Annons

D4s eller D500 på safariresa till Kenya

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Två kamerahus är också väldigt praktiskt för att slippa byta objektiv i dammet man åker i på savannen.

Däremot skulle jag nog inte välja just D4(s) att ta med på en resa. Det är skillnad på att resa iväg på ett fotouppdrag som yrkesfotograf och på att göra en safariresa (tårta på tårta! :) på semestern.

Om man är en extremt hängiven amatörfotograf så kanske man kan stå ut med att bära med sig massor av utrustning och bara ägna sig åt att fotografera, men för de flesta är det bättre att försöka njuta av den fantastiska naturen man får se på en safari och ägna sig både åt att fotografera och att insupa intrycken. (Glöm inte att ta med en kikare!)
Kikare är ett måste. Lånar ofta min frus (som inte fotar utan hellre filmar). Något av det mer häftiga är ju reptiler och andra mindre djur.

Ja jag skrev om dammet ovan:"Jag tror du ska fundera ordentligt innan du gör dig av med din D7100. Man vill inte gärna hålla på med att byta objektiv i dammet på vägarna - för det är ofta dammigt.". Ingen större skillnad när det gäller sånt mellan Syd- och Öst-Afrika (för att svara på fråga ovan). Viktigare är årstiden. Lite regn är ofta välkommet.

Visst kan det vara så att fotografering inkräktar på upplevelserna ibland men oftast hinner man nog väl med båda. Jag tycker det är två saker som spelar in här. Om man är på sin första resa eller rent av "once in a life time"-resa skulle jag som du säger ligga lågt med fotot och ta fram kikaren istället. Sedan påverkar det självfallet hur fotonördig man är. Jag är själv rätt svårt angripen så jag har fotat rätt mycket på mina resor men jag känner helt klart en avtagande nytta med att åka på långa safaris. Jag var i Tanzania i januari och det var nionde gången sedan 1971 som jag var i Afrika. Den här gången åkte jag inte ens ut på någon safari utan nöjde mig med att fota lite apor bara. Annars tog jag mest stadsbilder och maritima motiv.

Sen är det också stor skillnad på vad man fotar. En del är helt sålda på kattdjur (det är inte jag) även om jag har tagit en hel del såna bilder också. Men min grej är elefanter som jag tycker är mycket roligare än sega lejon som ligger och degar i skuggan typ 23 av dygnets 24 timmar. Amboseli är ju elefantparken framför andra i både Kenya och tror jag i resten av Öst-Afrika också även om Tarangire i Tanzania kan vara fin också. Amboseli ju helt fantastiskt bra för elefant så om TS inte varit där så är det ju ett tips och ett hyfsat säkert kort.

I Kenya finns dock inte på samma sätt de enorma grässlätter från horisont till horisont som man kan se i Tanzania. Där talar verkligen landskapet men det kan faktiskt bli rätt enahanda med ibland om man är där vid en suboptimal tid på året. Men nu verkar det dessutom bli allt svårare att förutse vädret. Man kan inte alltid lita på gamla tumregler kring årstidernas växlingar längre.

Jag åker kanske till Öst-Afrika fler gånger men det blir nog Zanzibar då igen annars känns det som om resandet blir alltmer tråkigt. Jag är verkligt trött på hur allt utvecklats kring resandet. Kommer just från Israel där man sedan oktober haft 270 "significant attacks" med 29 döda israeler och fyra turister samt 250 skadade. Dessutom har 290 attentat hindrats under 2015 av säkerhetsfolk inklusive 25 kidnappningar och 15 självmordsbombningar. Många knivattacker vid Damascus Gate i Jerusalem har det varit, som även dessa är självmordsattacker, då alla attentatsmän utan undantag blir skjutna av polisens prickskyttar som bevakar porten. Även delar av Kenyas kust är faktiskt osäker (inte minst ovanför Lamu) och Kenya upplever nu en verkligt kännbar nedgång i turismen till följd av islamistiska attacker. Det är en verkligt tråkig utveckling vi ser och med allt sämre ekonomi kommer Kenya få svårt att skydda viltet. Det är tyvärr inte lika roligt längre men det är väl just därför man borde fortsätta att åka dit.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Det är rätt sällan man behöver använda serietagning på en safari. Man ska ha en sjujäkla tur om man råkar på en jakt, t.ex.
Även om man inte håller ner avtryckaren hela tiden går det rätt lätt att fylla bufferten på en kamera som D7100. Är det en någorlunda lyckad safari får man ganska många tillfällen då man vill ta många bilder.

