ThomasLj
Avslutat medlemskap
Fast det finns ju AF 180/2,8D, men det ger ju inte AF på frågeställarens kamera och dessutom är det inte särskilt modernt. Det syns på begagnatpriserna så kan man leva med egenheterna så är det ju ett någorlunda billigt alternativ. Nypriset är dock inte särdeles lågt jämfört Sigmas 150-makro.
Annars är det väl AF-S 300/4D som väl ligger åt 200/4-makrot i pris... Här kan man eventuellt, beroende på vad man ska ha det till, komma undan med ett relativt billigt begagnat AF 300/4 om man har fokusmotor i kameran.
Problemet med att kameran inte har inbyggd focusmotor upptäckte jag ganska tidigt när jag var på jakt efter begagnade objektiv. Tyvärr visste jag inte så speciellt mycket om digitala systemkamerornär jag köpte min, utan köpte en billig som fått bra kritik. Trodde inte att jag skulle tycka det va så rogivande att gå runt att fota.
Dock så kan man ju se det som en rolig utmaning att köra utan autofokus. Aldrig fel att lära sig hantera den manuella fokusen snabbt och rätt
Men när det gäller begagnade objektiv... Hur ser jag om den skickar information om exponering/ljus-förhållande till min kamera?. "D" ?