Annons

D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Metalbrave

Ny medlem
Jag skall införskaffa en Nikon D3000, har valt mellan den och Canon 1000D. Har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror men har fått förklarat att D3000 skall vara "lättast" att handskas med. Nu till min fråga: Behöver man "VR" på 18/55 objektivet som medföljer, eller klarar man sig utan?

Jag skall införskaffa en Nikon D3000, har valt mellan den och Canon 1000D. Har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror men har fått förklarat att D3000 skall vara "lättast" att handskas med. Nu till min fråga: Behöver man "VR" på 18/55 objektivet som medföljer, eller klarar man sig utan?

Om nu VR "följer med" är det ju bara att tacka och ta emot. D3000 har ju en fantastisk hjälpreda som Canon inte kommer i närheten av. Sedan är de ju bara så att Nikon har alltid tillverkat de bästa objektiven.

Välkommen till Nikonfamiljen!

Du klarar dig utan vr vid den brännvidden (18-55mm). Bildvaliten skilljer sig inte heller nämnvärt mellan vr och icke vr i Nikon fallet. Däremot blir bildvalitén märkbart sämre med motsvarande icke IS objektiv hos Cannon...

Jag tror att paketet med "vr" är ca 500 kr dyrare än det utan, men jag har en flickvän som rider så det blir nog mycket kort i dåligt belysta ridhus och på rörliga motiv. Tänkte att "vr" behövdes för att rädda några bilder. Men det kanske är så liten skillnad så att det är bättre att köpa nåt roligt för de 500kr det kostar?:)

Nu är jag, som fotar med en 30 år gammal kamera av ett märke som inte finns längre, helt neutral i alla märkeskrig. Men jag blev nyfiken på vad det var för hjälpreda som åsyftades.

Olle

Han syftar antagligen på guide-läget som finns på D3000.

På 18-55 kitzoomen är VR bra om man rör sig på slutartider som är ungefär 1/(brännvidden*1,5) eller längre. Alltså om du har brännvidden inställd på 50mm hjälper VR mest om du behöver slutartider längre än 1/75s. Observera bara att det inte går att få till skarpa bilder med hur lång slutartid som helst, gränsen går väl kanske vid 1/10s på 50mm brännvidd men man får då också se till att man gör sitt bästa för att hålla kameran så stadigt som möjligt.

Observera också att VR endast tar bort skakningsoskärpa. Rörelseoskärpa, d.v.s. att nånting i motivet blir suddigt på grund av att det rört sig under exponeringstiden, kan man bara eliminera med kortare slutartid.

Kunde du inte skriva vad du syftade på där?

Olle

Siterar CyberPhoto:

Hjälpfunktion (GUIDE)
I jämförelse med D60 och de andra föregångarna som hade väldigt enkla, intuitiva menyer så tar D3000 priset! En rent ut sagt fantastisk GUIDE-funktion. Du väljer läget GUIDE på programvalsvredet och får tillgång till en guide till att ta en bättre bild, kort och gott. Du får även en förståelse för VAD som händer, vilket gör att man lätt får en högre förståelse för hur fotografering fungerar. Att ta porträtt-bilder med ”suddig bakgrund” finns det en guide för. Istället för att kameran ställer in själv, så guidar kameran dig om vad du ska göra för att uppnå det du vill med bilden. Det gör att man faktiskt lär sig, inte bara får det ”gjort”. Är du osäker om du ska våga dig på en systemkamera så kan vi starkt rekommendera D3000. Dagens kameror är generellt sett lättanvända, men här har man tagit enkelhet ett steg längre.

Följande är hämtat från CyberPhotos hemsida

Nikon D3000 - nybörjarens favorit!
Nikon D60 var en uppgradering, eller utveckling, av dåvarande D40x med små skillnader. Bland annat var brushanteringen aningen bättre och funktioner som dammborttagning och automatisk skärmsläckning hade lagts till. D3000 är i sin tur en uppgraderad D60, men med många funktionella skillnader.
Kameran finns i paket med varierande objektiv, vissa av dessa har "VR" i beteckningen. VR betyder vibration reduction, dvs bildstabilisering, som dämpar dina handvibrationer och ger mindre risk för skakningsoskärpa i bilderna.