Visst krävs det ganska mycket tur och skicklighet för att få se en jakt, oftare träffar man på t ex en lejonflock dom bråkar om ett byte och dessutom jagar bort hyenor och gamar.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag hade gärna kunnat ta lite fler bilder i serie än vad jag kan göra med min D7100. Bufferten i den är väldigt liten. Jag kan väl i princip bara ta mellan 3 och 4 bilder i serie innan bufferten är slut.

/jonssonj
Som konstaterats i en annan tråd här för en tid sedan är det inte bara minneskortets snabbhet som begränsar antalet seriebilder utan även automatiska distortionskontrollen som begränsar antalet bilder. Ställer man den på AV så hinner kameran med fler bilder innan bufferten är full. Tar man bilder på savannen har den kontrollen ingen betydelse utan kan kopplas bort.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har vertikalgrepp på min D7100, antar att det storleksmässigt är ungefär samma som D4s. Köper jag en D500 så kommer jag att köpa vertikalgrepp till den också, jag har svårt att tänka mig en kamera nu, utan vertikalgrepp... :) man vänjer sig fort.

Hur som helst, om jag tolkar era svar så menar ni att det är bättre att satsa på D4s än en D500, under förutsättning att jag behåller min D7100?

Men om jag inte behåller min D7100, om jag nu bara "får" välja EN kamera, vilken hade ni då satsat på?

/jonssonj
I min bok står det Nikon D4s...men...
Läs så mycket tester och annat om bägge kamerorna som möjligt.
Nästan viktigare att läsa användarnas omdömen. Kolla testbilder tills det står dig upp i halsen!
Fullformat har en massa fördelar vilket också DX har , men vad passar dig?

Jag har själv en D7100 som jag inte behärskar till 100 % ännu och är väl av den uppfattningen att
jag kan ta grymma bilder med kameran om jag tränar och lär mig mer.

Tänk till så kan du spara pengar!

Lycka till!
 

Kiboko

Aktiv medlem
Som många varit inne på: behåll din tidigare kamera, lämna vertikalgreppet till den hemma så tar den inte stor plats.
Köper du en D4s begagnad, så vet du inte säkert vad den har råkat ut för tidigare eller hur länge den håller ...
Och köper du en D500 ny ... så kan något hända med den också.

Skulle inte våga chansa på en sådan resa med bara ett hus.

Med en D500 så sparar du utrymme vad gäller batteriladdare också. (Men ta med båda laddarna i fall att ... )
 

martinot

Aktiv medlem
Kikare är ett måste. Lånar ofta min frus (som inte fotar utan hellre filmar). Något av det mer häftiga är ju reptiler och andra mindre djur.
Funkar en 7x35, eller bör man ha något bättre?

Jag åker kanske till Öst-Afrika fler gånger men det blir nog Zanzibar då igen annars känns det som om resandet blir alltmer tråkigt. Jag är verkligt trött på hur allt utvecklats kring resandet. Kommer just från Israel där man sedan oktober haft 270 "significant attacks" med 29 döda israeler och fyra turister samt 250 skadade. Dessutom har 290 attentat hindrats under 2015 av säkerhetsfolk inklusive 25 kidnappningar och 15 självmordsbombningar. Många knivattacker vid Damascus Gate i Jerusalem har det varit, som även dessa är självmordsattacker, då alla attentatsmän utan undantag blir skjutna av polisens prickskyttar som bevakar porten. Även delar av Kenyas kust är faktiskt osäker (inte minst ovanför Lamu) och Kenya upplever nu en verkligt kännbar nedgång i turismen till följd av islamistiska attacker. Det är en verkligt tråkig utveckling vi ser och med allt sämre ekonomi kommer Kenya få svårt att skydda viltet. Det är tyvärr inte lika roligt längre men det är väl just därför man borde fortsätta att åka dit.
Har aldrig varit på en safari, men skulle gärna åka på det någon gång. Hoppas som du att läget kan bli bättre. Som det är nu så känns det inte så positivt om framtiden när den här typen av extrema religösa fantiker ökar i antal och sprider sig (inte ens här i Europa är vi säkra någon stans).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Funkar en 7x35, eller bör man ha något bättre?
7x35 är en trevlig storlek, lätt och kompakt. Mycket större förstoringsgrad än 8-8,5x tycker jag inte det är lönt att ha, en 10x är svår att hålla så stilla att man får utbyte av den större förstoringen.

Sen finns det förstås olika bra 7x35, precis som det finns olika bra 35 mm-objektiv till din kamera. Några är mediokra, andra är hyfsade medan några är riktigt bra. Ofta får man vad man betalar för och var smärtgränsen (både vad gäller pris och kvalitet) är förstås individuellt. Använder man kikaren ofta och mycket är det lönt att lägga mycket pengar på den. En bra kikare varar ju hela livet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Funkar en 7x35, eller bör man ha något bättre?



Har aldrig varit på en safari, men skulle gärna åka på det någon gång. Hoppas som du att läget kan bli bättre. Som det är nu så känns det inte så positivt om framtiden när den här typen av extrema religösa fantiker ökar i antal och sprider sig (inte ens här i Europa är vi säkra någon stans).
Jag vet faktiskt inte vad min frus kikare har prestanda. Den vi haft med är en liten Pentax-kikare som inte är något märkvärdigt men den är oöm och funkar fint för det vi haft den till. Jag har en i sommarstugan som förstorar mer och med den får man mer 3D-känsla. Köpte den på Lidl efter tips på FS billigt och den är enastående skarp.

Tänker på ett tillfälle när vår guide sett en orm i en är meterhög buske vid vägen. Först trodde han det var en svart mamba och blev klart stirrig och stängde takluckan t.o.m. (de kan hoppa högt vilket man kanske inte alltid tänker på). Vi hade aldrig sett den utan kikare. Visade sedan vara en svart kobra.

Tyvärr är ju inte ens det sömniga Zanzibar säkert längre. Var ett par kvinnliga turister som fick syra kastat på sig för några år sedan då vi också var där.

Just i Kenya var det ju inte så länge sedan Al-Shabab-gerillan mördade ett antal shoppande människor i Westlake-gallerian i Nairobi. Så tyvärr är Kenya ett land indraget i ett lågintensivt krig idag. Tyvärr var ju heller inte polisens och militärens insatser för att få stopp på våldet särskilt imponerande. Hade det skett i Israel t.ex. så tror jag inte det tagit tre dagar innan man fått stopp på dem.

Men det som är imponerande i både Kenya och Tanzania på flygplatserna är att de tar fingeravtryck och bild av varje resande och fort och effektivt går det. Har man varit där tidigare så hoppar de proceduren då de ser i sina system att de har alla data. Här känns det som om dessa afrikanska länder är ljusår från den koll man har på detta i både EU och Sverige länge där vi inte haft en aning om vilka som kommer in i landet eller vilka det är som sedan åker runt mellan kommunerna och uppger varierande identiteter för socialsekreterare och andra som bara har att tro dem på deras ord. När man får visum tas alltid en bild som skrivs ut på visumlappen som klistras in i passen. Genom det säkerställs att den som får visum är samma person som den som finns avbildad i passet. Undrar om inte Migrationsverket borde ta sig en tur till Afrika de med.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag var i Kenya strax efter westgateatacken men kände mig trygg i Nairobi. Även om det händer allvarliga händelser måste man ändå tänka att risken att råka ut för något är minimal. Jag hade nog tänkt annorlunda i Afganistan eller Syrien men Kenia är långt från så drabbat.

Jag åker ner till Afrika igen i höst och för den resan kompletterade jag min d7100 med en d7200. Tillräckligt bra kameror för endamålet. Huvudsakligen kommer jag att använda tamron 150 600 på ena kameran och variera på den andra. Två kamerahus anser jag vara absolut nödvändigt och viktigare än hur bra dessa är.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag var i Kenya strax efter westgateatacken men kände mig trygg i Nairobi. Även om det händer allvarliga händelser måste man ändå tänka att risken att råka ut för något är minimal. Jag hade nog tänkt annorlunda i Afganistan eller Syrien men Kenia är långt från så drabbat.

Jag åker ner till Afrika igen i höst och för den resan kompletterade jag min d7100 med en d7200. Tillräckligt bra kameror för endamålet. Huvudsakligen kommer jag att använda tamron 150 600 på ena kameran och variera på den andra. Två kamerahus anser jag vara absolut nödvändigt och viktigare än hur bra dessa är.
Lycka till med resan. Jag skulle gjort samma prioritering.

Kenya har haft en massa attentat och incidenter över åren. Vid ett av tillfällena vara det bara ett par dagar efter att ett israeliskt turisthotell blev smällt nere vid kusten och man försökte skjuta sönder ett EL AL-plan på marken med raketer men missat.

Kenya är faktiskt ganska problematiskt för folk ser sig fortfarande ofta mer som stammedlemmar än kenyaner och vid ett tillfälle hade vi bokat in en resa dit men det var i den vevan ett rent stamkrig bröt ut i samband med efterdyningar val som då just skett. Kikuyus, luos och kalenjins gick loss på varann med pangas både i Nairobis kåkstäder och uppe vid Victoriasjön. Majoritetsval funkar illa i länder där stamlojaliteter dominerar och där partierna mest är intresseorganisationer för de olika grupperingarna. Folk vet då att vinner ett parti så kommer de rätt hänsynslöst gynna sina egna. Det har de som förlorar, vilka de än är, svårt att förlika sig med. Det är ofta bara västerlänningar som tycker den typen av arrangemang är bra. Ofta blir någon form av samlingsregering den enda vägen ut.

Så det är långtifrån bara islamister som är problemet i Kenya.
 

eskil23

Aktiv medlem
Du skriver inte när du ska åka till Kenya. Om det är inom en nära framtid så skulle jag inte satsa på någon D500, risken är stor att du inte kommer att få den i tid.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Som många varit inne på: behåll din tidigare kamera, lämna vertikalgreppet till den hemma så tar den inte stor plats.
Köper du en D4s begagnad, så vet du inte säkert vad den har råkat ut för tidigare eller hur länge den håller ...
Och köper du en D500 ny ... så kan något hända med den också.

Skulle inte våga chansa på en sådan resa med bara ett hus.

Med en D500 så sparar du utrymme vad gäller batteriladdare också. (Men ta med båda laddarna i fall att ... )
Jag måste nog gå emot detta med att spara utrymme. Skall man åka till Afrika och fota bör man i min bok ta med sig det bästa man har. Hur mycket " utrymme" sparar man genom att lämna batterigreppet hemma , ställt mot batteritid och just vertikalgreppet som är såå nice?

Men ta med bägge laddarna i fall att? Ehhh...va?
Strunta i kameran och ta endast med mobilen så sparar du både utrymme och vikt :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag måste nog gå emot detta med att spara utrymme. Skall man åka till Afrika och fota bör man i min bok ta med sig det bästa man har. Hur mycket " utrymme" sparar man genom att lämna batterigreppet hemma , ställt mot batteritid och just vertikalgreppet som är såå nice?

Men ta med bägge laddarna i fall att? Ehhh...va?
Strunta i kameran och ta endast med mobilen så sparar du både utrymme och vikt :)
Även om vi inte ska ta den debatten här och nu så har jag konsekvent enda sedan 70-talet valt kamera och övrig utrustning helt med tanke på resor. Det är på resor jag tar som mest bilder och det har jag vetat länge. Det är då jag vill ha rätt grejor och inte hemma. Senast för någon vecka sedan jag var iväg på resa hade jag bara två objektiv. Ett 35mm som jag använde 90% av tiden och ett 70-200mm. 35mm på en FF är i princip allt jag behöver på resor. När jag var backpacker mellan 1971 och 1986 så hade jag alltid bara en Pentax ME med en 40mm/2,8 pannkaka och ett 100mm/2,8 för porträtt. Ytterst sällan jag använde 100mm-objektivet. Jag gick bara närmare med mitt 40mm objektiv om det behövdes och jag tog några av de bästa bilder jag tagit p.g.a. det. Jag tror faktiskt att jag var mer bekväm med den tekniken förr. Det var zoomarna som förstörde mig!

När jag åkt på riktig safari de senaste tre gångerna har jag haft spegellösa hus (Sony NEX 7, A7r) just för att spara plats för mitt långa telezoom Sony 70-400mm (ostabiliserat då jag då hade stab. i ett hus) ) eller senare Sigma 150-500mm (bildstabiliserat med Sigma OS). Medvetet val har varit hus med hög upplösning för att kunna beskära i efterbehandling och vinna bildvinkel vid behov. Jag zoomar ofta i efterbehandlingen, så 36MP är bra att ha ibland. Jag vill ogärna skicka mina fotogrejor vid sidan utan tar helst med dem i kabinen och med alltför mycket grejor går inte det.

På FF tycker jag 35mm numera i princip är det enda jag behöver hemma eller på vanliga resor (utan safari). Med A7 II som är FF med bildstabilisering får jag även mitt Zeiss 35mm stabiliserat och fast en del tycker det inte behövs så tycker jag att det faktiskt gör det ibland. Jag förstår att det jag skriver nu inte hjälper TS men de som har tid och möjlighet att förbereda sig inför safari kanske skulle fundera på lättare lösningar också. Jag tycker inte jag haft några större problem med mina kameror och objektiv på mina safaris. Med NEX 7 och A7r behöver man dock en Sony-adapter med fast spegel som stöder fasdetekt AF. Med de nyare kamerahusen som A7 II eller A7r II så behövs inte det längre eftersom även de gamla objektiven såsom mitt Sigma 150-500mm numera kan få all AF-info de behöver från fokuspunkterna på huvudsensorn.

Om jag inte skulle ha valt Sony utan skulle vara fri att välja så skulle jag även kolla Micro Four Thirds (MFT). Där har man ju en "förlängningsfaktor" på 2,0 och det ger oöverträffat lätt utrustning. Kan vara värt att kolla om man tycker bildkvaliteten räcker i halvdåligt ljus som det är i gryning och skymning ibland.
 

Patrik CptRed

Ny medlem
FX eller DX snarare 70-200 eller 80-400

Hej,
Jag har gjort en kort resa till Masaimara, Kenya för några år sedan.
Jag hade inte mycket att välja på när det gäller hus, så jag hade med mig mitt Nikon D90 och en Fujifilm X10.
Däremot skrapade jag ihop lite pengar och köpte mig Tamrons då nya 70-300 VC.
Hade med mig ett vidvinkel Zoom också men den användes knappt, för dammigt att byta i bilen på Zafari.
X10 använde jag däremot som vidvinkel och i campen.

Vad jag lärde mig var att man kommer närmare än man tror från bilen så ett bra zoom objektiv är klart mer användbart än ett fast tele på 300 eller 400mm om du inte bara vill fota ögon eller porträtt när du möter djuren nära.
Men vill ha bra tele när dom är långt bort.

Dessutom behöver du inte f2,8, skärpedjupet är kort nog på tele vid 5,6-6,3 Savannen är så enorm och allt försvinner bort i oskärpa ändå.
Dessutom är det galet ljust, du kommer vara ute dag tid och kanske i skymning men då i snabb färd påväg hem.
Det är förbjudet att vara i nationalparkerna efter mörkrets inbrott.

Nu har jag ett FX hus (D600) och skulle vilja göra om resan, men förmodligen då med ett 70-200 f4 för viktens skull.
Jag skulle säkert använda beskärning till DX ofta för att nyttja Zoomen mer eller helt enkelt beskära bilden efteråt.

Drömmen är väl två bra hus ett DX med 70-200 eller 150-600, samt ett FX med 24-105 som det nu i alla tre varianter finns galet bra objektiv i.

Så behåll D7100 + TeleZoom, samt köp ett FX och 24-70 eller 24-105.
Det är mitt råd.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag måste nog gå emot detta med att spara utrymme. Skall man åka till Afrika och fota bör man i min bok ta med sig det bästa man har. Hur mycket " utrymme" sparar man genom att lämna batterigreppet hemma , ställt mot batteritid och just vertikalgreppet som är såå nice?

Men ta med bägge laddarna i fall att? Ehhh...va?
Strunta i kameran och ta endast med mobilen så sparar du både utrymme och vikt :)
Det finns vikt- och storleksbegränsningar på handbagage, och man vill inte checka in kamerautrustning. Vissa avvägningar får man nog allt göra.

Såvida man inte åker båt. :)
 

djungel

Aktiv medlem
Fast till Kenya flyger man troligen och jag skulle aldrig checka in några fotoprylar. Jag har tidigare alltid flugit med enbart handbagage dvs ca 6 kg inkl alla kläder och fotoutrustningen men nu går det tyvärr inte längre då objektiven råkat bli lite större :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur vanligt är det att köra bil till Kenya idag? Jag känner bara en som gjort det och det var min barndomskamrat fotograf Kent Bäckström som gjorde det i en resa som gick som följetång i VI redan på 70-talet. Få åker nog idag genom de länder han åkte genom då. Tyvärr alldeles för oroligt idag.

Men det kanske rent av går att cykla med för jag träffade faktiskt en irländare 1971 i Nairobi som faktiskt gjort just det Via Egypten och Sudan. Men han var nog inte direkt nedtyngd av några kamerautrustningsproblem utan reste ultralätt.
 

Bzen

Medlem
Jag har bott mer än tio år i Afrika varav sju i Kenya och varit på otaliga safaris. Senast för tre år sedan och min erfarenhet är att man bör ha två kamera hus (bl a för att undvika att byta objektiv mer än nödvändigt pga damm), extra batteri, zoom objektiv, bra kameravårdsutrustning, kikare, beanbag (när man är i bil eller annat fordon), multiverktyg (dock ej i handbagaget), adapter för elkontakter, mm.

På den senaste safarin hade jag en D300s och en D800 med 18-300 mm och 80-400 mm samt några fast objektiv som jag inte använde så mycket. De bilder som jag använt mig av var de flesta tagna med D800:an. Jag gjorde en back up varje kväll på en Jobo Giga One Ultra. Det finns säkert bättre grejor nu men ex Dropbox fungerar inte eftersom vare sig internet eller mobiltelefoner är självklarheter. Kom ihåg att man bör förvara sina bilder på två ställen pga den icke obefintliga stöldrisken. All utrustning måste man tyvärr ha i handbagaget för att vara någorlunda säker på att det skall komma fram.

I Nairobi och andra städer bör man inte bära omkring dyrbarheter som kamror mm alltför öppet. En enkel ogenomskinlig plastkasse är bäst. Mina bästa safaris har varit till El Karama Lodge (Kenya), Okawango (Botswana) och Ngorogoro (Tanzania) men alla andra har också givit mig minnen och bilder för livet!

Den största faran i Afrika i allmänhet är inte våldsamma brott eller sjukdommar utan trafiken! Om ni inte kör själva så tveka aldrig att säga till den som kör att ni föredrar att komma fram sent i detta livet istället för att komma tidigt till nästa, som det står på skyltar utmed vägarna i Kenya.

Visa djur och människor respekt! Pressa aldrig chauffören att köra off road bara för att komma närmare djur. De känner ofta till djuren väldigt väl och vet vilka som blir störda och vilka som inte blir det.

Glöm inte att lyssna och lukta! En safari är en totalupplevelse och inte bara det man ser! Gå ner på knäna ibland och studera de riktigt små blommorna och djuren.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast till Kenya flyger man troligen och jag skulle aldrig checka in några fotoprylar. Jag har tidigare alltid flugit med enbart handbagage dvs ca 6 kg inkl alla kläder och fotoutrustningen men nu går det tyvärr inte längre då objektiven råkat bli lite större :)
Nä, och senast jag var i Kenya så kom mitt huvudbagage på avvägar (Kenya Airways) och jag fick det inte förrän efter tre dagar. Det verkade vara vanligt den dagen för när jag stod där och väntade så kom det flera plan med ännu fler som drabbats av samma sak. Flygplatspersonalen fick det riktigt svettigt när de tappat bort bagaget för minst 20 italienare. Vilket jäkla liv! Jag var glad att det var mitt bagare som kommit bort och inte min frus - för husfridens skull. Jag fick köpa några anskrämliga skjortor i en krimskrams shop på hotellet, så det löste sig fint trots allt. Man behöver ofta mindre kläder än man tror.

Det viktiga är att kameragrejorna är i handbagaget inklusive laddare och att man har ett par extra kalsonger och badbrallor där också tillsammans med tandborsten. Det räcker långt.

Björn har ju helt rätt om trafiken som bara blir värre och värre med fler och fler fordon på vägarna.

Jag tänker nog mer nu än förr på stöld och rånrisk men har faktiskt aldrig blivit av med några värdesaker överhuvudtaget under någon av alla de resor jag gjort i Afrika trots att jag som backpacker under många år bott på många simpla hotell utan värdeförvaringsmöjligheter. Det är väl också ett visst vittnesbörd om att folk faktiskt är långt ärligare generellt än man tror även i städer som Nairobi. Numera har jag också döpt min (avskrivna) NEX 7 med ett fast objektiv till gatukamera för stökiga brottsbelastade ställen såsom Nairobi och Mombasa i Kenya och Syd-Afrikanska storstäder.. Blir jag av med den så kan jag faktiskt leva med det. En liten kamera som ger fin bildkvalitet utan att synas alltför mycket är väldigt bra att ha.
 
Senast ändrad:
ANNONS