Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 Helsvarta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael.S

Aktiv medlem
Använder en 8 mån D700 och ofta en 70-200/2.8 när jag fotar hockey.
Har nu börjat att få en del helsvarta bilder och man hör att slutaren låter annorlunda på dessa bilder.
Jag fotade igår ca 1300 bilder och fick ca 5-10 sådana bilder.
Jag använder Auto ISO,minsta slutartid 320 och fast bländarprioritet på 3,2.
Varför gör den på detta vis och hur kommer jag tillrätta med det?

Jag hade det problemet med min D700 och min 24-70 i somras. Jag lämnade in ekipaget till Lasses Kameraservice i Saltsjöboo och efter lite undersökning av både objektiv och hus slutade det med att de till en början lödde om kontakterna på objektivet. Dock kvarstod problemet (men mera sällan) så han lödde även om kontakterna på huset och efter det har det funkat klockrent.

Ja det stämmer att jag även använder 24-70/2.8 ( den nya modellen) men har "peppar peppar" inte haft (tror jag) detta problem med det objektivet. Kanske är det som du säger 70-200 kontakter som strular?!

Om jag skall lämna in den i Helsingborg/Malmö, vart skall jag bege mig för BRA service och kunnande?!

Tack för era inputs i tråden tidigare !!

Mvh Michael

Ja det stämmer att jag även använder 24-70/2.8 ( den nya modellen) men har "peppar peppar" inte haft (tror jag) detta problem med det objektivet. Kanske är det som du säger 70-200 kontakter som strular?!

Om jag skall lämna in den i Helsingborg/Malmö, vart skall jag bege mig för BRA service och kunnande?!

Tack för era inputs i tråden tidigare !!

Mvh Michael

Nikon har bara två auktoriserade verkstäder i Sverige och båda ligger i Sthlm; Nikon i Solna och Lasses Kameraservice i Björknäs.

Nej jag menar den som kom för ca 2-3 år sedan och inte den "gamla" 24-70/2.8 FRÅN Nikon som fanns före den "nya" ;-)

Ser nu att när jag öppnar upp bilderna i LR 3 och kollar EXIF filen så står det under lins:

0mm f 0.0

Alla andra värden som vanligt mao:

Exponering,ISO,Exponeringsprogram och Märningsläge.

Av 1392 bilder så är det ca 20-30 som är på detta viset.

Jo jag hade också konstiga bländarvärden på mina svarta bilder. Objektivet och kameran tappade kontakten när det inträffade fick jag höra.

Nej jag menar den som kom för ca 2-3 år sedan och inte den "gamla" 24-70/2.8 FRÅN Nikon som fanns före den "nya" ;-)

Problemet för dig, om det nu är något problem, är att det bara funnits en enda modell av 24-70/2,8 från Nikon och det är den som säljs idag. Före den sålde Nikon en 28-70/2,8 och innan dess en 35-70/2,8. De två förra med AF-S och den senare en vanlig AF(-D).

ANNONS
Götaplatsens Foto