Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 eller D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Har läst igenom trådarna här och har fortfarande inte riktigt fått kläm på vad jag skall ha,
Valet står mellan en D200 eller D80.

Kameran skall funka till det mesta. Från produktfotografering (produkter från 5 cm till 2 meter höga.) till porträtt samt ute.

Kommer att börja med ett par objektiv samt D-liteblixtar. Men vill också ha en bra blixt på kameran. Samt batterihållare mm.

Det lutar åt D200 - fast skulle jag egentligen klara mig bra med D80? Det skiljer ju en del i pris. Är D200 overkill för mina behov? Avser att köpa allting nytt.

En villrådig Tomas.....

D80 saknar pc-uttag för studioblixtar, vilket kan vara en nackdel om du står mycket i studio. Det finns adapters, men ju färre småprylar att hålla reda på desto bättre.

D80 kör SD-kort. Ska du byta upp dig till D2-serien eller en D200 blir det till att köpa nya minnen.

Annars är de väl rätt lika på många punkter.

Tilläggas bör ju också att D80 ger "bättre" bilder direkt ur kameran. D200 kräver ofta mer efterarbete. Det kan ju vara ett argument, älskar du att pilla med bilderna i datorn så är iaf inte D200 någon nackdel. =) Men om du vill lägga mindre tid framför datorn så tror jag att D80 är bättre.

En annan faktor som jag ser är ergonomin. Jag är egentligen mest sugen på D80 själv, men jag gillar inte hur den känns i handen. Där har D200 en fördel, IMO.

Vänta nu! Får man lägga in en fråga i pågående diskussion. Funderar på att inom kort byta från min gamla D70 till D200, men också börjat snegla på D80.
Vad är det på bilderna som behöver justeras mera från D200 än D80. Är det färger eller?

*inte överens med färgjusteringar som aldrig blir lika på skärm å utskrift, men det är en annan historia*

S Fredberg skrev:
Vänta nu! Får man lägga in en fråga i pågående diskussion. Funderar på att inom kort byta från min gamla D70 till D200, men också börjat snegla på D80.
Vad är det på bilderna som behöver justeras mera från D200 än D80. Är det färger eller?

*inte överens med färgjusteringar som aldrig blir lika på skärm å utskrift, men det är en annan historia*

Tror inte att vitbalansen är annorlunda, men skärpa/kontrast m.m. skiljer lite. D200:an processar inte sina bildfiler lika mycket som D80, vad jag har förstått, speciellt inte i jpeg.

du har samma frågore som mig....
är inte d200 mer hållbar produkt än d80?
alltså tål fukt/väta och så bättre, kraftigare chassi?
DET skulle göra valet till 200'ans fördel.

Att uppgradera från D70 till D80 ger väl mest två saker; större sökare och mindre hus. Personligen tycker jag att D80 är för liten (lika liten som D50), men det är en mycket trevlig kamera, och den ligger väldigt bra i handen för att vara så liten. De flesta funktionerna är samma som i D70, så man vinner inte nåt där. Det känns inte som ett naturligt uppgraderingssteg skulle jag säga, då kamerorna är väldigt likvärdiga. Men nog kan det vara värt det ändå, bara för att slippa D70:ns fåniga sökare.
D200 är i en helt annan liga när det gäller grepp och känsla, men för studiofotografering är det nog inte så viktigt. Det som fattas hos D80 då är bara spegeluppfällningen.

Sen har vi det där med smaken om vad som är viktigast; optik eller hus. Väldigt ofta sägs optiken vara "allt", men jag håller verkligen inte med. Visst, rent bildkvalitetsmässigt kanske, men det är inte det absolut viktigaste för mig. Jag väljer hellre billig optik och ett ergonomiskt och trivsamt kamerahus faktiskt.

Hellre D200 med tredjepartsglugg än D80 och 17-55/2,8;-)

Tack för en intressant och givande tråd.
Det lutar åt en D200. En kamera att växa i och som dessutom känns mycket gedigen.
Att den är lite större och väger mer ser jag som fördel.
Har en liten trevlig rackare nu för enklare bilder men som ger en helt otrolig kvalitet.
En Coolpix 8700. Men som sagt, en D200 känns rätt.

S Fredberg skrev:

Kamerorna riktar sig till två olika kundgrupper.
D200 riktar sig till dem som (vill) tjänar pengar på sin fotografering. Dessa fotografer jobbar oftast med sina bilder efter fotograferingen, t.ex. ändrar i färger, läger till/tar bort skärpa, brusreducerar, sparar om och skickar till reklambyrå/tryckare/köpare. Då behöver inte färgerna och skärpan vara "mustiga" från början.

