Annons

D300 och piratbatterier från Zebramedia

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Tack Agnetha för omtanken men jag anser mig vuxen nog för att ta ansvar för mina egna handlingar och därmed skulle uppskatta att slippa läsa föreläsningar om hur jag ska planera mina inköp.

Frågan handlade om något helt annat. Av ditt svar att döma använder du inte piratbatterier på D300 och därmed ser jag inte hur du kan bidra till diskussionen. Om du mot förmodan har erfarenhet av användning av den ovannämnda kombinationen skulle jag gärna vilja höra om det.

Vem som är "mest" oträvlig av TF och AL skall jag akta mej för att döma, men det är ju du Timour, som har problem, och AL varnade mot anv. av "fel" batteri i din kamra; som jag tycker var helt OK.

D300 behöver en 3:je kontakt för att batterimätaren i kamran skall visa rätt värde (d.v.s. en obelastad matning från batteriet).
Pirat eller icke?? En bra pirat; och framför allt av rätt typ; är nog en klar fördel.
mvh Erik J

Jag köpte EL-EN3e pirater ifrån HKsupplies och de funkade inte heller i D300:an. Farsan tar dem istället då de förhoppningsvis funkar i D80. Det verkar vara ett generellt problem i hela världen..

Mja, när jag tänker efter så har jag på vissa sajter jag besökt lagt märke till att D300 inte finns med på listan som kompatibla till icke orginalbatterier märkt "EL-EN3e".
Bara att vänta alltså.

Tja, jag skulle väl gladeligen köpa Nikon orginalgluggar för hela slanten om pengar inte vore bromsklossen, men som tur är finns även "piratgluggar" att tillgå,
Detsamma gäller väl tex batterier och annan utrustning? I alla fall för mej. Det är så mycket man vill ha och dyrt blir det ändå! Vem skulle kläcka ur sej frasen: "köper du en kamera för 15 lax så har du väl råd med en Nikon 17-55 för 14!

Nää och inte har jag ett volvo-orginal batteri i bilen heller fast det står så i manualen.

/K

Jag köpte Nikon original EN-EL3e i Bangkok på Pantip Plaza för 200 kr/st när jag köpte lite annat "krafs", men trots att jag laddat dessa så funkar dom inte på min D300... Kanske var pirattillverkade i alla fall då detta problem ni beskriver skulle kunna vara anledningen.

De låg i Nikon kartong och hade hologramdekal.
Batterier jag köpte i BKK är tillverkade i Kina medans det som följde med kameran ska vara tillverkat i Japan.

Min kamera visar "tomt batteri" och avtrycket är låst. Ska testa samma batteri på kompisens D200.

Hur kan man vara så sniken att man köper piratbatterier till en D300 ?
Hur mycket tjänar man på det ? Ett par hundringar,kanske.
Verkar inte fungera så bra heller f.ö.

Gården skrev:
Hur kan man vara så sniken att man köper piratbatterier till en D300 ?
Hur mycket tjänar man på det ? Ett par hundringar,kanske.
Verkar inte fungera så bra heller f.ö.
Du läste tydligen inte hela tråden? Jag kan omformulera din fråga om du vill. Hur kan man vara så dum att man betalar 700:- för ett batteri när det finns likadana för 300:-? Bättre så?

Detta gäller förstås bara om de fungerar, vilket man inte kan veta i förväg. Med övriga kameror verkar det ju fungera, så det är inte direkt lätt att veta att D300 har snik-lås.

Omformulera - numera....

Makten skrev:
Du läste tydligen inte hela tråden? Jag kan omformulera din fråga om du vill. Hur kan man vara så dum att man betalar 700:- för ett batteri när det finns likadana för 300:-? Bättre så?

Detta gäller förstås bara om de fungerar, vilket man inte kan veta i förväg. Med övriga kameror verkar det ju fungera, så det är inte direkt lätt att veta att D300 har snik-lås.

Jag undrar på hur många av er som accepterar ett "pirat-batteri" i en ny kamera från butiken.......
D200 m/batt. från Kaffebrus
40D m/batt. mrk. e-bay
eller
varianten, ny Volvo S80 m/batt. från Biltema.

Om dom är bättre enn orginalet, så jublar ni, eller??

Re: Omformulera - numera....

fujicanon skrev:
Jag undrar på hur många av er som accepterar ett "pirat-batteri" i en ny kamera från butiken.......
D200 m/batt. från Kaffebrus
40D m/batt. mrk. e-bay
eller
varianten, ny Volvo S80 m/batt. från Biltema.

Om dom är bättre enn orginalet, så jublar ni, eller??
Det är en annan sak. Då har man ju betalat för original. Fick jag 400:- rabatt så hade jag lätt valt Kaffebrusbatteriet före original. Det är ju dessutom bättre (i min D200 alltså).

Tillägg: Bilbatterier är ännu löjligare eftersom de består endast av plast, blyplattor och batterisyra. Vad är det som gör originalbatterierna dyrare?? Jo, Volvo-loggan förstås.

Re: Re: Omformulera - numera....

Makten skrev:
Det är en annan sak. Då har man ju betalat för original. Fick jag 400:- rabatt så hade jag lätt valt Kaffebrusbatteriet före original. Det är ju dessutom bättre (i min D200 alltså).

Tillägg: Bilbatterier är ännu löjligare eftersom de består endast av plast, blyplattor och batterisyra. Vad är det som gör originalbatterierna dyrare?? Jo, Volvo-loggan förstås.

Nu är du löjlig, Martin!
Om något, så är detta mitt fagområde!
Det är stora skillnader på kvalitéen på batterier. Det gäller material, konstruksion och; speciellt i li-ion batterier; skyddskretsen.
Problemet är att veta vilka som är vilka, innan en köper.

Ennu större skillnad på materialteknisk konstruksion är det på bilbatterier. Recirkulerat bly och svag armering i plattorna resulterar i sönderskakning och mkt. reduserad livslängd.

En socka är en socka, men prova icke på en vandring i Himalaya med tubsockor från Dressmann!

Akta dej! Annars sär skriver jag vart en da ord MED STORA BOK STÄVER :)

Re: Re: Re: Omformulera - numera....

fujicanon skrev:
Nu är du löjlig, Martin!
Det är stora skillnader på kvalitéen på batterier. Det gäller material, konstruksion och; speciellt i li-ion batterier; skyddskretsen.

Ennu större skillnad på materialteknisk konstruksion är det på bilbatterier. Recirkulerat bly och svag armering i plattorna resulterar i sönderskakning och mkt. reduserad livslängd.

En socka är en socka, men prova icke på en vandring i Himalaya med tubsockor från Dressmann!

Har dom batterier på Dressman???

/K

fujicanon skrev:
Nu är du löjlig, Martin!
Det har du säkert rätt i, men faktum är att det "piratbatteri" jag har ger högre kapacitet än Nikonbatteriet. Det kommer antagligen inte tåla lika många uppladdningar, men det ser jag som mindre viktigt med tanke på priset. Tål det hundra laddningar så räcker det bra.

["fag" heter förresten "ämne" på svenska:)]

Det visste jag däremot inte! Tack för rättelsen:)

Hahaha! Snälla, skona mig! :-D

Varför köpa original-tillbehör?

Varför ska man köpa original-tillbehör? Jag gör det av en enda anledning: att leverantören ska stå för problemen om sådana uppstår. Om jag själv vill spara pengar på att köpa något från tredje part så frånhändar jag mig därmed möjligheten att klaga om något går sönder.

Min egen regel:
Kamera med garanti = inköp av originaltillbehör (åtminstone av sådan typ som batterier).

Per.

Re: Re: Re: D300 och piratbatterier från Zebramedia

timofej skrev:
Då är det bara att returnera skiten.

Ja gör det; returnera skit-kameran som inte är kompatibel med ditt alldeles utmärkta batteri! ;)

Irriterande tycker jag. Speciellt som flera 'piratbatterier' i längden fungerar t.o.m. bättre än Nikons orginal, som kostar fyra gånger mer. Gissníngsvis skulle väl också de aktuella batterierna göra det i D300, om det inte vore för något finurligt elektroniskt lås. (som ändå kommer att kringgås rätt fort - även D200 skulle vara "omöjlig" att använda med piratbatterier). Tyvärr blir väl resultatet av sånt här precis vad kameratillverkarna önskar - att piratbatterierna, som egentligen funkar alldeles utmärkt, får ett rykte om sig att vara mindre tillförlitliga, vilket i sin tur används för att motivera överpriser på orginalen.

Kanske är man tvungen att sälja tillbehör till överpriser eftersom konkurrensen på hus är så pass hård att prissättningen inte kan bära utvecklingskostnaden? Eller oxå är vi bara blåsta, och tömmer gladeligen plånboken för att aktieägarna ska få vad de vill ha?

Per

fujicanon skrev:
Nä du. Ämne är ett avgrensad yrkesområde....... är du medlem i Ämnesföreningen?
Vad menar du då?

"Skandinavisk Ordbok

Resultat för: fag:

Norskt uppslagsord
fag

Dansk översättning
fag

Svensk översättning
fackområde; ämne"

http://www.nordskol.org/ordbog/

Per skrev:
Kanske är man tvungen att sälja tillbehör till överpriser eftersom konkurrensen på hus är så pass hård att prissättningen inte kan bära utvecklingskostnaden? Eller oxå är vi bara blåsta, och tömmer gladeligen plånboken för att aktieägarna ska få vad de vill ha?
Man sätter de priser som folk är beredda att hosta upp. Som vi ser i denna tråd är det en hel del som nödvändigtvis måste ha original, oavsett vad det kostar. Alltså lönar det sig för Nikon att sätta fantasipriser.

Jag tror knappast att de gör något som är varken olagligt eller orationellt genom att försöka begränsa användandet av tredjepartsprodukter och sälja sina egna tillbehör till 'överpris'. Men visst vore det lite skumt om Volvo började kränga egen bensin för 40 spänn litern, och bilmotorer som tvärdog om man hällde vanlig soppa utan den hemliga ingrediensen i tanken?

"- men surputte; köp en Saab/Canon i stället då!"

Ja just det, att jag inte tänkte på det..?

Per

Jag provade ett Ansmann batteri som fungerar till D80 men det går inte att använda med D300. Det är köpt hos Cyberphoto:

(Ansmann Motsvarande EN-EL3e laddningsbart Li-ion batteri 1400mAh till Nikon D100, D200, D70S, D50, D80)

ANNONS
Götaplatsens Foto