Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 Funktionsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Jag är rätt nära att byta från D70 till D90 nu, främst pga ISO egenskaperna och konfigurerbar Auto ISO. Jag har läst mig till att D90 har CA och distorsionsreduktion, men hur fungerar den ingentligen.

CA fattar jag men distorsionen.

Är detta något man måste manuellt använda på en bild eller är det något som kameran själv kan räkna ut hur och när den ska användas.

Jag kör med nikons 18-200 objektiv och denna distar ju lite framför allt närmare 18mm. Coolt vore det ju om kameran kunna minnas just det här objektivets distorsionsegenskaper vid olika brännvidder och räta ut bilden själv. Alternativt att man manuellt kunde lära kameran just mitt objektivs distegenskaper. Men det är väl en önskedröm.

En annan grej som jag funderat på är det här med Auto ISO. Vad jag förstått så ska man kunna ställa in det maxiala ISO läget som kameran ska kunna välja. Men i kombination med VR så kan ju ISO i vissa situationer sänkas. Kompenserar kameran för detta?

Kameran kompenserar automatiskt(om jag inte har fattat de fel) och den kan inte ta bort all sådant utan bara en del av det. Sen vad det gäller auto iso så tror inte att kameran kompenserar för det där du pratar om eftersom att vr inte gör så fruktansvärt mycket skillnad för ljuset(iaf som jag upplever det) :)

ANNONS
Götaplatsens Foto