Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800E måste ha objektiv om pengar inte spelar någon roll!

Produkter
(logga in för att koppla)
När du ställer frågan på det sättet skulle man väl kunna rada upp det mesta som finns beroende på behov. Fotar du inte fåglar eller sport behöver du knappast ett 400/2,8 osv osv. Litet mer precis får du nog vara.

Själv äger jag D800E sedan ett halvt år och är mycket nöjd,men då har jag också en fin samling objektiv. Några gamla zoomar presterar riktigt dåligt på den tyvärr men alla mina fasta funkar hur fint som helst.

/Frode

Själv kör jag 35, 50 och 85/1.4G med mycket bra resultat. 70-200/2.8G VRII, 300/2.8G VR samt 600/4VR har jag inte heller några problem med. Huvuddelen körs med 35/1.4 och de är bra kompisar :)

Själv kör jag 35, 50 och 85/1.4G med mycket bra resultat. 70-200/2.8G VRII, 300/2.8G VR samt 600/4VR har jag inte heller några problem med. Huvuddelen körs med 35/1.4 och de är bra kompisar :)

Ok, jag tror ämnet är uttömt ;-)

Orkar man med manuell fokus finns det ju en hel del från Zeiss och vill man ha något vidvinkligare med autofokus är det väl 24/1,4 och 14-24/2,8 som gäller antar jag?

Om pengar spelar roll tror jag inte man mår illa av att titta på bilder tagna med 28 50 och 85 1,8 heller. Får själv 28:an snart till min D800 och väntar dessutom på en 70-200 4,0 VR. Totalt för 4 högpresterande gluggar 22650 kr. Men som sagt, för mig spelar pengarna roll. Tar man bort zoomen
Landar kalaset på 11150 kr. Det behöver inte vara svindyrt med riktigt bra glas.

Tack för svar alla.
Vad jag är ute efter är objektiven som står ut från mängden, som har det där lilla extra.

@Frode.
Bildkategori skulle jag vilja säga är.
Makro
Landskap
Porträtt
Sport/Natur
Arkitektur
Allround

AFS 200/2 VR står verkligen ut som något extra bland objektiven. Jag har visserligen inte provat på D800 men...
Zeiss ZF 100/2 Makro är ett annat.

Tack för svar alla.
Vad jag är ute efter är objektiven som står ut från mängden, som har det där lilla extra.

@Frode.
Bildkategori skulle jag vilja säga är.
Makro
Landskap
Porträtt
Sport/Natur
Arkitektur
Allround

Jag håller mig stort sett till Nikons egna.
Makro + porträtt = AFS 105/2,8 VR och AFS 60/2,8 Båda grym skärpa och fin bokéh
Landskap och arkitektur = TS 24/3,5 Möjligheterna och skärpa
Sport/Natur = AFS 70-200/2,8 VRII och 300/2,8 VRII Skärpa, snabb AF hantering
Här funkar även alla telekonvertrar mycket bra, skärpemässigt är TC-E 2,0 III grym
Allround = Här kör jag gamla AF 35/2D som funkar över förväntan.

Jag har också en Zeiss 18/3,5 som presterar strålande på kameran.

Det roliga är att man kan använda även litet äldre optik med utmärkt resultat.
Det tråkiga är vissa zoomar. Min 24-85/3,5-4,5 är så usel på D800 att jag inte kunde tro det men har kunnat konstatera faktum efter flera försök. Även min 70-300/4,5-5,6 är ganska dålig, ingen större förlust dock eftersom jag har alternativ :)

/Frode

ANNONS