Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300s och hur länge?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
om man köper en d300s idag, hur länge kan man ha den då innan man blir tvungen att byta?
nu menar jag inte exakt i dagar eller timmar, de jag menar är hur länge den är användbar innan tekniken är för gammal.
de kommer ju nytt hela tiden. men klarar man sej på d300s teknik i framtiden?

Är du nöjd med bilderna som din D90 levererar idag är du kanske lika nöjd med D90/D300s bilder om 5 år. Vissa tester hävdar att D90 faktiskt är bättre än D300s.

Vill du att bilderna skall bli något bättre är nog D7000 eller D700 bättre val än D300s om du kommer från D90.

Nästa år kanske D400 med samma sensor som D7000 kommer, D700 kanske ersätts av en 24MP D800, D3x kanske ersätts av en 34MP D4x om 2 år och då blir D3x billigare etc. Värt att vänta? Hur stora utskrifter gör du?

Köp en D7000 istället för en D300s och få en bättre kamera för mindre pengar. Samma features, enda stora skillnden är att D7000 bara tar SD-kort och D300s tar även de snabbare CF-korten.

Du kan ha kvar en D300s tills den dör. Den kommeratt fortsätta ta lika bra bilder som den gör idag ända fram till dess.

Håller inte med. D300s börjar bli omodern redan nu och den var inte direkt toppmodern när den kom heller.

Bara för att en kamera fortfarande tar lika bra bilder betyder ju inte det att man är nöjd med den när man ser vad andra kan göra. Visst, det en D300s kan göra gör den bra, men den är byggd på teknologi sedan 2007 och efterföljaren lär bli ett rejält steg uppåt på många områden.

Jag skulle inte tro att en D300s kommer att kännas modern om ca 2-3 år när efterföljaren till efterföljaren kommer.

Jämför med en D200, den tar fortfarande bra bilder i bra ljus men den är tyvärr stenålder på många sätt. Det märker man när man jämför med en modernare modell, vet man inte av något bättre är den ju bra.

Jag kan ju nämna att jag har en D300s själv så det är min egen kamera jag sågar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto