Annons

D90 eller D5100 fördelar/nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Ska försöka ge lite köpråd och undrar helt enkelt om D90 är bättre än D5100 överlag.
Det kommer säkert att komma en massa svar som: "vilka e dina behov" (jag vet att det behövs för att ge ett exakt svar) men jag skulle vilja jämför dem överlag.
Tacksam för svar!
//Joel

Jag ger mig på ett förhoppningsvis kort svar gällande bara skillnaderna:
Fördel D90: förvisso plast i finish men lite bättre material rakt igenom med delvis metallchassi under, bättre större ljusare sökare med glasprisma (pentaspegel i D5100) som är en fördel vid manuell fokus och komponering, trådlös blixtstyrning (ej i D5100), mer reglage för direktåtkomst av inställningar med bl a två inmatningshjul (ett i D5100), inbyggd fokusmotor för icke AF-S objektiv.

D5100: bättre sensor på alla sätt, vridbar TFT, mindre kamera (bra/dåligt?), ger AF men långsam i live view/filmning (dock väldigt långsam), 25bps filmläge (bra för PAL).

Båda tycks ha samma AF modul om jag minns rätt - 11 punkter, korsformad mittsensor.

Vilken skall man välja? Har man icke AF-S objektiv är valet enkelt - D90. MF är svårt med DX sökaren (men givetvis lättare med live view och stativ). Annars har D5100 mycket som talar för sig med vridbar TFT som går att fälla in för skydd under transport/resa och den fina sensorn som tycks vara samma på alla sätt som den i D7000. Skall man ändå ha en mycket tåligare kamera skall man nog snegla minst på D7000 eller D300/s och inte på D90.

5100 är överlägsen d90 i höga iso, man kan ta bilder med den man inte kan med d90 när ljuset är kass och man inte kan/vill använda blixt.
Om man kollar siffror så kanske inte skillnaden verkar så stor, men i verkligheten är den gigantisk.
Utvecklingen ger oss nya gränser hela tiden, varför inte dra nytta av dom :)

D90 har fler rattar och knappar, om det är viktigt så rekommendera d7000 istället.
Har en d90, gillar den fortfarande, men den känns gammal, definitivt inte värt pengarna den kostar ny om man jämför med annat som finns att tillgå.

Har läst att d5100 inte har så himla stort isoövertag beträffande brusnivå; d5100 skall vara 0.5 stop bättre än d90.

Saker som är till fördel för d90. T ex har d90:an bättre sökare, fler snabbknappar, fokusmotor, fler blixtfunktioner (Commander mode, High speed synch, Flash value lock) och färre pixlar (bildfilerna blir mindre ;)).

Commander mode för trådlös blixtsynkronisering finns inte på D5000 (tror inte det finns på D5100 heller). Dessutom brusar det rätt rejält på höga ISO tycker jag.

jag är väl lite anti folk som gnäller på åldern på D90n (sitter själv på en D300 så) den är allt annat än dålig när det gäller bildkvalitet o funktioner..5100 är nyare ja..men det är en liten instegskamera med mycket menyklickande som jag tror man tröttnar på snabbt o växer ur. skillnaden är inte såå stor när du väl skriver ut bilderna sen iaf. skulle man jämföra en D70(s) mot en D90 så blir WOW i skillnad..5100 mot D90..inte så värst upphetsande.

Höga isotal

jag är väl lite anti folk som gnäller på åldern på D90n (sitter själv på en D300 så) den är allt annat än dålig när det gäller bildkvalitet o funktioner..5100 är nyare ja..men det är en liten instegskamera med mycket menyklickande som jag tror man tröttnar på snabbt o växer ur. skillnaden är inte såå stor när du väl skriver ut bilderna sen iaf. skulle man jämföra en D70(s) mot en D90 så blir WOW i skillnad..5100 mot D90..inte så värst upphetsande.

Det beror lite på hur ofta man använder höga ISO-tal. Upplever skillnaden som rätt stor.
Med D90...aldrig över ISO 1600...med D 5100 funkar ISO 3 200. Behöver man i efterhand justera exponeringen så tål det att justera mera i Rawfilerna från D 5100 än D90. Få knappar på D5100, men går rätt bra då Nikon samlat de flesta funktioner på en och samma menybild.

Men klart att är handhavandet viktigast, med direktknappar för dedikerade funktioner så är valet lätt = D90.

/Magnus

Det beror lite på hur ofta man använder höga ISO-tal. Upplever skillnaden som rätt stor.
Med D90...aldrig över ISO 1600...med D 5100 funkar ISO 3 200. Behöver man i efterhand justera exponeringen så tål det att justera mera i Rawfilerna från D 5100 än D90. Få knappar på D5100, men går rätt bra då Nikon samlat de flesta funktioner på en och samma menybild.

Men klart att är handhavandet viktigast, med direktknappar för dedikerade funktioner så är valet lätt = D90.

/Magnus

Det var min tanke från början. Tack alla!
//Joel

ANNONS
Götaplatsens Foto