Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att överge spegeln?

Produkter
(logga in för att koppla)
absolut

jo, men så fort du trycker avtryckaren så upphör verkligheten. Kvar blir kamerans tolkning av den och din subjektiva minnesuppfattning av det du tyckte dig ha sett. Och det är inget som helst fel med det - det är vad fotografin är.

Det är också fascinerande att vi har så olika uppfattningar om hur den fotografiska bilden ska se ut.
Antingen det är på skärm eller papper så vill vi bestämma skärpa, kontrast, tonomfång, färgbalans och många andra parametrar. Min bild ser annorlunda ut än vad din skulle göra om du tog fram samma bild ur kameran. Var och en abonnerar på sin sanning hur reproduktionen av verkligheten bör se ut.

Det är också fascinerande att vi har så olika uppfattningar om hur den fotografiska bilden ska se ut.
Antingen det är på skärm eller papper så vill vi bestämma skärpa, kontrast, tonomfång, färgbalans och många andra parametrar. Min bild ser annorlunda ut än vad din skulle göra om du tog fram samma bild ur kameran. Var och en abonnerar på sin sanning hur reproduktionen av verkligheten bör se ut.

Som en målare med pensel kan skapa a la van gogh, eller helt annorlunda (till van gogh) som rembrandt, så målar fotografer med ljuset, med en variation lika till antalet fotografer, antar jag.

En del tycker det är bra att direkt i EVF:en kunna se hur bilden blev efter att den är tagen, men jag tycker inte om att "chimpa" så jag har stängt av den funktionen helt i min NEX. Kanske var det Gunnar menade ...

jo, men så fort du trycker avtryckaren så upphör verkligheten. Kvar blir kamerans tolkning av den och din subjektiva minnesuppfattning av det du tyckte dig ha sett. Och det är inget som helst fel med det - det är vad fotografin är.

Jo visst det är jag med på. Vad jag ser, vad EVF visar och vad jag tar fram via datorn blir tre olika saker, dvs en mer än med OVF enligt mitt sett att se på saken.
( det som EVF visa är inte vad sensorn har samlat på sig utan ytterligare en tolkning av datat )

Sedan är ju så klart frågan hur stor vikt man lägger på det. Jag får spader av EVF och skulle ha otroligt svårt att leva med en.

Jag är inte så förtjust i EVF, men det fungerar - ibland t.o.m. bättre än en optisk sökare. Den visar förstås inte hur bilden faktiskt blir, lika lite som en optisk sökare gör det, men i vissa situationer är det bra :)

Jag är inte så förtjust i EVF, men det fungerar - ibland t.o.m. bättre än en optisk sökare. Den visar förstås inte hur bilden faktiskt blir, lika lite som en optisk sökare gör det, men i vissa situationer är det bra :)

håller med. Inte idealisk, men "good enough" och ibland jäkla bra till och med. Och kommer bli bättre å bättre. Men såklart, är en vanesak, och förstår totalt de som känner att de aldrig kommer vänja sig. dslr kommer ju aldrig att försvinna, så det kommer finnas nåt för alla smaker.

. dslr kommer ju aldrig att försvinna, så det kommer finnas nåt för alla smaker.

Det här uttrycket påminner mig om journalisten som skrev om den nyuppfunna telefonen: OM den nu skulle visa sig fungera så har den då verkligen ingen praktisk användning.

För övrigt tycker jag om EFV för då har man det bästa av båda världar; tittar i kameran och ser den elektroniska och ofta bättre sökarbilden. Tittar ovanför kameran och ser verkligheten bättre än i någon sökare.
Min begränsade erfarenhet av fotografi har lärt mig att det krävs positiv attityd och ett visst mått av inlärning för att ta till sig nymodigheter.

I motsats till Cango tror jag att enögda spegelreflexkameror lever på lånad tid. Bara de mest extrema kommer att finnas kvar om fem år.

Olympus, Sony och Panasonic har visat att vi i en snar framtid kommer att slippa de dyra, krångliga, klumpiga, känsliga och mycket begränsade spegelhusen.

"slippa de dyra, krångliga, klumpiga, känsliga och mycket begränsade spegelhusen"
Mja, det där är nog lite fanboy-hyperbole :). Till att börja med kan vi ju konstatera att det än så länge är EVF som är dyra. Iaf om de skall vara någorlunda bra sökare. Beträffande "känsliga" så skulle jag ju vilja se en Sony NEX gå igenom destruktionstestet som finns på YouTube med en Canon 7D.

