Annons

D70 NEF-teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_ljunggren

Aktiv medlem
Hej!

Är stolt ägare till Nikon D70 och är mer än nöjd över både kamera och resultat (mestadels).
Nu är det så att jag vill börja att uteslutet fota i NEF-format.
Dock tycker jag att jag upplever att mina bilder inte blir som jag vill med tanke på brus/dålig skärpa. Har ingen exempelbild för jag är på jobbet just nu...
Kan mycket väl bero på okunnigheten hos mig eftersom detta händer, men tycker ändå jag får bättre resultat med JPEG-Fine upplösningen.

Det jag vill veta är hur NI har fingrat på intällningen när det gäller optimering av bild, färgläge, vitbalans, ISO mm när NI fotar med NEF? (Vet att mycket beror på rådande förhållanden, men jag får liksom aldrig till det...) Tacksam för svar, många och långa!!! ;)

MVH Martin

Konverterar mina bilder i Adobes CameraRaw.
Oftast så drar jag upp kontrasten rätt bra samt ökar skärpan innan jag fortsätter i photoshop. Eventuell brusreducering gör jag i photoshop med Neatimage.

Okej...

Är detta gratis plug-ins eller kostar det? Öka skärpan samt brusreducering är ju ganska lätt fixat, bara det att det skulle vara roligt att få ett bra original att jobba med från start!

Camerarw; tillhör det oxå PS eller är det ett fristående program? Tack för hjälpen förresten...!

MVH Martin

Witbalans auto i kameran, RAWShooter (gratis) eller Phostoshop RAW-plugin för "framkallning". Börjar numera alltid med RAWShootern då den, rätt använd, ger skarpa kontrastrika bilder.

Tack så mycket för hjälpen, skulle även vara roligt om många skrev allt och lite till vad de använder för att få till en "bra bild".

Vet att det finns mycket knep och knåp, skulle för övrigt vilja veta om någon har något tips hur man "bäst" fotar skateboard? Har fotat det i nåt år nu, blivit ganska nöjd, men vill ha folks åsikter och tankar om teknik, utrustning, mm,

MVH Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto