helt annat. Av ditt svar att döma använder du inte piratbatterier på D300 och därmed ser jag inte hur du kan bidra till diskussionen. Om du mot förmodan har erfarenhet av användning av den ovannämnda kombinationen skulle jag gärna vilja höra om det.

Re: Re: D300 och piratbatterier från Zebramedia

haqv skrev:
Jag har samma problem med ett batteri köpt på Zebramedia, uppför sig som du beskriver på D300:an
Tack för ditt svar! Då är det bara att returnera skiten. Har du varit i kontakt med Zebramedia? Tycker att det är oschyst från deras sida att vägra betala returfrakt trotts att de sänt en icke fungerande vara. :-/

Re: Re: Re: D300 och piratbatterier från Zebramedia

timofej skrev:
Har du varit i kontakt med Zebramedia?:-/

Köpte det för flera månader sedan till min D70, tänkte att det kunde vara bra att välja E-varianten om jag uppgraderade kamera sedan.
Gissar att det är för sent att reklamera nu.

Det är ju bortplockat från ZM nu, eller åtminstone så hittar inte jag det.

Så frågan är om det stod att det skulle passa D300 eller inte. Gjorde det inte det så är det väl bara att hoppas på att de vill ha goodwill och tar tillbaka batteriet.

/Maverick

AAVERDAL skrev:
Har Zebramedia lovat dig att de skulle fungera på D300? Om så är fallet så bör de betala returfrakten.
Maverick skrev:
Det är ju bortplockat från ZM nu, eller åtminstone så hittar inte jag det.

Så frågan är om det stod att det skulle passa D300 eller inte. Gjorde det inte det så är det väl bara att hoppas på att de vill ha goodwill och tar tillbaka batteriet.
Det stod att batteriet motsvarade Nikons original EN-EL3e. Tydligen gör det inte. Därmed tycker jag att diskussionen inte ens borde uppstå.

De gissar däremot på att med största sannolikhet är det användarens (mitt) fel. Därför delar vi på frakten: jag betalar för returfrakt och de betalar för "felsökning" och frakten tillbaka till mig. I detta fall blir nog ingen frakt tillbaka då är det redan två personer som har problem med D300 och ingen har sagt att det fungerar.

Batteriet är bortplockat från deras sida nu. Det kan bero på min reklamation eller på att lagret är slut helt enkelt. De har haft rea de senaste dagarna och det är inte mycket kvar från deras sortimentet.

AAVERDAL skrev:
Funkar det i din D70?
Gör det det så ja, då är det bara att se glad ut...

Jovisst till D70:n funkar det och förmodligen också till D200:an, har i.o.f.s inte testat det men speciellt lurad kan jag ju inte hävda att jag blivit. Tänkte snarare att infon kunde vara bra för andra som tänkt köpa batteri till D300:an där.

Tack för varningen!

Men du verkar inte vara den första som har problem med batterier från dem.
Dessa diskussioner dykker upp allt oftare med just batterier från dem..

Så en generell varning för att handla batterier av dem kan ju var apå sin plats.

Re: Re: Re: Re: D300 och piratbatterier från Zebramedia

haqv skrev:
Köpte det för flera månader sedan till min D70, tänkte att det kunde vara bra att välja E-varianten om jag uppgraderade kamera sedan.
Gissar att det är för sent att reklamera nu.

D70 har ett batteri med två kontakter.
D300-batterierna har tre.

Det står utryckligen i manualen på första sidan som handlar om batterier att batterierna från D70 INTE är kompatibla och varför; de nya batterierna har en sensor som de gamla inte har.

Re: Re: Re: Re: Re: D300 och piratbatterier från Zebramedia

iSolen.se skrev:
D70 har ett batteri med två kontakter.
D300-batterierna har tre.

Det står utryckligen i manualen på första sidan som handlar om batterier att batterierna från D70 INTE är kompatibla och varför; de nya batterierna har en sensor som de gamla inte har.

Jo jag vet och om du läser lite nogrannare så ser du att det inte var det frågan gällde ;)

Själv hade jag samma problem med 3e batterier från Kaffebrus för ngt år sedan (fick dock nya av Kaffebrus med vändande post som fungerar helt OK).
Jag misstänker att piratbatterierna ibland kan ha problem med att kontrollchippet är dåligt monterat - det skulle ge precis den effekt du beskriver.

/Erik

Gersemi skrev:

Jag vet inte hur du tänker, men 700:- är 700:-. Det kan man få ett par byxor för, en ny hårddisk, massor av god mat, med mera. Varför ska man då lägga ut dessa pengar på ett batteri bara för att det ska stå "Nikon" på det, när det finns identiska (nåja, nästan) för ett mycket lägre pris? Själv har jag ett "piratbatteri" till min D200 som är bra mycket bättre än original. Trehundra spänn kostade det. Funkar utmärkt.

Sen har jag aldig fattat det där resonemanget med "har du råd med det så har du råd med det". Eh, nej? Har man 15 lax så räcker det inte till mer än 15 lax. Köper man en kamera för summan X så innebär det inte automatiskt att man också har summan Y att lägga på andra saker. Man kanske inte har en enda spänn utöver X.

Tillägg: Mitt batteri är från Kaffebrus förresten.

timofej skrev:
Tack Agnetha för omtanken men jag anser mig vuxen nog för att ta ansvar för mina egna handlingar och därmed skulle uppskatta att slippa läsa föreläsningar om hur jag ska planera mina inköp.

Frågan handlade om något helt annat. Av ditt svar att döma använder du inte piratbatterier på D300 och därmed ser jag inte hur du kan bidra till diskussionen. Om du mot förmodan har erfarenhet av användning av den ovannämnda kombinationen skulle jag gärna vilja höra om det.

Bra skrivet!

Det är moralpredikningar så det räcker här på Fotosidan.

/K

Det finns indikationer på engelska forum att piratbatterier inte fungerar till D300. Jag kan tänka mig att det är en av Nikon medveten tanke att programera kameran så.

Hans William skrev:
Det finns indikationer på engelska forum att piratbatterier inte fungerar till D300. Jag kan tänka mig att det är en av Nikon medveten tanke att programera kameran så.
Det dröjer nog inte länge tills piraterna listat ut hur det funkar. Jag var för snabb för att köpa batteriet helt enkelt. :)

Jag tror att jag fått svaret - piratbatterierna fungerar ej på D300. Skickar returpost till ZM imorgon. Får se om de har visdom nog att stå för kostnaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto