Annons

D5 och RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis köpt min första digitala systemkamera. Har sedan tidigare digitalkamera och har haft analoga kameror många år.
Till saken. I Konica Minolta 5D finns ett filformat som heter RAW. Jag läste i forumet att jag kunde läsa dessa filer i RAWShooter men det verkar inte fungera, den säger att det inte finns några RAW-filer i mappen. Filerna får extension .MRW.

Några tips?

För ett tag sedan så diskuterades detta i en tråd & då sa man att RAWshooter ännu inte stödde D5D. Vet inte om det fortfarande är så eller om RS är uppdaterat men jag antar att det är det som är ditt problem.

Här är tråden.

//Larsa

Det är som Larsa säger D5D funkar endast med Rawshooter Premium 2006,som kostar en tusenlapp,har själv premium och är nöjd.

Är Rawshooter Premium mycket bättre än Rawshooter Essentials. Är det värt pengarna att uppgradera sig?

/HYB

HYB skrev:
Är Rawshooter Premium mycket bättre än Rawshooter Essentials. Är det värt pengarna att uppgradera sig?

/HYB

Nja, bättre är det i alla fall. Tanka ner en prova-på-version och testa en månad. Själv håller jag nog i tusenlappen.

För övrigt gissar jag att nästa version av RawShooter Essentials stöder D5D. Det finns ju ingen anledning för Pixmantec att strunta i just D5D.

BengtJohnsson skrev:
För övrigt gissar jag att nästa version av RawShooter Essentials stöder D5D. Det finns ju ingen anledning för Pixmantec att strunta i just D5D.

Hur pigga är dom då på att uppgradera Essentials? Har dom gjort någon uppgradering av den sedan Premium släpptes & dom började ta betalt för den?

För övrigt så ska jag dra hem & testa Premium, är sugen på möjligheten att kunna beskära i RS men det får nog vara lite större skillnader också för att det ska vara värt en tusing.

Är inte mycket för photoshoppande utan gör i princip allt utom beskärning i RS.

//Larsa

Tack för alla svar

En annan sak jag undrar över är att på min 5D så verkar formatet vara annorlunda än min lilla Pansonic digitalkamera, alltså proportionerna i bilden. Det är alltså ingen standard.

//Arne

Re: Tack för alla svar

ArneBerne skrev:
En annan sak jag undrar över är att på min 5D så verkar formatet vara annorlunda än min lilla Pansonic digitalkamera, alltså proportionerna i bilden. Det är alltså ingen standard.

//Arne

Kompaktkameror har oftast 4:3 format.

Systemkameror har oftast 3:2 format, som gamla hederliga 24x36mm negativ.

Se till att du beställer rätt format på papperskopior, så att de inte blir förvrängda eller avklippta.

Jag har KM D5 och Rawshooter 2006 Essentials
som skriftligen stöder KM D5 !
Fungerar alldeles utmärt och uppfyller mina
behov.

Jag har en KM 7D och använder inställningen RAW+JPG.
Jag hanterar RAW-filerna med Adobe Photoshop Elements 4.0 (kostar ca 800 kr), och den medföljande pluginen Camera Raw.
Jag tycker det funkar klockrent och passar mina behov perfekt. Med programet kan jag både redigera RAW-filerna och göra t ex JPEG-filer.

Mvh/ christerorebro

matti hiltunen skrev:
Jag har KM D5 och Rawshooter 2006 Essentials
som skriftligen stöder KM D5 !
Fungerar alldeles utmärt och uppfyller mina
behov.

Den senaste versionen har fått stöd för fler RAW-format. Den första funkade inte för D5D direkt. Det finns exempel på de som försökt mickla med både applikation och filformat för att knöka in filerna med lite våld. Nu är nog dessa övningar onödiga. Andra gick vägen över Adobes DNG (Digital Negative) och konverterade D5D RAW till DNG som alltid fungerat med RAWShooter. Men som sagt, det är bara den senaste versionen som tar D5D RAW right out of the låda.

ANNONS
Götaplatsens Foto