MCB Karlsson
Medlem
Är en intresserad hobbyfotograf som står i valet och kvalet inför steget över till en digital systemkamera. Har alltid haft Nikon-kameror (F2, F801, Nikonos V, Coolpix7900 (och även en Minolta APS)) och har varit nöjd med dem. Nu när jag funderar på digital systemkamera är jag lite vilsen. Är ute efter en kamera som är förhållandevis smidig att hantera, bra kvalitet såväl hårdvarumässigt som på bilderna den tar, gärna ett färdigt kit (hus+objektiv) som "räcker ganska långt" utan att man behöver uppgradera, samt allt gärna till ett bra pris mellan 6000-8000. Om situationen och humöret kräver vill jag kunna ta bilder utan att mixtra med inställningarna. När andan faller på vill jag kunna ändra inställningarna precis som på en vanlig analog kamera. Samtidigt anar jag att jag inte kommer att använda de mest avancerade funktionerna särskilt mkt. Oftast använder jag kameran i vardagssituationer och på semestern men vill även börja ta mer "konstnärliga" bilder och naturbilder.
Get it? Inte konstigt att det är svårt att bestämma sig.
Efter lite research har jag kommit fram till tre modeller som verkar intressanta. Nikon D50 och Nikon D70 samt även Canon 350. Hittar dock ingen bra jämförelse mellan de tre modellerna som tar hänsyn till mina kriterier. Ngn som kan ge tips vad jag skall välja?
Get it? Inte konstigt att det är svårt att bestämma sig.
Efter lite research har jag kommit fram till tre modeller som verkar intressanta. Nikon D50 och Nikon D70 samt även Canon 350. Hittar dock ingen bra jämförelse mellan de tre modellerna som tar hänsyn till mina kriterier. Ngn som kan ge tips vad jag skall välja?