Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 + Nikon 85/1,8 D??

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det finns ju AF 180/2,8D, men det ger ju inte AF på frågeställarens kamera och dessutom är det inte särskilt modernt. Det syns på begagnatpriserna så kan man leva med egenheterna så är det ju ett någorlunda billigt alternativ. Nypriset är dock inte särdeles lågt jämfört Sigmas 150-makro. ;)

Annars är det väl AF-S 300/4D som väl ligger åt 200/4-makrot i pris... Här kan man eventuellt, beroende på vad man ska ha det till, komma undan med ett relativt billigt begagnat AF 300/4 om man har fokusmotor i kameran.

Problemet med att kameran inte har inbyggd focusmotor upptäckte jag ganska tidigt när jag var på jakt efter begagnade objektiv. Tyvärr visste jag inte så speciellt mycket om digitala systemkamerornär jag köpte min, utan köpte en billig som fått bra kritik. Trodde inte att jag skulle tycka det va så rogivande att gå runt att fota.

Dock så kan man ju se det som en rolig utmaning att köra utan autofokus. Aldrig fel att lära sig hantera den manuella fokusen snabbt och rätt:)

Men när det gäller begagnade objektiv... Hur ser jag om den skickar information om exponering/ljus-förhållande till min kamera?. "D" ?

Men när det gäller begagnade objektiv... Hur ser jag om den skickar information om exponering/ljus-förhållande till min kamera?. "D" ?

Alla autofokusobjektiv gör det, även de som är skruvdrivna. Det finns manuella som gör det också, främst nyare sådana från andra tillverkare än Nikon. Vad det handlar om är att objektivet ska ha elektriska kontakter i bajonetten.

Ja, benämningen "D" är det som minst krävs för att kameran du har ska mäta ljus automatiskt. Det finns en hel massa andra specialvarianter, men de är inte så vanliga att du behöver bekymra dig.

Egentligen är det inte väldigt mycket svårare än att slå in "Nikon D3100" och "lens compatibility" i google. Det första som kommer upp är då Nikons egen sida, där de berättar exakt vilka objektivsystem som funkar, vad de heter, hur de ser ut osv. Här är sidan, så slipper du gå via google:

Länk till Nikons egen sida för modellen D3100 och objektiv

Fast det finns ju AF 180/2,8D, men det ger ju inte AF på frågeställarens kamera och dessutom är det inte särskilt modernt. Det syns på begagnatpriserna så kan man leva med egenheterna så är det ju ett någorlunda billigt alternativ. Nypriset är dock inte särdeles lågt jämfört Sigmas 150-makro. ;)

Annars är det väl AF-S 300/4D som väl ligger åt 200/4-makrot i pris... Här kan man eventuellt, beroende på vad man ska ha det till, komma undan med ett relativt billigt begagnat AF 300/4 om man har fokusmotor i kameran.

Fast 300/4 ligger ju inte särskilt långt ifrån 70-200/2,8 VR I i begagnatpris, så om den ena är för dyr är nog den andra det också.

Jag skulle inte rekommendera att du köper ett objektiv som tvingar dig att köra helt manuellt på en D3100, sökaren är för liten för att du ska kunna se var du sätter fokus, enda sättet att pricka är med liveview och det är rätt omständligt för det mesta. Hellre då att du byter din D3100 mot en D90 eller något, så får du ju fokus med en hel hög begagnade objektiv.

Jag föreslår att du läser tabellen på sidan du länkar till. Där framgår nämligen att något "D" inte behövs inte för att få ljusmätning, vilket ju var vad jag skrev. ;)

Har kikat på tabellen och undrar om jag fattar det här rätt.
"Exposure indicator can not be used" = ljusmätning fungerar ej?

Samt vad betyder:
"Can not be used with shifting or tilting"?

Har tänkt på detta med fasta objektiv och stor bländare ett tag men fattig som man är så går det ju inte bara köpa ett sådant och sedan köpa någon sorts tele också.

Hur skulle det gå med en telekonverter eller någon sorts mellanring på ett 50mm 1,8G eller 85mm 1,8G?
Ser att man någon gång ibland kan komma över "rätt så" billiga telekonverters och då kan det ju vara värt att bli extra fattig genom att köpa tex ett 50mm till sin D3100, sedan satsa på en telekonverter när man får chans och råd. Istället för att behöva gå och köpa ett teleobjektiv också menar jag.

Men amatör som man är så kanske man har missuppfattat saken :)

Nej du har inte direkt missuppfattat.
Men heller inte läst allt.
Konvertrar förstorar och så även felen + att de lägger till sina egna fel o brister.
Billiga konvertrar - som vanligt får man vad man betalar för.

MEN en konverter är ofta konstruerad så att den fysiskt sticker in i objektivet.
Och då får det inte krocka.
Vilket det brukar göra för all optik under en viss brännvidd.
Så 50mm kommer inte att funka om jag kommer ihåg rätt.
Se om du kan hitta en kompabilitetslista för den konverter du är intresserad av innan du köper så slipper du bli besviken.

Som sagt, det finns ingen TC från Nikon som passar på ett kortare objektiv än 105/2,8 macro. De är gjorda för telen och passar bara på dem. Dessutom har de spärrat så konvertern inte passar på annat än de bästa modellerna, de som inte har tillräckligt hög optisk kvalité passar inte heller.

För det andra, mer än 2X konverter är knappast användbart, då får du 100 mm med ett 50 och 170 mm med ett 85. Det är inte mycket till tele och en 2X konverter av bra klass är inte billig. En mer normal 1,4 eller 1,7X som inte stjäl så mycket kvalité ger knappt nämnvärt längre brännvidd. Om jag var som du skulle jag kika på ett begagnat 55-200 VR eller 55-300 VR, det är mycket mer för pengarna! Åtminstone 55-200 borde gå att hitta billigt, det följer med som kit till vissa kameror.

Framför allt, det är bättre att vara utan och spara pengarna än att lägga pengar på något man ändå inte blir nöjd med.

ANNONS
Götaplatsens Foto