Annons

D90 har problem att hitta objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Birne

Ny medlem
Tänkte mest rådfråga om vad ni hade gjort i mitt fall.

Min 2~ månader gamla d90 med 18-105 kitobjektiv har nu valt att strula och visa f--. Ett problem som jag läst om innan här på FS, att kameran inte hittar objektivet. Men oftast i samband med kyla, vilket kameran fått en lite dos av, runt 0 grader och knappast några långa tider. Men problemet börjar bli för påtagligt för att ignorera med tanke på de 10000 man lagt ut. Och bara för att missa bilder eftersom kameran startar upp utan att hitta objektivet 5/10 gånger. Man får även trycka till det lite som det vore glapp.

Och det kan strula lite när som, men kan också fungera felfritt under en kortare period. Vilket gör mig lite fundersam över att skicka iväg kameran, särskilt när man läst om långa servicetider. Vad kommer hända om kameran funkar för nikon några minuter och sen får jag tillbaka den i samma skick med allt för många avbrott.
 
Min D80 gör samma sak då och då. Vrid loss objektivet och vrid fast igen. Funkar alltid på D80 i alla fall
 
Jag hade samma problem på min D90 med samma objektiv. Gick tillbaka till affären och killen gjorde rent "piggarna" på objektivet och nu har det funkat utan problem i över en vecka. Har du fått ordning på din kamera?
 
Har samma problem jag, måttligt roande. För mig verkar det som att det uppkommer mer frekvent när jag är utomhus och när jag rör mig lite mer. Räcker att jag lossar och drar åt det igen men det är grymt störande. Undrar om det är 18-105 som det är lite bristfällig kvalitè på som gör det eller?
 
Har för mig att Nikon sagt att detta är ett känt problem. Ta kontakt med Nikon Sverige och kolla hur ni ska göra för att få ordning på det.

Troligtvis kommer ni att få skicka in det som en vanlig service via ert inköpsställe.

Felet gällde just D90. Men Nikon vet såklart med exakt.
 
Hade samma problem, tog loss objektivet och torkade av cpu-kontakterna, har inte upplevt felet sedan dess. Det var någon sorts olja som hamnat mellan kontakterna på objektivet och kameran, har för mig att jag läst någonstans att denna olja kan krypa fram ur objektivet(18-105) när man använder kameran i kalla omgivningar, dvs minusgrader i detta fallet.

Testa att torka rent cpu-kontakterna så löser det sig nog!
 
Tack för svaren, det har löst sig. Var troligtvis olja som jag torkade bort precis efter jag gjorde tråden. Nu går det mot varmare tider så får hoppas jag slipper göra det igen.
 
ANNONS