När det sen gäller "klumpiga" så avslöjar det omdömet ju bara fotografens preferenser, hur hen fotograferar. Dels är det bara bra att ha nåt och hålla i, om man är direkt ute för att fotografera. Sen blir spegellösa kameror precis lika klumpiga, så snart man sätter på ett ambitiöst icke-normalobjektiv.

Och är det, till slut, nåt som är "begränsande" så är det ju verkligen batteri-åtgången och sensor-värmeutvecklingen i spegellösa kameror. Det där är ju verkligen två jätteproblem, om man inte ägnar sig åt den sortens fotografering som i allt väsentligt liknar slentrianfotografering. Och man är nog också naiv och tekniskt okunnig, om man tror att dessa två problem kommer att lösas inom överskådlig tid. Men dessa problem är antagligen också inget som den ovanstående skribenten har haft anledning att notera.

Jag tycker man skall vara helt klar över att det är den breda marknaden och massproduktion som styr vad som erbjuds på marknaden. Och det gäller i princip allt och är nästan aldrig till riktig fördel! Och denna breda marknad är oftast ganska omedveten och journalister är till ingen hjälp. Så visst kan det gå så illa, att icke-professionella spegel-kameror försvinner utan att de spegellösas problem har lösts. Det är tom troligt, men inget att glädjas åt. Sony har en klar strategi, marknadsplan för hur de skall bli dominerande på foto och video. Antagligen har de stora möjligheter att lyckas. Men det är inget vi, som är intresserade av foto, har anledning att glädjas åt.

Idag är vi väldigt lyckligt lottade, i att vi har ett brett pris-sortiment på 'riktiga' kameror, utan de spegellösas begränsningar, samtidigt som vi också är frigjorda från filmens begränsningar. Det är en fantastisk tid att vara amatörfotograf i. Nikons, Canons och Pentax' DSLR-utbud är väldigt breda och bra värde (enligt mig betydligt bättre och mer kameror för pengarna, än spegellösa). Det ger oss fattiga amatörer ett tillfälle att hänge oss åt fotograferandet, i sig själv, som aktivitet, med kameran på - ständigt beredd. Vi kan prova alla sorters foto. Och inte bara nåt torftigt - en bild här och där -slentrianfoto.

Men visst är specifika foto-vanor väldigt stora, breda, och passar spegellösa kameror bättre. ...-Av en enda anledning: Kompakthet. Absolut inget att fnysa åt. Och tom jag föredrar tom display på små kameror, framför en pytteliten och dålig sökare.

Till att börja med kan vi ju konstatera att det än så länge är EVF som är dyra. Iaf om de skall vara någorlunda bra sökare.

Hur jämför du då? Man kan visserligen köpa lösa elektroniska sökare, så där finns marknadspris, men lösa prismasökare finns väl inte att köpa till moderna digitala spegelreflexkameror?

Och tom jag föredrar tom display på små kameror, framför en pytteliten och dålig sökare.

Tvärtom för mig, faktiskt. Jag har ett par kompaktkameror som jag inte längre använder (eftersom mitt spegelfria system är litet nog) och när de inköptes var det i stort sett bara Canon som erbjöd genomsiktsökare i sina kompaktkameror (numera har väl inte Canon det heller), vilket styrde mitt val rätt hårt. Visserligen är sökarna rätt usla, men ofta går det ändå mycket bättre att använda en sökare än en skärm. Man lär sig ganska snabbt att kompensera för sökarens brister.

@ PMD

Jag bara jämför med pris på kameror, helt enkelt.

Jag föredrar självklar också sökare. Framförallt därför att jag kommit till skede där progressiva glasögon fungerar allt sämre (alltför smal spalt av närseende - nästa gång blir det nog bifocala). Men samtidigt måste jag ju också lägga glasögonen mot sökarokularet. Det är inget problem med mina spegelhus. Särskilt på min nya ser jag alldeles förträffligt utmärkt. Det fungerar också på en genomsiktssökare som t.ex Fujis. Men väldigt små sökare, på små kameror, ser jag mycket dåligt genom, när glasögonen är emellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto