Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Mankan G skrev:
Jag ser inte riktigt problemet. Förutom att det tar lite längre tid för de som står efter i kön. När jag köade för 18-200 (stod som nummer tre) så ringde handlarn och frågade om jag ville ha gluggen. Hade jag sagt ner så hade han väl ringt nummer fyra. Om jag inte svarat?!?! Inte vet jag men gissningsvis försöker han väl ett par gånger för att sedan peta ner mig till plats fyra och ringer den tidigare fyran som helt plötsligt blivit nummer tre.......

Det hela handlar ju bara om hur handlaren sköter sitt kösystem eller hur.... Det går ju liksom inte åt fler kameror bara för att några står på kö på fler platser. Förhoppningsvis sköter handlarna detta på ett smart sätt....
Om de beställer kameror efter hur lång kön är är det inte så lyckat om det mesta av kön är luft. Och som handlare är det inte så skoj att ringa runt och kolla om folk verkligen vill ha det de köar för. Slöseri som bara driver upp kostnaderna för handlaren primärt och kunden sekundärt.

Kunderna längre ner i kön får heller ingen koll på om de har en chans att få någon kamera ens när sändningens storlek blir känd. Så kunden litar inte på systemet och lägger sig i flera köer så det blir ännu värre.
 

Makten

Aktiv medlem
Photocon skrev:
Mao: Jag förstår vad du menar, men du vill inte fatta min point.
Jag vill gärna, men jag förstår ändå inte;-) Klart det vore intressant med råfiler för att se hur bra resultatet KAN bli, men om redan JPG-bilderna är extremt bra så blir ju råbilderna knappast sämre, eller hur? Och vad spelar det för roll att sensorn är brusig om bruset går att trolla bort?

Jaja, jag ska inte tjata mer.
 

nonno

Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Om de beställer kameror efter hur lång kön är är det inte så lyckat om det mesta av kön är luft. Och som handlare är det inte så skoj att ringa runt och kolla om folk verkligen vill ha det de köar för. Slöseri som bara driver upp kostnaderna för handlaren primärt och kunden sekundärt.

Kunderna längre ner i kön får heller ingen koll på om de har en chans att få någon kamera ens när sändningens storlek blir känd. Så kunden litar inte på systemet och lägger sig i flera köer så det blir ännu värre.
Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket. Den faktiska kön kommer initialt vara långt mycket större än antalet kameror som kan levereras i första omgången till Sverige. Efterfrågan kommer säkert att gå i olika vågor och det verkar försäljarna dessutom vara medvetna om.
En köplats säger heller inte ett dugg om hur snart du kan tänkas kunna vänta dig en leverans. Redan nu vet jag (som är bland dem som står långt fram i kö) att kameran sannolikt inte kommer i början på november som försäljarna hade förhoppningar om från start. Spelar alltså ingen roll att jag står långt fram i kön - jag har ändå ingen aning om när kameran kommer. När sedan leveranserna kommer igång, blir den enda (och positiva?) förändringen för dem som står längre bak i kön - att de avancerar snabbare fram i kön än vad man kunnat hoppas på?
Sedan vet vi heller inte vilken effekt NPS kommer att ha för oss som står i kö, oavsett var vi står i kö. Det kanske kommer 50 kameror och 45 stycken efter mig i kön har NPS-medlemsskap - då lär jag inte få någon kamera i alla fall fastän jag har nr 7 i kön.
Ta det bara lugnt - när det börjar på att se lika illa ut som det var med leveranser av D200 - då börjar det kanske bli läge för oro och irritation. ;)
/Nonno
 

Photocon

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag vill gärna, men jag förstår ändå inte;-) Klart det vore intressant med råfiler för att se hur bra resultatet KAN bli, men om redan JPG-bilderna är extremt bra så blir ju råbilderna knappast sämre, eller hur? Och vad spelar det för roll att sensorn är brusig om bruset går att trolla bort?

Jaja, jag ska inte tjata mer.
Du får gärna "tjata" mer. Jag vill ha rawfiler att jämföra med. Simple as that. Det är bara det att jag får vänta tills exv ACR kan räkna upp en fil från nya D300 eller D3. I övrigt är jag ingen brusjagare. Men jag menar att det annars bara blir spekulationer om de nya kamerornas brusfrihet. Sedan är det iofs bra om bruset internt i kameran kan fixa snygga jpegfiler. Tycker jag oxå är en fördel.

