Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonke O skrev:
Ett normalt förfarande för mig när jag knäpper ett kort med t.ex. en vit bröllopsklänning:
Jag har fokuspunkten i mitten, centrumvägdexponering som jag sätter på klänningen och låser exponeringen med avtrycket. Flyttar fokuspunkten till det som är intressant och fokuserar med "Af-on" och knäpper....
/Jonas

Jag brukar göra så här: Låser exponeringen med AE-L/AF-L knappen - flyttar fokuspunkten och trycker av. Då har jag ställt in AE-L/AF-L knappen till "AE Lock (Reset on release)" i menyvalet f6.
 
Jag har en känsla av att det beror på att du inte använder ett Nikonobjektiv, eller allternativt lagt in ditt objektiv i kamerans "databas". Jag har märkt att matrissmätningen fungerar betydligt sämre när jag använder mitt Tokina jämfört med något annat originalobjektiv. Jag har ringt till Nikon och frågat och där har man svarat att D300:an är som en liten daror och kompenserar för objketiv som den känner igen, inberäknat också mätningen. Om det är på det sättet eller inte kanske det finns någon som här som har kläm på, men jag tycker att det förefaller som om det vore så.
Mvh
JB
 
Jonke O skrev:
Ja jag har haft min D300 sedan i December. Här är lite funderingar... Kameran känns ju 100 ggr. bättre handhavandemässigt än min tidigare D70. Display, sökare, batterigrepp allt är ju underbart.

Men jag upplever att den både exponerar och fokuserar på ett sätt som gör mig väldigt osäker.. Jag har betydligt fler felexponeringar nu än tidigare. Nu menar jag inte lite fel utan rejält felexponerade.

Exempelvis var jag å fotade ett bröllop häromdagen, hade mitt tokina 100 mm 2,8 som levererar äckligt skarpa bilder (i vanliga fall) men denna gång så är flera av bilderna helt oskarpa och totalt felexponerade..???

Jag hade tider som låg över 1/200 och dessutom stativ och de jag fotade stod still så vi pratar inte rörelseoskärpa.. Blev till å köra med punktmätning och manuell skärpa/exponering.
Det går ju visserligen bra men man tappar ju en hel del av de spontana bildern man letar efter. Varje förändring av ljuset kräver nya mätningar när man inte kan lite på automatiken.

Ett normalt förfarande för mig när jag knäpper ett kort med t.ex. en vit bröllopsklänning:
Jag har fokuspunkten i mitten, centrumvägdexponering som jag sätter på klänningen och låser exponeringen med avtrycket. Flyttar fokuspunkten till det som är intressant och fokuserar med "Af-on" och knäpper.... men även en sån gång kan vissa bilder bli tokfelexponerade och dessutom oskarpa.. och sånt upplevde jag aldrig eller extremt sällan med D70.

Nu är ju den stora fråga... är det jag som är korkad och inte "klarar" av automatiken eller är det kameran som gör lite som den vill..???
/Jonas

Det låter som du krånglar till det med ditt förfarande. Jag använder alltid bara matrixmätning och ytterst sällan exponeringslås (bara då det är uppenbart att kamerans kontrastomfång kommer att överskridas tex vid kraftigt motljus då jag mäter ljusaste punkten tex i himlen och låser slutartiden). Så långt det går sätter jag fokuspunkten på huvudmotivet tex brudens öga, mäter och fotograferar.

Jag använder främst bildkontroll Neutral med inställningar 0 i skärpa, -1 i kontrast, -1 i ljusstyrka, -1 i färgmättnad och 0 i nyans. För både D300 och D3 har jag permanent + 1/6 EV-steg i justerad exponering. Jag har haft D300 sedan 6/12 och D3 sedan 22/12 förra året och min slutsats är att dessa kameror har en utmärkt matrixmätning så länge man kan sin exponeringslära och ställer in vitbalansen väl (med RGB i god balans).

Med tidigare Nikon DSLR tex D70 och D2X fick jag ofta använda exponeringskompensationen +- 2 EV-steg. Med D300 och D3 är det sällan mer än något 1/3 EV-steg och ytterst sällsynt förekommer ett behov större än +- 1 EV-steg. D300 och D3 har ju flera styrkor jämfört med tidigare Nikon DSLR: kamerorna är bättre ifråga om DR, vitbalans och ljusmätning samt har en bildkontroll som möjliggör mycket goda inställningsmöjligheter.

Se vidare min tråd från tidigare i somras:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=94017
 
Jämför man D70 med D300 så är det ca ett ljusår i mellan dem. Både i AF, Exponnering osv.. Jag får också lusläsa manualen hela tiden. Hittar konstigheter hela tiden som gör att jag får jobba extra :) En sak som förbryllar mig nu är att även då jag uppgraderat firmware på den så finns den där batteri buggen kvar :-( Vilket jag kommer påtala i morgon och be att få en ny kamera, det blir isf den tredje D300?? Skall man begära en ny kamera eller vad fan händer för jag börjar bli trött på detta nu.....? Jag är nöjd med kamerans prestanda men fan vad jobbigt det är när batteriet börjar blinka och skiten stänger av sig själv??
Jag var i valet och kvalet att köpa en D700 men kände att jag inte riktigt behövde FX och inte har objektiv för den heller så men nu kanske jag skulle gjort det?
*Trött*
 
Senast ändrad:
de e väl inte så fånigt att du kör slut på batteriet om du använder liveview hela tiden? förmodligen inte men jag bara undrar för jag har haft min d300 länge, aldrig uppdaterat, inga problem, dock skiter jag i liveview, fast du kanske har batteripacket också?
 
idiom skrev:
de e väl inte så fånigt att du kör slut på batteriet om du använder liveview hela tiden? förmodligen inte men jag bara undrar för jag har haft min d300 länge, aldrig uppdaterat, inga problem, dock skiter jag i liveview, fast du kanske har batteripacket också?
'
Har aldrig använt "liveview" mer än testat 2 gånger. problemet är att den indikerar låg batteri när det är full laddat!
 
Teodorian skrev:
Det låter som du krånglar till det med ditt förfarande. Jag använder alltid bara matrixmätning och ytterst sällan exponeringslås (bara då det är uppenbart att kamerans kontrastomfång kommer att överskridas tex vid kraftigt motljus då jag mäter ljusaste punkten tex i himlen och låser slutartiden). Så långt det går sätter jag fokuspunkten på huvudmotivet tex brudens öga, mäter och fotograferar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=94017

Ja jag har tidigare med bl.a D70 kört precis som du... med matrixmätning men det fungerar extremt blandat med min D300...???

Som jag gjort "förr i tiden" (gammelställt uttryck ;))) och även testat på min D300 är att jag använt fokuspunkten i mitten och endast matrixmätning, fokuserat och lås med af-on på ögonen och sedan komponerat om utsnittet och knäppt. Men som jag ser det så är det väldigt blandade resultat av detta.. antingen är det fel på min kamera eller på mig ;))

/Jonas
 
Janne B skrev:
Jag har en känsla av att det beror på att du inte använder ett Nikonobjektiv, eller allternativt lagt in ditt objektiv i kamerans "databas". Jag har märkt att matrissmätningen fungerar betydligt sämre när jag använder mitt Tokina jämfört med något annat originalobjektiv. Jag har ringt till Nikon och frågat och där har man svarat att D300:an är som en liten daror och kompenserar för objketiv som den känner igen, inberäknat också mätningen. Om det är på det sättet eller inte kanske det finns någon som här som har kläm på, men jag tycker att det förefaller som om det vore så.
Mvh
JB
Verkar troligt, för det krånglar mest med Tokinan nu när du säger det... min fasta 50 1,8 är när jag tänker efter betydligt träffsäkrare med exponeringen.
/Jonas
 
xandx skrev:
'
Har aldrig använt "liveview" mer än testat 2 gånger. problemet är att den indikerar låg batteri när det är full laddat!

senaste firmwaren 1.03 A & B ska tydligen fixa det där med att den visar urladdad fast den är full

/Kalle
 
Jonke O skrev:
Ja jag har tidigare med bl.a D70 kört precis som du... med matrixmätning men det fungerar extremt blandat med min D300...???

Som jag gjort "förr i tiden" (gammelställt uttryck ;))) och även testat på min D300 är att jag använt fokuspunkten i mitten och endast matrixmätning, fokuserat och lås med af-on på ögonen och sedan komponerat om utsnittet och knäppt. Men som jag ser det så är det väldigt blandade resultat av detta.. antingen är det fel på min kamera eller på mig ;))

/Jonas

Men varför använder du inte alla 51 fokuspunkterna? På D300 är det sällan man behöver komponera om. Varje omkomponering ökar risken för både fokusfel och sämre ljusmätning. Det är ju ingen garanti att låsa fokus eller exponering för att bilden i slutändan skall bli bra. Jag låser väldigt sällan vare sig fokus eller exponering.

Vad konkret är ditt exponeringsproblem? Är du noga med vitbalansen? Hur fungerar det om du nyttjar Auto-ISO, ADL eller blixt? Vilka inställningar använder du i bildkontrollen?
 
Jag satt och funderade lite på matrixmätningen. Jag personligen använder spot väldigt ofta men då mest för att vinna lite tider vid svåra ljusförhållandev osv Matrix använder jag oftast till bilder jag tar utomhus med mycket låg och högdagar. Har testat lite att köra D lighting men resultatet blir inte "revolutionerande" även om det kan finnas tillfällen när det funkar bra.

Då jag nästan alltid kör RAW känner jag att vissa saker funkar bäst att ställa efteråt. Visst kan man jobba med EV+- och köra zonskalan men för det mesta så fixar man det i PS ganska bra utan att behöva ta i med kameran för mycket.
 
Någon som råkat repat LCD'n på sin D300?

Om jag minns rätt så är D3'ans av kristall och (i stort sett) orepbar medan D300'ans är lite klenare
 
Teodorian skrev:
Men varför använder du inte alla 51 fokuspunkterna? På D300 är det sällan man behöver komponera om. Varje omkomponering ökar risken för både fokusfel och sämre ljusmätning. Det är ju ingen garanti att låsa fokus eller exponering för att bilden i slutändan skall bli bra. Jag låser väldigt sällan vare sig fokus eller exponering.

Vad konkret är ditt exponeringsproblem? Är du noga med vitbalansen? Hur fungerar det om du nyttjar Auto-ISO, ADL eller blixt? Vilka inställningar använder du i bildkontrollen?

Jo ibland använder jag alla fokuspunkterna och flyttar runt dom till rätt ställe... men för det första så tar det så lång tid att man missar en bra ögonblicksbild pga. att man skall fippla runt den... sen när man tar stående bilder med vertikalgreppet så kommer jag nästan jämt åt multiväljaren med pannan så fokuspunkten börjar "vandra" iväg ;(((

Sällan jag använder auto-iso utomhus men blixt brukar jag använda, och där är det lika konstigt. Ibland sitter exp. klockrent och bilderna blir suveräna, blandningen mellan blixt å ljus är så bra så man blir tårögd... tror det är 50-50 hur blixtbilderna blir. Använder min sb-600 som levererade 90-10 på d70.

Det objektiv som är "bäst" är min 50 1,8 där kör jag oftast matrix och blixt utan problem. Min 18-200 funkar ca. 70-30 där 30 % är felexp. och min tokina 100 är nog 50-50....

Har inte ändrat nått i bildkontrollen.
Skall ta med mig min ljusmätare nästa gång för jag antar att det är jag som "jobbar" emot kameran.... får se vad jag får för värden med mätare kontra kamera och vilken som levererar bästa resultat..
/JOP
 
Måste säga att jag känner igen problemet. Med D70
körde jag matrixmätning för det mesta och det fungerade oerhört bra. Med D300 är resultatet med
matrixmätning betydligt mer varierande och det är
mer sällan denna mätmetod är optimal.
 
För mig så är D300 den Nikonkamera som jag gör minst efterjusteringar med av alla kameror som jag provat/ägt/använt. Efter att ha justerat bildkontrollen förståss. Kom inte överens med hur D300 hissar mellantonerna som standard. Körde först med bildkontrollen som efterliknar D2X men har nu bytt till standard men med ljushet nerdragen till -1.

En skillnad som är väldigt tydlig är att D300 tar större hänsyn till vald fokuspunkt när expberäkningarna görs än tidigare modeller.
 
Mankan G skrev:
För mig så är D300 den Nikonkamera som jag gör minst efterjusteringar med av alla kameror som jag provat/ägt/använt. Efter att ha justerat bildkontrollen förståss. Kom inte överens med hur D300 hissar mellantonerna som standard. Körde först med bildkontrollen som efterliknar D2X men har nu bytt till standard men med ljushet nerdragen till -1.

En skillnad som är väldigt tydlig är att D300 tar större hänsyn till vald fokuspunkt när expberäkningarna görs än tidigare modeller.

Och det säger jag amen till. Har kommit fram till liknande slutsats efter att experimenterat med bildkontrollen. jag gjorde själv som du i första läget p g a mitt tidigare D2X-ägande.

Valet av fokuspunkt påverkar givetvis exponeringen på ett helt annat sätt än tidigare Nikonkameror. Så vi har kommit till samma slutsats.

Har själv använt Active D-lightning lite oförsiktigt. Ibland med glänsande resultat, ibland inte så kul. Däremot kan jag kontrollera resultatet och t o m förutsäga det om jag bara använder mittfokuspunkten. Andra fokuspunkter kan ge oönskade resultat i kombination med ADL.

Mvh/Lennart
 
I dag råkade jag ut för något som jag trodde var förbi för länge sedan i mitt D300 ägande. AF fungerade helkass på crossbanan. I början av min karriär med D300 hade jag en del problem men under senare tid har det funkat precis lika bra som med min D2X.

Normalt kör jag med 9-punkters AF-C och fokusprio. Givetvis är bps satt till max. Stilen jag har innebär att jag inte kan förfokusera. Jag står oftast bakom en kurva eller ett hopp och åkeraren dyker upp riktigt snabbt. Kameran och gluggen måste klara av att fokusera på "egen" hand. Gluggen i fråga är en AF-S70-200 f2,8.

Jag brukar få ut 5-5,5 bps skarpa bilder med min D300 och ca 4,5 med D2X:en. Hastigheten sjunker alltså en del när jag valt fokusprioritet men hellre det än oskarpa bilder. Idag funkade ingenting (nästan). Tryckte på avtryckaren som vanligt men inget hände, eller rättare sagt kamreran tog en bild men sedan hände oftast inget på ett par sekunder förren nästa bild fyrades av. Ibland försökte kameran inte ens att fokusera över huvud taget. Den sista bilden blev då tagen rejält suddig. Först trodde jag att det berodde på att jag för första gången använde batteripacket som ger 8 bps istället för 6 men ingen skillnad märktes när jag plockade bort batteripacket. Vid andra positioner fungerade det helt normalt så det måste bero på ljuset. Ljuset kom snett från höger bakom åkaren i bilden nedan. Det var således nästan motljus men inget direkt ljus från solen nådde frontlinsen. Min teori är att "motljuset" på något sätt fick AF sensorn/kameran att räkna helt galet......(Om det inte är så att Nikon gjort något även med AF:en i och med den firmwareuppdatering som nyligen lanserats. Det har ju spekulerats en del om det i diverse forum men Nikon säger inget. Det var första gången på crossbanan även med den....)

Denna gång borde det faktiskt varit lättare då jag hade möjlighet att följa åkaren en längre stund även om det bara var huvudet som först syntes. Trots det så gick det alltså snett.....

En av få lyckade bilder....
ca iso600, f5,6 och 1/250s
 

Bilagor

  • _mg09989.jpg
    _mg09989.jpg
    69.8 KB · Visningar: 475
Senast ändrad:
ANNONS