Annons

D3s eller D4

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag behöver en till sportkamera och har idag en D3s
Frågan är om det är en stor skillnad mellan dem?
Det jag kan se som intressant i framtiden är att kunna
Koppla till den lilla smidiga wifi modulen.
Men förutom det så kanske en till D3s är lika bra?
Jag har ju då samma batterier och laddare.
Behöver många ggr högt iso, så är det stor skillnad där?

Jag behöver en till sportkamera och har idag en D3s
Frågan är om det är en stor skillnad mellan dem?
Det jag kan se som intressant i framtiden är att kunna
Koppla till den lilla smidiga wifi modulen.
Men förutom det så kanske en till D3s är lika bra?
Jag har ju då samma batterier och laddare.
Behöver många ggr högt iso, så är det stor skillnad där?

Jag har både D3s och D4.

De stora skillnaderna för actionfoto är att D4 har ISO 100 som bas-ISO, bättre bildkvalitet (främst DR) på ISO 100-1600, snabbare och säkrare AF i både bra och dåligt ljus, 10fps, bättre buffert. Vid höga ISO-tal är skillnaderna i bildkvalitet försumbara. Möjligtvis går det att urskilja att D4 ger lite bättre detaljer och färgmättnad i skuggorna, färre artefakter och mer finkornigt brus.

Jag har både D3s och D4.

De stora skillnaderna för actionfoto är att D4 har ISO 100 som bas-ISO, bättre bildkvalitet (främst DR) på ISO 100-1600, snabbare och säkrare AF i både bra och dåligt ljus, 10fps, bättre buffert. Vid höga ISO-tal är skillnaderna i bildkvalitet försumbara. Möjligtvis går det att urskilja att D4 ger lite bättre detaljer och färgmättnad i skuggorna, färre artefakter och mer finkornigt brus.

Tack
Nu när du vet skillnaden, skulle du idag utan tvekan välja en D4 eller köpt en till D3s om du var tvungen att ha en kamera till?

Tack
Nu när du vet skillnaden, skulle du idag utan tvekan välja en D4 eller köpt en till D3s om du var tvungen att ha en kamera till?

Kostnaden är hög för att det mervärde som D4 ger över en D3s.

Sett i bakspegeln hade jag, på rationella grunder, avstått att köpa en D4, behållt min D3s (tillsammans med min D7000) och hoppat över uppgraderingståget ett par modeller (D4s eller D5). För de pengarna hade jag fått ett bra objektiv...

Nackdelen med att kombinera en D3s med en D4 är att en hel del skiljer i handhavande då Nikon förändrat många detaljer på D4 jämfört med D3s.

Kontentan: De allra flesta gör nog klokast i att ha två D3s eller två D4 om man vill ha två likvärdiga kameror för sport och action.

Kostnaden är hög för att det mervärde som D4 ger över en D3s.

Sett i bakspegeln hade jag, på rationella grunder, avstått att köpa en D4, behållt min D3s (tillsammans med min D7000) och hoppat över uppgraderingståget ett par modeller (D4s eller D5). För de pengarna hade jag fått ett bra objektiv...

Nackdelen med att kombinera en D3s med en D4 är att en hel del skiljer i handhavande då Nikon förändrat många detaljer på D4 jämfört med D3s.

Kontentan: De allra flesta gör nog klokast i att ha två D3s eller två D4 om man vill ha två likvärdiga kameror för sport och action.

Har funderat lite på samma
Tack för svaret

ANNONS