Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått för mig att Nikon har stabilare hus än Canon. Canon vore lite till fördel då bekanta har detta system. Tror jag skulle vilja hålla mig inom Nikon/Canon då det verkar vara större utbud bland begagnat och de känns för mig som de två större inom DSLR.

När behöver man fullformat egentligen. Känns som det alltid borde vara ett plus men kanske onödigt då man inte utnyttjar det.
Nej, inget märke har "stabilare" hus än ngt annat. Det är egna fantasier. Däremot kan de innehålla mer eller mindre metall.

Har bekanta Canon så välj Canon, det är mitt råd.

Gillar du tele? välj inte FF.

Autofokus

K5 är på många sätt ett underbart hus, men hastigheten gällande autofokus är inte dess starkaste sida:)

Jag kör med ett Sigma 70-200 2.8 HSM II till K-7:an och det har fungerat bra för mig, trots alla mina nybörjarmisstag. Dock så saknade jag något extra vettigt ISO-steg i K-7 så nu väntar man på en K-5 från Cyberphoto!

Tyvärr är jag inte bra på redigering men här finns exempel på mina alster.

Mitt första försök på innebandy, extremt oseriöst och från en dålig plats: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150515690568684.399568.542023683&type=1

Några hockeyexempel, som sagt ursäkta min fotoredigering (i kombination med facebook samt foto genom uselt plexi) och nybörjarmissar:
http://www.facebook.com/photo.php?f...68328777.67314.175503149161940&type=1&theater
http://www.facebook.com/photo.php?f...65472474.66585.175503149161940&type=1&theater
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150413957053684.385201.542023683&type=3

Ett sensortest:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...and2)/Pentax/(appareil3)/619|0/(brand3)/Canon

Har bekanta Canon så välj Canon, det är mitt råd.

Köper inte riktigt argumentet att köpa det märke bekanta har. Vad hjälper det? Visst om man har en bekant mer enorm uppsättning objektiv och tillbehör och ett frikostigt sätt att låna ut dem på längre tid så kan det ju vara kul, men det troligaste är väl att den bekant som faktiskt har något annat objektiv än kitobjektivet låter en testa på det en liten stund. Vilket också går att göra om man går in till en fotoaffär.

Jag skulle basera systemval på vad någon annan har, utan på vad jag själv vill ha. Det finns en poäng någonstans långt nere i argumentet, trevlig bonus om någon har samma märke men ganska ovidkommande få det gäller systemval. För att hårdra resonemanget borde ju rekommendationen bli att alla skall välja Canon, eftersom flest personer använder det märket. Alltså störst chans att man känner någon, eller kommer lära känna någon, med samma märke.

Förklara gärna om det är någon poäng med detta som jag totalt missat?

En absolut fördel med K5 är ju även den inbyggda skakreduceringen. Jag har hellre antiparkinson på A-L-L-A gluggar än att få det som alla CaNikon-vurmare pratar sig varma om - stabiliserad sökare. Vilket man själv föredrar är ju förstås en smaksak

Är det Canon du köper så skulle jag absolut välja 60d före 600d och det finns en stor anledning till det.
-Dessa rattar som man ställer in slutartider och bländare.

Hade jag behövt gå in i menyer för att ändra det ena eller andra så hade jag nog bara fotat i två veckor känns det som.
Man är nog långsam med dessa två rattar/hjul, men det hade varit bedrövligt om man saknade den ena.

Vilken Canon modell behöver du gå in i menyn för att ställa in slutare eller bländare?

Man ser ofta argumentet att instegsmodellerna kräver så mycket mer arbete i meny jämfört med de dyrare modellerna. Det är helt enkelt inte sant. Visst är dubbla hjul en klar fördel för den som ofta fotar i M-läge men även på en instegsmodell är det lätt att ställa både slutare och bländare utan att behöva gå in någon meny.

För egen del fotar jag 90 % i Av-läget och använder därmed sällan det bakre hjulet på min 7D. Många Canon-modeller har ju till och med en inställning på power-knappen som disablar det bakre hjulet! Det säger väl lite om hur (o)viktigt det kan vara för vissa fotografer!

En absolut fördel med K5 är ju även den inbyggda skakreduceringen. Jag har hellre antiparkinson på A-L-L-A gluggar än att få det som alla CaNikon-vurmare pratar sig varma om - stabiliserad sökare. Vilket man själv föredrar är ju förstås en smaksak

Visst finns det Canon-gluggar som saknar stabilisering och på vissa är merkostnaden rejäl för att få IS.

Det finns dock gott om gluggar där IS ingår utan att priset springer iväg t ex 18-55, 18-135, 55-250 från Canon och många tredje parts objektiv.

Jag tycker att argumentet för stabilisering i huset idag är svagare än det var för några år sedan när det verkligen var ont om IS-gluggar och de som fanns kostade rejält.

En smaksak som sagt.

Visst finns det Canon-gluggar som saknar stabilisering och på vissa är merkostnaden rejäl för att få IS.

Man kan ju se det så. Problemet med resonemanget är att de tillverkare som har stabilisering i huset brukar ta minst lika bra, eller bättre, betalt för sina objektiv utan stabilisering som Canon/Nikon gör för sina med. Någon besparing på den punkten blir det inte.

Jag tycker att argumentet för stabilisering i huset idag är svagare än det var för några år sedan när det verkligen var ont om IS-gluggar och de som fanns kostade rejält.