- 10,2 megapixel CCD sensor
- 3" LCD med 230.000 punkter
- ISO 100-1600 (förhöjd ISO 3200 (Hi-1) finns)
- 11 punkters AF (autofokus)
- Dammborttagningssystem med luftflödeskontroll
- GUIDE-läge på programvalsvredet

Autofokus eller ej?
D3000 har (liksom D60 & D5000) ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra autofokusobjektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad. Däremot finns en inbyggd fokushjälp om man vill använda objektiv som saknar inbyggd AF-motor. Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron har några med motor men Tokina har däremot nästan inga objektiv i dagsläget som ger AF. Klicka här för en lista över objektiv som ger autofokus med D3000 ->>

Snabb
Det tar ca 1,5 sekunder att starta upp och bli redo för exponering, efter att sensorrengöringsfunktionen gjort sitt. Den funktionen går att välja att ha avstängd, vilket gör D3000 ännu snabbare i uppstarten. Då kan man istället välja när man vill göra en rengöring. Kameran upplevs lika snabb som ”vanligt” när det gäller Nikon både vad gäller avtryckare, uppstart samt när man bläddrar bland bilder.

Byggkvalitet
D3000 känns lite rejälare i materialet än D60, det känns som man ändrat något i kompositmaterial som skalet är byggt av. Det är bara till fördel. Knappar och reglage är bra placerade och det nya, större programvalsvredet är nu riktigt rejält! Det är mycket tydligt, känns rejälare än den på D60 och blir lättare att använda på vinterhalvåret, med handskarna på!

Skärm
D3000 har en nya skärm. Den har vuxit sedan D60 och det slås man av direkt. Den är mycket tydlig, kontrastrik och lättöverskådlig. Som D700 användare så upplever jag inte skärmen som sämre trots att det skiljer mycket i upplösning. En riktigt bra, rejäl skärm!

Dammborttagning
En suverän funktion, som tack och lov börjar bli standard i dagens systemkameror. Men man bör inte ha förväntningarna att den klarar allt damm. Förr eller senare lär man få rengöra sensorn, och då finns det bra prylar för ändamålet för den som inte vill lämna in kameran till verkstad, se tillbehörsfliken.

Hjälpfunktion (GUIDE)
I jämförelse med D60 och de andra föregångarna som hade väldigt enkla, intuitiva menyer så tar D3000 priset! En rent ut sagt fantastisk GUIDE-funktion. Du väljer läget GUIDE på programvalsvredet och får tillgång till en guide till att ta en bättre bild, kort och gott. Du får även en förståelse för VAD som händer, vilket gör att man lätt får en högre förståelse för hur fotografering fungerar. Att ta porträtt-bilder med ”suddig bakgrund” finns det en guide för. Istället för att kameran ställer in själv, så guidar kameran dig om vad du ska göra för att uppnå det du vill med bilden. Det gör att man faktiskt lär sig, inte bara får det ”gjort”. Är du osäker om du ska våga dig på en systemkamera så kan vi starkt rekommendera D3000. Dagens kameror är generellt sett lättanvända, men här har man tagit enkelhet ett steg längre.

Exponering
Nikon har alltid varit duktiga på göra välexponerande systemkameror, D3000 är inget undantag. Ljusmätaren klarar svåra motiv och det är sällan man behöver använda kompensation.

Uppgraderingar
D3000 är inte lika funktionsrik som t ex D5000 eller Canon EOS 500D. Däremot tar den fortfarande mycket bra bilder. Men för dig som vill ta bra bilder och inte är intresserad av vare sig LiveView, videoinspelning eller alla funktioner som mer avancerade systemkameror har, så är D3000 ett mycket bra alternativ. Av uppgraderingarna är autofokusen, med sin 11 punkter (mot 3 punkter i Nikon D60), en av de viktigare. Skärmen är mycket tydligare och mer lättavläst och funktionen GUIDE är suverän för dig som vill börja med fotografering och lära dig mer om hur man tar bra bilder.

Slutsats
Nikon D3000 utmärker sig som en perfekta kamera för nybörjaren. Mer avancerade fotografer kan dock sakna funktioner som spegeluppfällning, ett rejälare grepp samt avsaknaden av AF-motor, om man vill använda äldre objektiv. Men för nybörjare och "glada amatörer", som D3000 är ämnad för, så passar den som handen i handsken. Jag märkte själv att jag blev kvar i menyerna i GUIDE-läget, för det är givande och så snyggt gjort, både grafiskt och pedagogiskt sett. Vill du köpa din första systemkamera? Vill du lära dig hur man gör manuella inställningar och får bilderna så där som du själv vill? Då är svaret D3000. D3000 får betyget "Toppklass", inte för sina tekniska specifikationer, utan för sina bildresultat och för sitt innovativa sätt att förenkla fotograferingen.

Testad 2009-08-28 av Tobias Lehtinen och Markus Östbye.

Med reservation för prisförändringar eller eventuella fel

© CyberPhoto AB

och ... Nej jag arbetar inte på CP och har inget med firman att göra. Är bara nöjd med deras bemötande. Är idag min referens när det gäller foto. / Jan-Olof Lidman

Jan-Olof,

Tänk att du är så ivrig att hävda Nikon D3000s förträfflighet gentemot övriga medlemmar att du inte tar dig tid att svara på trådskrivarens fråga. Han undrar om det är värt att lägga de extra hundralapparna (ca 500 kr enligt CPs hemsida) för att få modellen med VR istället för den utan.

Kan inte du som har god erfarenhet ifrån Nikons objektiv hjälpa honom med detta istället? Är den värd 500 kr? Hur effektiv är den enligt din uppfattning?

Mvh,
Fredrik

Jag är inte helt neutral, eftersom jag har en likadan, men det är en bra kamera till ett bra pris.
Guide-läget ser jag som "asknöligt", eftersom jag fotat ett tag innan & ställer in den snabbare på egen hand...

Jag använder inte VR´n, eftersom jag inte är van vid sådan, men den är def. ingen nackdel om man är nybörjare.

/John

VR hjälper endast till för att stabilisera kameran så att längre slutartider går att använda. Detta i sig stoppar inte rörelse. Om du har brännvidden 50mm behövs omkring 1/80s för att kameraskak inte skall påverka (enligt 1/50mm*1/1.5 regeln…). Men med VR inkopplad är det istället möjligt att använda omkring 2 stop längre slutartid, dvs man borde då kunna klara sig undan på 1/20s. Detta innebär ju att VR kan vara värdefull ifall ljusförhållandena är dåliga. Så det är inte helt fel att ha denna funktion tillgänglig, men om man vill stoppa rörelse är det ljusstyrka som räknas (dvs att objektivet möjliggör stor bländare vid specifik brännvidd).

Givetvis är det också bra om kamerahuset har bra iso egenskaper om du vill kunna stoppa rörelse. I detta fallet hade d5000 varit ett mkt bättre alternativ eftersom denna har iso egenskaper är i klass med d90 och d300.

Jan-Olof,

Tänk att du är så ivrig att hävda Nikon D3000s förträfflighet gentemot övriga medlemmar att du inte tar dig tid att svara på trådskrivarens fråga. Han undrar om det är värt att lägga de extra hundralapparna (ca 500 kr enligt CPs hemsida) för att få modellen med VR istället för den utan.

Kan inte du som har god erfarenhet ifrån Nikons objektiv hjälpa honom med detta istället? Är den värd 500 kr? Hur effektiv är den enligt din uppfattning?

Mvh,
Fredrik

Why IS and VR Matter
© 2010 KenRockwell.com

Percentage of Sharp Images vs. Shutter Speed.

Written 2006, renewed June 2010

Bilagor

• vr-graph.jpg
    vr-graph.jpg
    13.8 KB · Visningar: 394
Att du kan ta användbara bilder med 3-4 gånger längre exponeringstid tycker jag är väl värt 500 kr. Sedan är det upp till trådskaparen att utifrån sin situation besluta sig för vilket objektiv som passar bäst. Båda objektiven är bra, ger mycket bild för pengarna. Skulle jag personligen välja väljer jag alltid ett objektiv med VR före ett utan. Har själv 4 objektiv, och har VR på 3 av 4 (12-24 ej VR, 16-85 VR, 18-200 VR, 70-300 VR.

Ett konkret exempel, jag hade tidigare en D60 med VR på kitzoomen 18-55. Jag var i Paris och på alla museum går det utmärkt att fotografera, men dock utan blixt. Jag kom hem med riktigt fina bilder av skulpturer och målningar som jag aldrig kunnat vara i närheten av utan stativ (får man inte heller ha på museum), ett mycket ljusstarkare (dyrare...) objektiv. Om man tog lite tid på sig och tog ett par bilder och valde den skarpaste kunde jag gå upp mot 1/6 i exponeringstid. Så frågar du mig är det alla dagar i veckan värt 500 kr!

Sen kan man väl lite elakt inflika att om det bara är avbildningar av konstverk man vill ha finns det vykort att köpa i entrén;-)
Mvh
JB

Sen kan man väl lite elakt inflika att om det bara är avbildningar av konstverk man vill ha finns det vykort att köpa i entrén;-)
Mvh
JB

Men eftersom jag är mycket förtjust i fotoböcker så är inte vykort det bästa alternativet, då får man isf scanna vykorten och då tycker plötsligt att det verkar krångligare än VR...

ANNONS
Götaplatsens Foto