D80 riktar sig till den intresserade amatören, där man i princip skall kunna ta ut kortet och printa ut "mustiga" bilder på en gång. Men D80 går att ställa "lika torrt" som D200, och D200 går att ställa lika "varmt" som D80. D70:an är åt det torrare hållet.

Men att kalibrera skärm, kamera och skrivare är ytterst viktigt. Det felet som de flesta gör när de framkallar på labb eller skriver ut hemma, är att de inte kopplat ut "photo enhance" (heter så på Epson) funktionen. Om ni nu från början bestämt er för vilka färger ni vill ha, så är det ju onödigt att skrivaren trycker dit mer färg.

Lycka till

Adam

Detta kanske inte gäller alla men för min egen del var det pengarna som styrde. Det jag saknade (bättre sökare, batterigrepp, trådutlösare och MLU) från D70 fanns såväl i D80 som D200. En D80 med batterigrepp går på cirka 10000kr. De cirka 6000kr som det återstår till en motsvarande setup med D200 och BG är kostanden för storlek, hastighet, väderskydd, PC-kontakt och riktig spegeluppfällning. Av dessa var det främst hastighet och väderskydd som jag ansåg viktiga (och som inte D80 erbjöd) men efter efter att han rannsaket mig själv och min fotostil så kände jag att de inte var helt avgörande. Hade jag köpt D200 trots allt tror jag att det bara hade varit själva väderskyddet jag hade uppskattat och dragit nytta av, dvs i relation till det jag nu har i min D80 och hur jag använder den.
Samtidigt är jag av den skolan att jag tycker linserna är minst lika viktigt som huset och min ekonomi pallade helt enkelt inte såväl D200 som några eller någon bra lins, så tills vidare är jag helt nöjd med D80 och snart kanske den får sällskap en en eller kanske två nya linser. Det hade jag inte haft råd med om jag valt D200.

Senast ändrad:
Det är väldigt tyst om den så kallade "bandningen" D200 led av i början. Är det något Nikon har löst?

Calle S skrev:
Det är väldigt tyst om den så kallade "bandningen" D200 led av i början. Är det något Nikon har löst?
Jag har sett tecken till bandning på min nyinköpta D200. Har dock ännu inte hunnit granska tillräckligt mycket för att avgöra om det är "okej" eller inte. Problemet är att jag behandlar mina bilder rätt hårt, och då framträder all sån skit mycket tydligare.

lexus430 skrev:
På vilket sätt är spegeluppfällningen mer riktig i D200 jämfört med D80?
Har jag inte helt fel har D80 bara en inställning för någon halv sekunds fördröjning mellan spegel upp och slutaren, medan D200 har ett läge där man trycker en gång för spegel upp och en gång till (eller väntar 30 sekunder, bra om man inte har trådutlösare! *tips*) för slutaren.

Mushkot skrev:
Har jag inte helt fel har D80 bara en inställning för någon halv sekunds fördröjning mellan spegel upp och slutaren, medan D200 har ett läge där man trycker en gång för spegel upp och en gång till (eller väntar 30 sekunder, bra om man inte har trådutlösare! *tips*) för slutaren.

Betyder detta att det finns risk för skak-oskärpa med D80 som följd av att spegeln fälls upp och ner i början resp. slutet av exponeringen? Om man nu inte kan fälla upp den mer permanent så att säga innan man knäpper.

Inte som jag har förstått det men med D200 har kan du själv styra när du skall göra exponeringen. Det är väl den stora skillnaden antar jag.

lexus430 skrev:
Betyder detta att det finns risk för skak-oskärpa med D80 som följd av att spegeln fälls upp och ner i början resp. slutet av exponeringen? Om man nu inte kan fälla upp den mer permanent så att säga innan man knäpper.

Låter snarare som det är tvärt om? På D200 fäller du ju upp spegeln men utan fjärr eller tråd så kommer du ju att behöva trycka av själv och orsakar då vibrationer i kameran. Eller som David skrev, (är nytt för mig) visste inte om att 30 s efter spegeluppfällningen så tar kameran en exp. Bra i så fall!

Mycket spännande "tråd"

Varken D80 eller D200 har ju automatisk ccdrengörning som både Canon och Sony kommit med. Tror ni att någon av dessa kameror kommer att uppdateras med det? Eller varför har inte Nikon tagit fram det.

Och framförallt gör det någon nytta med dessa skakningar eller är det bara ett spel för teknikframgång?

ANNONS
Götaplatsens Foto