Annons

D90 första skotten

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast, vanesak... Matrix utan exp.komp. är ju horribel. Se bifogade bilder. Ska detta verkligen vara normalt? Jag förstår att det kan bli fel när man har lika delar himmel och mark (jmfr Matris/Spot/Centrumvägd), men när man i princip bara har grön mark???

Med ett sånt resultat och förutsatt att alla inställningar är rätt så bör du nog få kameran kollad av verkstad. Har du möjlighet att låna ett bra originalobjektiv tycker jag att du skall göra det. Bara så att det säkert är kamerahuset som spökar.
 
Med ett sånt resultat och förutsatt att alla inställningar är rätt så bör du nog få kameran kollad av verkstad. Har du möjlighet att låna ett bra originalobjektiv tycker jag att du skall göra det. Bara så att det säkert är kamerahuset som spökar.
Dina bilder bevisar onekligen att något måste vara fel på kameran. Om det nu inte är objektivet förstås. Du bör nog lämna in den.
 
Med ett sånt resultat och förutsatt att alla inställningar är rätt så bör du nog få kameran kollad av verkstad. Har du möjlighet att låna ett bra originalobjektiv tycker jag att du skall göra det. Bara så att det säkert är kamerahuset som spökar.

Som sagt, när jag var i affären för att kolla objektiv så testade vi med Nikon 50mm och den överexponerade då också.

Många som har skrivit om D90 i den här tråden verkar ju liksom jag alltid kompensera med -1 så jag antar att de får liknande resultat. Jag tycker dock inte att det det borde accepteras som ok så jag ska nog lämna in den. Tack!
 
Hur går det?

Hej!

Som spekulant på en ny D90 så undrar jag lite hur det går för er som har haft problem med överexp? Vågar man köpa en D90 om man, som jag, inte är så road av att sitta och efterbehandla i photoshop eller liknande?
 
Hej!

Som spekulant på en ny D90 så undrar jag lite hur det går för er som har haft problem med överexp? Vågar man köpa en D90 om man, som jag, inte är så road av att sitta och efterbehandla i photoshop eller liknande?

Om ett par veckor har haft min D90 i ett år (kanske skulle baka födelsedagstårta ;)
Jag har inte haft några problem med överexp och det tycker jag inte att du ska oroa dig för heller.
Får man rejält överexponerade bilder så kan det ju bara vara två felkällor, fotografen eller kameran.
Är det fotografen blir ju inte bilderna bättre även om du tar en annan kamera, enda botemedlet är att lära sig hantera en systemkameran.
Är det kameran så har du ju garanti på den och då skulle jag gå tillbaka med den och be att få den fixad.
 
Om ett par veckor har haft min D90 i ett år (kanske skulle baka födelsedagstårta ;)
Jag har inte haft några problem med överexp och det tycker jag inte att du ska oroa dig för heller.
Får man rejält överexponerade bilder så kan det ju bara vara två felkällor, fotografen eller kameran.
Är det fotografen blir ju inte bilderna bättre även om du tar en annan kamera, enda botemedlet är att lära sig hantera en systemkameran.
Är det kameran så har du ju garanti på den och då skulle jag gå tillbaka med den och be att få den fixad.

Jag var idag och petade på Media Markt och ett exemplar där överexponerade tydligt medans ett annat exemplar inte gjorde det. Verkar lustigt men kan det vara så stora skillnader från exemplar till exemplar? Jag tycker inte att det är acceptabelt att det ser ut som det gjorde på det ena exemplaret så jag måste säga att jag är ganska tveksam. Tråkigt för det verkar vara en väldigt trevlig kamera för övrigt.
 
Hej!

Som spekulant på en ny D90 så undrar jag lite hur det går för er som har haft problem med överexp? Vågar man köpa en D90 om man, som jag, inte är så road av att sitta och efterbehandla i photoshop eller liknande?

Tycker definitivt att du vågar köpa en D90! Det är en jättebra kamera och jag är väldigt nöjd. Jag brukar inte efterbehandla i Photoshop för att korrigera överexp. - jag ställer förstås in kameran med hänsyn till överexp. när jag tar fotar. Det jag funderade över var huruvida det var fel på kameran så att den behövde lämnas in på verkstad.

Jag har kommit fram till följande:

1) Det är bara matrix-mätningen som överexp. så jag har blivit bättre på att använda centrumvägd och spotmätning också.

2) Jag har köpt ett Nikon-objektiv och kan konstatera att överexp. inte sker i lika hög grad med det som med mitt Sigma. Det är snarare vad jag kan tänka mig är den "normala" överexp. för D90 som nämns i recensioner, kanske t.o.m. som övriga ägare säger, att det kan ses som en vanesak beroende på hur ens tidigare kamera har fungerat.

3) P.g.a. 1) och 2) känner jag inte någon brådska att lämna in kameran till verkstad men tänker göra det innan min ettårsgaranti går ut.
 
Jag var idag och petade på Media Markt och ett exemplar där överexponerade tydligt medans ett annat exemplar inte gjorde det. Verkar lustigt men kan det vara så stora skillnader från exemplar till exemplar? Jag tycker inte att det är acceptabelt att det ser ut som det gjorde på det ena exemplaret så jag måste säga att jag är ganska tveksam. Tråkigt för det verkar vara en väldigt trevlig kamera för övrigt.

Mycket märkligt måste jag säga.
En sak som kan påverka exponeringen, på alla systemkameror, är om det läcker in ljus bakvägen genom sökaren. Håller man kameran "som man ska" så skymmer huvudet bra. Men håller man kameran som många håller kompaktkameror, då kan ljuset ta sig in den vägen. Dock borde ju det påverka exponeringen så att kameran underexponerar. Annars kan jag inte komma på nåt och då förutsätter jag att kameran inte stod på M, utan någon av PAS-lägena när du provade.
 
Fasen...man blir ju nervös som förstagångsköpare av Nikon D90..

Ska jag välja nåt annat?

Jag kan inte PS eller nå annat fotoprogram, och har inte lust/ork att sitta och redigera alla bilder.

Fotar mest vad jag ser, och så får bilerna bli.

Är ganska dålig också på alla inställningar/fototermer av kameran....

Det enda jag är bra på, är att jag är ute sjuhelskottas mycket äventyr, och har alltid en kamera med mig..det är allt.

Gulp.jag blir så nervös av dessa trådar när man nästan skickat iväg en beställning....
 
Som jag skrev i tidigare inlägg så kan alltså en eventuell felexponering i fabriksinställningen av kamerans matrix-mätning justeras. Detta görs i Anpassningsmenyn > Mätning/exponering > Finjustera optimal exponering, och görs i sjättedels steg upp till +-1, och detta påverkar då kamerans grundinställning och behöver endast göras en enda gång. En återkommande felexponering ska man alltså I N T E justera med Exponeringskompensation, som har nämnts, den användes ju endast vid tillfälliga exponeringsjusteringar. Det är alltså tveksamt om man kan tala om ett fel på kameran, snarare en (eventuell) miss i grundinställningen och knappast något att vara orolig för som köpare.
 
Finns det något som heter "rätt exponerat" och är oberoende av person som tittar? Att de flesta har någorlunda lika uppfattning är ju en sak, men när man pratar om att kameran exponerar fel ett halvt steg, blir jag fundersam.

Kommentar, någon?

Per.

PS. Det där med finjustering hade jag missat, tack för påminnelsen om att läsa handboken igen! DS
 
Varför systemkamera?

Fasen...man blir ju nervös som förstagångsköpare av Nikon D90..

Ska jag välja nåt annat?
Jag kan inte PS eller nå annat fotoprogram, och har inte lust/ork att sitta och redigera alla bilder.
Fotar mest vad jag ser, och så får bilerna bli.
Är ganska dålig också på alla inställningar/fototermer av kameran....
Det enda jag är bra på, är att jag är ute sjuhelskottas mycket äventyr, och har alltid en kamera med mig..det är allt.
Gulp.jag blir så nervös av dessa trådar när man nästan skickat iväg en beställning....

Men om det är så som du säger i ditt inlägg, vad i herrans namn ska du med en avancerad systemkamera till? Du verkar snarare behöva en hyfsad "point-and-shoot"-kompakt av högre kvalitet. / mvh FiCa1
 
Men om det är så som du säger i ditt inlägg, vad i herrans namn ska du med en avancerad systemkamera till? Du verkar snarare behöva en hyfsad "point-and-shoot"-kompakt av högre kvalitet. / mvh FiCa1
He he..

Jo jag har två av dessa redan. Tack.

På 80-90 talet fotade jag analogt med en Nikon systemkamera, och gillade verkligen de stora objektiven man kunde använda till dessa hus.

Gillar att man fick mer djup i bilderna också.

Så nu ska jag fixa min första digitala systemare..

Så är det. ;)
 
ANNONS