Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 - väljer själv slutartid efter exponering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
När jag ställer in M(anuell) så ändras slutartiden efter exponering. Är det inte meningen att jag själv ska ha den kontrollen i manuellt läge? Lite irriterande att behöva ratta tillbaka varje gång. Har jag missat nån inställning i den bastanta menyn?

Förstår inte riktigt frågan?
Om du fått tag på en kamera som kan ändra slutartiden efter exponeringen tycker jag du bara ska känna dig riktigt lyckligt lottad - den lär vara ganska unik..! ;)

Per

Inte jag heller.

Menar du så här?

1. Du ställer in "M"
2. Du ställer in 1/250 s
3. Du exponerar
4. Du tittar på vilken tid som är inställd
5. Tiden står på 1/500 s

Eller något annat?

Per.

Jag förstår inte heller frågan riktigt.

Ska jag tolka den så här: du ställer tid och bländare manuellt men kameran exponerar ändå som den vill? Dvs underexponerar du medvetet blir bilden ändå inte mörk. Kolla att auto-iso inte är på. Iso måste ställas på manuell vid manuell exponering (dumt och feltänkt av Nikon men så är det)

Eller menar du så här: Du ställer in en speciell slutartid men kameran använder en annan?

Det är väl ganska uppenbart att det är precis det han menar:
"Lite irriterande att behöva ratta tillbaka varje gång."

Prova med att återställa allt först innan du försöker igen. Tryck in de båda knapparna (Exponeringskompensation och Kvalitet, Qual) som är märkta med en grön prick, samtidigt tills det blinkar till. Du har kanske kommit åt någon inställning som man måste återställa innan det fungerar normalt igen. I M-läget skall du kunna ställa både slutartid och bländare på de båda rattarna med pekfinger(bländare) och tumme(slutartid). I A-läget kan du bara ändra bländaren med pekfingret. I S-läget kan du bara ändra slutartid med tummen. OM du har ISO ställt till Auto så ändras iso värdet om inte ljuset räcker till. det kan vara bra att veta så att man inte får onödigt brus i bilderna. Lösningen heter Stativ, Blixt eller Ljusstarkare objektiv. Nämt i ekonomisk ordning.

Det låter som om du har råkat slå på exponeringsgaffling av misstag, för då gör kameran precis det, ändrar exponeringstiden för de olika bilderna i gafflingsserien.

Joakim

Bracketing/Gaffling

Om man kört exponeringsgaffling och glömt ställa tillbaka till standardvärdet kan man få andra slutartider än den man valt själv.

--edit: Fler som tänkt på samma sak ser jag --

Men, vänta nu...

Om man ställer en D300 på M och väljer slutare och bländare, finns det någon funktion som kan klampa in och ändra de inställningarna? Verkligen?

Per.

perstromgren skrev:
Men, vänta nu...

Om man ställer en D300 på M och väljer slutare och bländare, finns det någon funktion som kan klampa in och ändra de inställningarna? Verkligen?

Per.

Absolut, sätter jag den i M och väljer t.ex. bländare 5.6, 1/30 sekund och slår på gaffling så kommer kameran att för nästa bild stå på 5.6 och 1/60 sekund (med standardgafflingsinställningar). Jag provade innan jag postade mitt inlägg och min D300 beter sig precis så. Lite ointuitivt kanske i M-läget, men varför inte? Om man slår på exponeringsgaffling i M-läget vill man väl att den faktiskt ska gaffla exponeringarna, även om jag skulle göra det manuellt istället i det läget.

edsjo skrev:
Absolut, sätter jag den i M och väljer t.ex. bländare 5.6, 1/30 sekund och slår på gaffling så kommer kameran att för nästa bild stå på 5.6 och 1/60 sekund (med standardgafflingsinställningar).

OK. Jag står korrigerad.

Men, som sagt, ickeintuitivt är det.

Per.

Sådärja, nu vart det fart här, *blink*.

Precis som Per Strömgren beskriver:
1. Du ställer in "M"
2. Du ställer in 1/250 s
3. Du exponerar
4. Du tittar på vilken tid som är inställd
5. Tiden står på 1/500 s

Skulle naturligtvis preciserat bättre. Även att det gäller D300:an.

Det jag gjorde när jag upptäckte "felet" var att i från menyn återställa till standardinställningarna (fabriksinst??). Ska inte eventuella exponeringsgafflingar (och alla andra inställningar) nollställas då? Jag tycker det borde göra det i alla fall. Fenomenet fortsätter trots nollställningen. Exp.gafflingen verkar klart misstänkt iaf. Ska kolla den.

ANNONS
Götaplatsens Foto