Annons

D700/D3 med 50mm 1,8D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ugglan019

Aktiv medlem
Hej!
Just nu har jag d70s som jag börjar växa ifrån. Mest pga bruset men också upplösning då tryck i tidningar börjar bli aktuellt. Jag undrar hur mitt 50/1,8D håller i kvalitét med d700/d3, eftersom jag inte kommer att ha råd med nya objektiv i början. Jag har bestämt mig för att ändå köpa en såpass dyr kamera så jag kan växa med den i några år. En annan fråga är om ni tycker att d3 är för tung? Om det blir en d3 så köper jag den begagnad, då vissa säljer den för bara några lappar mer än d700.

Mvh Johan

Senast ändrad:
Jag har för mig att det finns en tråd om samma ämne.
Vad jag minns så funkade det helt okej med ett 50/1.8 på D700, även om kantskärpan kanske inte var den bästa.

50/1,8 funkar utmärkt, men det är inte direkt imponerande vid full bländaröppning. Vid korta brännvidder, upp till strax över 50 mm, får man räkna med att kantskärpan är sisådär oavsett vilket objektiv det än rör sig om. Lösningen är att blända ner ordentligt, eller så skiter man i det och njuter av den superba kvaliteten i mitten istället;-)

Jag gjorde som du tänker göra; köpte en D700 utan att ha råd med dyra objektiv. Räddningen var alla de trevliga manuella objektiv som finns på begagnatmarknaden. Många av dem är faktiskt otroligt bra trots att de kan vara ålderstigna.
Jag skulle - som jag sagt förut - lätt hellre ha en D700 med bara enkla manuella objektiv, än en D300 med bra och moderna objektiv. Möjligheterna med ett enkelt 35/2 AIS eller liknande är oanade!

Jag tror inte att du kommer ångra dig, förutsatt att du inte måste ha zoomobjektiv för att bli nöjd. Idag har jag investerat i ett 24-70, men jag använder en del manuella objektiv fortfarande eftersom de presterar nästan lika bra. I alla fall när man bländat ner lite.

Får tacka så mycket för det utförliga svaret! På Ai-gluggarna är det väl bara manuell fokus? Något som är i princip omöjligt med sökaren på min D70s iallafall, kan tänka mig att det är en viss skillnad med d3/d700, någon som kan beskriva hur stor skillnad?

Får tacka så mycket för det utförliga svaret! På Ai-gluggarna är det väl bara manuell fokus? Något som är i princip omöjligt med sökaren på min D70s iallafall, kan tänka mig att det är en viss skillnad med d3/d700, någon som kan beskriva hur stor skillnad?

Det är natt och dag mellan D70 och D700 när det kommer till manuell fokusering. Mest p g a att man ser motsv c:a f/2 i en FX kamera och då kan se mer precist vart fokusen ligger (tror man ser ungefär f/3.5-4 i en DX kamera?), och att sökaren är otroligt mycket större och ljusare.

Tack för det svaret också!
Då har jag nog bara en fråga kvar. Är D3 så mycket tyngre än D700 och andra kameror utan inbyggt batterigrepp? Är den för tung?

Tack för det svaret också!
Då har jag nog bara en fråga kvar. Är D3 så mycket tyngre än D700 och andra kameror utan inbyggt batterigrepp? Är den för tung?

Den är ju tydligt tyngre än D700 utan batterigrepp. Men med greppet på borde dom vara ungefär likvärdiga.
På min D700 sitter greppet på 95% av tiden tillsammans med 24-70. Men jag gillar att kunna ta av det och (som du kommer göra) smälla på en fast 50 för att få en lätt utrustning. :)
Man får mycket mindre uppmärksamhet utan greppet, vilket kan vara riktigt skönt.

Men bästa tipset är nog att, om du har möjlighet, dra till en kameraaffär som har båda inne och känna på dom helt enkelt! :)

Jag skaffade en Sigma 50 1,4 till min D3 och den är suverän. Jag köpte också en Zeiss 50 1,4 i tron om att den skulle slå Sigman. Hugget som stucket vilken som är bäst. jag behåller dock bägge då skärpan på 1,4 är mycket lättare att hitta med Sigman och den får vara normalalternativet när jag gör jobb åt andra. Zeiss-gluggen skall jag bara ha roligt med och njuta av när det inte är så bråttom.

EDIT: Hade Sigman ute på annons men väljer att behålla den istället. Den är fruktansvärt bra.

Tackar för alla svar!
Jag tycker att D700 med bg ser så mycket större ut än D3, är det så?
En annan sak är att jag kommer att fota sekvenser med bland annat skateboardåkare o dyl. Då vet jag inte om d700's 5bps är tillräckligt jämfört med d3's 9bps. Ni får gärna berätta hur ni hade tänkt.

Tackar för alla svar!
Jag tycker att D700 med bg ser så mycket större ut än D3, är det så?
En annan sak är att jag kommer att fota sekvenser med bland annat skateboardåkare o dyl. Då vet jag inte om d700's 5bps är tillräckligt jämfört med d3's 9bps. Ni får gärna berätta hur ni hade tänkt.
5 bilder per sekund är nog tillräckligt. Men fördelen med integrerat vertikalgrepp för just action-foto ser jag som en större fördel. D700 med vertikalgrepp är större än en D3.

Om du står ut med en stor kamera, köp D3, det är en mer påkostad, robust och snabbare kamera än D700. Vädertätningen och minneskortluckan är mer robust på D3. Sökaren på D3 visar 100% vilket gör det enklare att komponera exakt.

Personligen tycker jag att ett integrerat vertikalgrepp gör kameran mer balanserad med tunga objektiv och jag använder vertikalavtrycket ca 75% av tiden vid min typ av foto.

Vill du ibland ha en liten diskret kamera, välj D700/D300, men det blir då en kompromiss jfrt med D3. Bildkvalitetsmässigt är de lika och du kommer att älska den avsevärt bättre bildkvaliteten och hanteringen jfrt med D70 :)

Nikon 50mm/1.8 och 50mm/1.4 funkar fint på D3, likaså 28/2.8 Ais.

5 bilder per sekund är nog tillräckligt. Men fördelen med integrerat vertikalgrepp för just action-foto ser jag som en större fördel. D700 med vertikalgrepp är större än en D3.

Är inte riktigt säker på att det gör det, då brädan rör sig rätt så fort och åkaren inte är i luften så länge. Tack ändå! Andra får gärna fortsätta svara!

Är inte riktigt säker på att det gör det, då brädan rör sig rätt så fort och åkaren inte är i luften så länge. Tack ändå! Andra får gärna fortsätta svara!
Det tror jag mer har o göra med din egen fototeknik. Men visst är den högre serietagningen hos D3 en fördel i sammanhanget, dock inte så stor. Idag är vi rätt bortskämda med höga frekvenser.

Är det inte ganska märkligt att ens fundera på en D3 om du inte har råd med objektiv? För samma pris får du en D700 och ett 24-70/2,8 eller en hel drös billigare objektiv. Du får till och med några tusenlappar över.

Är det inte ganska märkligt att ens fundera på en D3 om du inte har råd med objektiv? För samma pris får du en D700 och ett 24-70/2,8 eller en hel drös billigare objektiv. Du får till och med några tusenlappar över.

Du har uppenbarligen inte läst första inlägget ordentligt. Om jag köper en D3 så har jag tänkt mig en begagnad, då det finns vissa som säljer dom för ungefär 25000, vilket bara är några få lappar dyrare än D700

Det tror jag mer har o göra med din egen fototeknik. Men visst är den högre serietagningen hos D3 en fördel i sammanhanget, dock inte så stor. Idag är vi rätt bortskämda med höga frekvenser.

Du har nog missförstått mig nu. Det är inte så att jag tänkt peppra på och sedan välja en bild av dom. Det jag vill göra med 9bps är liknande sånt här http://flickr.com/photos/boondking/2944473143/sizes/l/ . Om jag bara vill ha en enstaka bild så tänker jag inte använda seriebildstagning, timing är inget jag har svårt för.

Du har nog missförstått mig nu. Det är inte så att jag tänkt peppra på och sedan välja en bild av dom. Det jag vill göra med 9bps är liknande sånt här http://flickr.com/photos/boondking/2944473143/sizes/l/ . Om jag bara vill ha en enstaka bild så tänker jag inte använda seriebildstagning, timing är inget jag har svårt för.
Ok, då fattar jag. Helt klart en D3 som är lämpligast om du kommer ta mycket av den typen av bildserier.

Ok, då fattar jag. Helt klart en D3 som är lämpligast om du kommer ta mycket av den typen av bildserier.

Då har jag bara problemet kvar med att hitta en D3 för rätt pris. Verkar inte vara många som säljer sina överhuvudtaget, mer än i akut behov av pengar. Men det är väl en bra tecken på att den verkligen är nåt att ha;)

Då har jag bara problemet kvar med att hitta en D3 för rätt pris. Verkar inte vara många som säljer sina överhuvudtaget, mer än i akut behov av pengar. Men det är väl en bra tecken på att den verkligen är nåt att ha;)
Tyckte det var en D3 på Fotosidans annonsmarknad alldeles nyligen. Det är faktiskt fler D3 begagnade än vad man kunnat tro. Har nog en del med D700 att göra. För den som inte behöver väldigt snabb bildfrekvens och kan leva utan vertikalgrepp, är D700 en lika bra kamera. Saknar visserligen 100% sökarbild men det är ytterst lite som skiljer i specar till D3. Jag råkar gilla integrerat vertikalgrepp så D3 är kameran för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto