Annons

D50

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nöjd med min D50, men vissa firmor säljer den med 18-70, det är nog bättre, men 18-55 funkar.

JL

Tyckaren skrev:
Aj, aj ,aj.... Sensorn har ingenting med själva slutresultatet att göra, däremot att filerna "väger" ungefär lika mycket.
Det är superfel att förenkla det så.
Min bil har en 2,4l motor - det har en F1 bil också.... Det är faktiskt samma skillnader på kameror också. Casios kompakta 10mpix kamera borde ju vara mycket bättre än D50 och 350D? Not.

Jämförelsen haltar. Din motor och F1-bilens motor är ju helt olika konstruktioner. Pentaxen och D50 har samma sensor, dvs de tillverkas på samma lina hos Sony.

Johannes

Hi folks

Sensorn har massor med slutresultatet att göra. Defakto så är det samma sensor i Pentaxen och Nikon D50. Däremot inte ensam om att ha betydelse. Kamerans interna uppräkningar och algoritmer för bildbehandling har även den en mycket stor betydelse. likväl som optik.

Vad som är viktigast för dig kan nog ingen annan svara på. Om jag hade varit i dina kläder så hade nog även jag tittat närmare på Pentaxen. Det är mumma med bildstabilisering. Idag verkar Pentax vara på framgång igen. För ett år sedan hade jag enbart rekommenderat D50. Pentax kändes då på dekis och ingen att hålla ihand. Idag är det en annan sak med de nylanseringar som dom har gjort samt med Samsung i ryggen som samarbetspartner.

Canon 350D ger för lite mervärde för de extra pengarna jämfört med D50 så den går bort. Ta bägge (eller alla tre) modellerna i hand. Känn efter vilken som sitter skönast. Alla tre ger en bildkvalitet som vida översitger den som du är van med från din kompakt kamera.

Lycka till

Mankan

Om jag hade varit i dina kläder hade jag tittat mer på D80. Tycker den verkar betydligt bättre (lite dyrare dock, men har man råd med det så är det ett kanon köp).

D80 tycker jag har bättre bilder än alfan.

/johan

Johannes-S skrev:
Jämförelsen haltar. Din motor och F1-bilens motor är ju helt olika konstruktioner. Pentaxen och D50 har samma sensor, dvs de tillverkas på samma lina hos Sony.

Johannes

Men motorvolymen är fortfarande lika stor - eller hur? Sedan har de stoppat i helt olika saker i motorerna = Nikon och Pentax har inte alls samma algoritmer i sin bildframställan.
Utan omsvep kan jag nog säga att de inte delar en pryl gemensamt förutom sensorn, precis som min bil och en F1:a.

Adam

Tyckaren skrev:
Men motorvolymen är fortfarande lika stor - eller hur? Sedan har de stoppat i helt olika saker i motorerna = Nikon och Pentax har inte alls samma algoritmer i sin bildframställan.
Utan omsvep kan jag nog säga att de inte delar en pryl gemensamt förutom sensorn, precis som min bil och en F1:a.
Att volymen är samma är väl mer att jämföra med sensorstorleken.

18-55 är undermedel. Har själv den till min D50 visst har jag tagit bra bilder med den men den är urkas vid dåligt ljus...!

ANNONS
Götaplatsens Foto