Men i själva verket bryr jag mig så lite om brus vilket jag kan bevisa: Kör normalt en 1DsMkII, men blev ombedd att utvärdera en Nikon DX2s åt en kompis. Den brusade jäkligt mycket jämfört med min Canon. MEN den hade andra kvaliteter: Oerhört mycket bättre utformad ergonomiskt för mig. Med det greppet kändes den mer balanserad och då jag har en armskada som inte kommer att bli bättre under min livstid skaffade jag själv en D2Xs och retar mig inte alls på bruset. Det tråkiga är bara att jag får köra på 2 system vilket är ekonomiskt betungande.

Men bortsett från bruset är den kameran ett mästerverk vad gäller handhavande, sökare, logiska menyer, snabbhet. Mao ett perfekt verktyg.

Den lämnar ganska snygga högisofiler i jpeg oxå om High Iso NR är inkopplad. Jättebra. Men rawfilerna ser för jäkliga ut jämfört med Canonen som jag ändå måste ha till vissa jobb.

Så jag fattar vad du menar. Nu slutar jag "tjata" och önskar dig många fina fotostunder/Lennart
 

Mankan G

Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Om de beställer kameror efter hur lång kön är är det inte så lyckat om det mesta av kön är luft. Och som handlare är det inte så skoj att ringa runt och kolla om folk verkligen vill ha det de köar för. Slöseri som bara driver upp kostnaderna för handlaren primärt och kunden sekundärt.

Kunderna längre ner i kön får heller ingen koll på om de har en chans att få någon kamera ens när sändningens storlek blir känd. Så kunden litar inte på systemet och lägger sig i flera köer så det blir ännu värre.
Om kameramarknaden fungerar som printer/kopiatormarknaden och många andra så är det inte handlarnas problem utan generalagentens. Jag har arbetat många år inom printer/kopiatormarknaden och har stor insikt i hur den fungerar. Nikon Svenska skall meddela hur många kameror av varje typ som dom avser att sälja. Detta antal tillverkas (tillsammans med de för de övriga länderna givetvis). Har agenten räknat för lågt så blir det brist och med för höga gissningar så blir det rea eller om agenten kan sälja sina överskjutande kameror på den interna spotmarknaden......

Nu är jag inte helt säker på att det funkar på detta sättet för Nikon och Canons kameradivisioner genom hela sortimentet. Tidigare har det framkommit att Canon och Nikon har endast har tillverkat framgångsrika modeller under mycket kort tid. Tex T90 som bara tillverkades under 9 nånader tror jag det var och såldes under 5 år ?. Ett annat exempel är D60 som slutades att tillverkas långt före 10D ens var presenterad. Det vore vara likadant för Nikon. Vissa av deras gluggar säljes endast i mycket små kvantiteter. Tex AF-D28mm f1,4 som togs bort från prislistorna alldeles nyss. Den borde rimligtvis slutats tillverkats för länge sedan. Det kan omöjligt finnas ekonomi i att hålla alla formar och andra verktyg kvar för en så pass gammal modell och som säljes i så pass små kvantiteter. Å andra sidan talar allt sunt förnuft emot att producera och lägga på hyllan. Men det tycks vara så med N o C mer unika och dyrare varianter.

Jag tror att bägge tillverkarna blandar mellan metoderna. Konsumentprodukterna följer nog den första principen. Man tillverkar alltså enbart de antal som de olika marknaderna önskar och ersätter modellen med något annat efteråt i den produktionslinjen. Kanske en glugg eller en annan kamera. Modellen säljs tills den är slut.

Vi vet ju att Nikon tillverkar sina high end produkter i Japan medan de enklare görs i andra billigare länder. Det kanske är här som är skiljelinjen mellan produktionsprinciperna.
 

iSolen.se

Guest
nonno skrev:
Jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket. Den faktiska kön kommer initialt vara långt mycket större än antalet kameror som kan levereras i första omgången till Sverige. Efterfrågan kommer säkert att gå i olika vågor och det verkar försäljarna dessutom vara medvetna om.
En köplats säger heller inte ett dugg om hur snart du kan tänkas kunna vänta dig en leverans. Redan nu vet jag (som är bland dem som står långt fram i kö) att kameran sannolikt inte kommer i början på november som försäljarna hade förhoppningar om från start. Spelar alltså ingen roll att jag står långt fram i kön - jag har ändå ingen aning om när kameran kommer. När sedan leveranserna kommer igång, blir den enda (och positiva?) förändringen för dem som står längre bak i kön - att de avancerar snabbare fram i kön än vad man kunnat hoppas på?
Sedan vet vi heller inte vilken effekt NPS kommer att ha för oss som står i kö, oavsett var vi står i kö. Det kanske kommer 50 kameror och 45 stycken efter mig i kön har NPS-medlemsskap - då lär jag inte få någon kamera i alla fall fastän jag har nr 7 i kön.
Ta det bara lugnt - när det börjar på att se lika illa ut som det var med leveranser av D200 - då börjar det kanske bli läge för oro och irritation. ;)
/Nonno
Jag har inget problem med det, jag ligger också bra till i kön. Men jag tycker fortfarande att det är ett ofog att köa på flera ställen men det är ju främst butikens problem, om de tycker det är ok så låt gå.
 

dokido

Aktiv medlem
att folk köar på flera ställen är nikons fel, när de inte kan leverera så blir det så, annars skulle aldrig någon köa öht, att kalla det ofog är löjligt, tycker jag...
 

Mankan G

Aktiv medlem
Photocon skrev:


Den lämnar ganska snygga högisofiler i jpeg oxå om High Iso NR är inkopplad. Jättebra. Men rawfilerna ser för jäkliga ut jämfört med Canonen som jag ändå måste ha till vissa jobb.
Då skulle du testa råfilerna i Nikons Capture NX. De ser om möjligt än bättre ut än vad jpg ur kameran gör. Observera att det inte sker några under. NR i D2X eller NX reducerar upplösningen och annat men de ser i alla fall snygga ut :) Likaså har ju Mikael gång på gång påtalat D2X brist på DR på högre iso jämfört med hans Canon.

Jag har oxå testat bägge modellerna sida vid sida och visst är det skillnad men inte upplever jag den som så himmelsvid som det framstår här på FS. I alla fall inte om du kan acceptera att Nikons NR reducerar upplösningen......Observera att D2X har ett lägre brus på rikgit låga iso, i alla fall om man skall tro diverse testare...
 

Mankan G

Aktiv medlem
idiom skrev:
att folk köar på flera ställen är nikons fel, när de inte kan leverera så blir det så, annars skulle aldrig någon köa öht, att kalla det ofog är löjligt, tycker jag...
Nikons fel.. Skämtar du eller? Nikon har hela tiden lovat ett datum fö leveransstart eller hur? Har det ändrats?

Om du har den minsta susning om hur Nikon skulle kunna gå från noll producerade D300:eek:r till att möta marknadens initialt uppdämnda behov för att sedan kunna backa tillbaks produktionskapaciteten till en mer realistisk månadsproduktion utan att förlora en massa sköna slantar så lär du vinna ett nobelpris i ekonomi....Det är en omöjlig ekvation
 

nonno

Aktiv medlem
iSolen.se skrev:
Jag har inget problem med det, jag ligger också bra till i kön. Men jag tycker fortfarande att det är ett ofog att köa på flera ställen men det är ju främst butikens problem, om de tycker det är ok så låt gå.
Jag lärde mig av hur det var när D200 var aktuell för leverans. Aldrig mer att jag ställer mig i bara en kö och riskerar att få vänta upp till 6 månader på kameran. Jag har dragit lärdom av hur marknaden fungerar. ;))
 

iSolen.se

Guest
idiom skrev:
att folk köar på flera ställen är nikons fel, när de inte kan leverera så blir det så, annars skulle aldrig någon köa öht, att kalla det ofog är löjligt, tycker jag...
Jag tycker så, jag tvingar inte dig att hålla med :)

Fast jag hade reserverat en Sony Ericsson k850i och tror du telefonföretaget höll den? Icke.
 

dokido

Aktiv medlem
nikon är experter på att leverera sent, att vänta ett halvår på ett objektiv är knappast normalt. Nu pratar jag inte om d300 utan nikons historik så länge jag handlat nikon. Om man förväntar sig att allt ska löpa på som vanligt så tar det väldigt lång tid innan man får sin nikon . är det så svårt att förstå?
 

Mankan G

Aktiv medlem
idiom skrev:
nikon är experter på att leverera sent, att vänta ett halvår på ett objektiv är knappast normalt. Nu pratar jag inte om d300 utan nikons historik så länge jag handlat nikon. Om man förväntar sig att allt ska löpa på som vanligt så tar det väldigt lång tid innan man får sin nikon . är det så svårt att förstå?
Jag håller med dig, garanterat. Det är inte kul att behöva vänta men jag tror att man måste lyfta lite på blicken och försöka förstå varför det är som det är. Själv väntade jag från den 3/11 till mitten av maj på min 18-200 och då stod jag ändå som nummer tre i kön. Väntade ännu längre på min D2X.

Som jag skrev tidigare så tror jag att Nikon gladeligen skulle ta emot tips på hur denna lilla historia skall kunna undvikas utan att riskera ekonomin

Nikons försäljningssiffror för DSLR ser ut så här

år 2004 300k+, år 2005 1000k, år 2006 1500k, år 2007 2090k, år 2008 2600k

Med en sådan ökning är det väldigt svår att undvika en och annan propp, speciellt när Nikon släpper uppgraderingar så pass sällan och det då finns ett uppdämmt behov. Tänk om Volvo helt bara så där skulle behöva bygga 100% fler bilar på två år utan problem. Tror du att de skulle kunna klara det? Knappast är mitt tips. Det är ju samma sak här som överallt annars. Nikon har underleverantörer som har fått prognoser från Nikon och anpassat sin egen kapacitet efter dessa. Nikons egna faciliteter och personal skall anpassas etc.....

Jag har suttit i en sits som liknar Nikons, Inte alls i samma storleksgrad bara. Att sitta och försöka planera försäljningssiffrorna för en produkt i Sverige ett till två år före lansering är i stort omöjligt. Det blir gissningar och fingertoppskänslan som gäller givetvis med marknadsundersökningar och annat. Den viktigaste faktorn man har att ta hänsyn till är just att inte riskera verksamheten. Det är nog än värre för Nikon. Att ta fram en ...säg D200 tar ju längre tid än 2 år. Och eftersom denna marknad är just i sin linda så kan ju en annan spelare få fram något revolutionerande såsom Canon gjorde med sina CMOS sensorer. Jag tror att Nikon hade helt andra planer för sin framtid än att ligga tvåa efter Canon vid tiden för 1D/1DS/5D....

Nikon skulle givetvis kunna spela mer och bygga stort för en eventuell framtida ökning men jag anser att Nikons väg är bättre. Det är alltför riskabelt att skapa sig en för stor kostym innan intäkterna finns där. Speciellt på en så pass omogen och ny marknad som digitala kameror är.

Passar inte Nikons alternativ så är det ju bara att byta, eller hur?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
idiom skrev:
nikon är experter på att leverera sent, att vänta ett halvår på ett objektiv är knappast normalt. Nu pratar jag inte om d300 utan nikons historik så länge jag handlat nikon. Om man förväntar sig att allt ska löpa på som vanligt så tar det väldigt lång tid innan man får sin nikon . är det så svårt att förstå?
Vad har det med luftköer att göra? Att folk är så desperata att de gör vad som helst för att få grejerna?

18-200 objektivet var det bara att glömma att vänta på, köpte dyrt från Tyskland och fick det på några dagar. Det var det värt.

Jag tror nog nikon börjar lära sig att hålla på releasen tills de byggt upp lite bätte lager. Snåldagarna är över, det går bra för Nikon.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Om jag har förstått det hela korrekt så har produktionen faktiskt redan varit igång under ett par månader så de har kanske lärt sig något. De har visserligen inte "rampat" upp det hela maximalt ännu (vad jag vet). Problemet är väl snarast att det uppdämnda behovet kanske är för stort igen för att lagret skall räcka till.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nog skulle jag tycka det var oacceptabelt om jag behövde vänta tre månader på min D300 och skandal om det tog ett halvår eller mer. Jag bokade min D300 direkt på morgonen den 23/8 på Cyberphoto. För att vara helt nöjd vill jag ha den innan jul om den släpps på marknaden den 21/11 som tycks gälla. Frågan är vilken kamera som tar längst tid att få - D300 eller D3?!
 

dokido

Aktiv medlem
Ola: Här kommer då ett svar på din fråga -Vad har det med luftköer att göra?

Svar: Om förväntan hos kunder är att Nikon levererar sent så ställer man sig i kö på flera platser för att öka chansen att få en kamera. Att kalla det att göra vad som hellst var en ganska stor överdrift. Hur svårt är det att ställa sig i flera köer?

Apropå luftköer så när jag beställde min 18-200 vr så var det ju rätt kraftiga köer och jag ställde mig på 2 ställen. Båda kom samma dag. Pinsamt. Men jag lyckades skaffa kund till den andra säljaren så det kändes rätt bra ändå.

Magnus: Om analyser och dito vet jag inget. Och du höll ju med mig så... Hur de ska lösa problemet vet jag inte heller, det enda jag sa var att av erfarenhet får man vänta på nikons produkter, åtminstonde en del. Därav dessa luftköer som folk irriterar sig på. Det är det enda jag sagt. Av detta kan du knappast dra slutsatsen att jag skulle byta system. Personligen har jag inge problem med att vänta.

Herr Talman, medans jag ännu har ordet, jag vet fortfarande inte vilken fjärrkontroll jag ska ha till min nya d300, nån som vet?
 
Senast ändrad:
ANNONS