Jag tycker detsamma, men även på grund av, eller tack vare, att bruset på höga ISO minskat markant på senare år. Angående de kortare fasta enligt inlägget ovan så är det ju klart att det hade varit användbart ibland. Dock inte så ofta som man kanske vill intala sig eftersom bildstabilisering knappast fryser saker i motivet som rör sig. Vi börjar här hamna på tider där ett stativ egentligen gjort ett bättre jobb, även om jag ska medge att jag hatar att släpa på ett sådant.

Kontenta:
Kastar någon sensorstabilisering efter mig så är det klart att det ibland kan vara användbart. Däremot tycker jag inte att det är särskilt lyckat att välja kamerasystem på grundval av vilket som har sensorstabilisering. Så stor är inte fördelen.

Köper inte riktigt argumentet att köpa det märke bekanta har. Vad hjälper det? Visst om man har en bekant mer enorm uppsättning objektiv och tillbehör och ett frikostigt sätt att låna ut dem på längre tid så kan det ju vara kul, men det troligaste är väl att den bekant som faktiskt har något annat objektiv än kitobjektivet låter en testa på det en liten stund. Vilket också går att göra om man går in till en fotoaffär.

Jag skulle basera systemval på vad någon annan har, utan på vad jag själv vill ha. Det finns en poäng någonstans långt nere i argumentet, trevlig bonus om någon har samma märke men ganska ovidkommande få det gäller systemval. För att hårdra resonemanget borde ju rekommendationen bli att alla skall välja Canon, eftersom flest personer använder det märket. Alltså störst chans att man känner någon, eller kommer lära känna någon, med samma märke.

Förklara gärna om det är någon poäng med detta som jag totalt missat?
Hur du och dina vänner är mot varandra när det gäller att låna och låna ut får stå för dig, blanda inte in mig i det. Jag har inga problem med att låna/låna ut optiker i ett par veckors pass.

Vad gör man när man skall göra en speciell plåtning och önskar ett extra hus/batteri/blixt, man lånar givetvis ett.
Grattis att du hanterar alla kameramärkens menyer & knappar lika enkelt, jag gör det inte.
Om man läser en manual och vill ha hjälp så kan det vara emklare om man använder samma handbok och vokabulär.
Enklare att få hjälp.

Hur du och dina vänner är mot varandra när det gäller att låna och låna ut får stå för dig, blanda inte in mig i det. Jag har inga problem med att låna/låna ut optiker i ett par veckors pass.

Vad gör man när man skall göra en speciell plåtning och önskar ett extra hus/batteri/blixt, man lånar givetvis ett.
Grattis att du hanterar alla kameramärkens menyer & knappar lika enkelt, jag gör det inte.
Om man läser en manual och vill ha hjälp så kan det vara emklare om man använder samma handbok och vokabulär.
Enklare att få hjälp.

Jag och mina vänner lånar inte sällan delar av varandra, bland oss som fotar kör alla utom en Canon. Det behöver inte handla om veckor, ofta är man ju på samma plats. Din tanke är helt rätt, och trivs du dessutom med det fabrikat som dina vänner kör är valet klart.

K5

Hej!
Jag stod inför samma roliga och svåra val för ett knappt år sedan, slutvalet var mellan K5 och Sonys senaste systemmodell. För mej var vikt och tålighet prioriteringar. Har undrat ibland ifall jag valde fel, men är i stort sett nöjd med mitt val. K5hus+2 kitobjektiv+ett makrotele på 90 mm räcker länge att leka med. Det hela gick löst på 18 stora sedlar men då kostade bara makrot 6.500. K5 ligger perfekt i min hand, kan ta enhandstagning när det behövs, den känns både stabil och relativt lätt (jämfört med Canons och Nikons motsvarande modeller alltså). K5-an har en otroligt bra sensor för fotande i dåligt ljus, för övrigt samma som sitter i Nikons D7000 och Canons 60modell.
Idag skulle jag kanske kollat de nya spegellösa systemkamerorna mer .... där händer det mycket nu!

Lycka till!

Hej!
Jag stod inför samma roliga och svåra val för ett knappt år sedan, slutvalet var mellan K5 och Sonys senaste systemmodell. För mej var vikt och tålighet prioriteringar. Har undrat ibland ifall jag valde fel, men är i stort sett nöjd med mitt val. K5hus+2 kitobjektiv+ett makrotele på 90 mm räcker länge att leka med. Det hela gick löst på 18 stora sedlar men då kostade bara makrot 6.500. K5 ligger perfekt i min hand, kan ta enhandstagning när det behövs, den känns både stabil och relativt lätt (jämfört med Canons och Nikons motsvarande modeller alltså). K5-an har en otroligt bra sensor för fotande i dåligt ljus, för övrigt samma som sitter i Nikons D7000 och Canons 60modell.
Idag skulle jag kanske kollat de nya spegellösa systemkamerorna mer .... där händer det mycket nu!

Lycka till!

Sitter det verkligen en Sonysensor i 60D? Det var nytt för mig.

Sitter det verkligen en Sonysensor i 60D? Det var nytt för mig.

Jag vet at det är samma sensor i Pentax K5 och Nikons 7000modell, lite osäker om det var Canon eller Sony som också har den. De olika tillverkarna utvecklar väl programvaran lite olika. Detta är vad jag minns att jag läste mig till inför köpet. mvh leif

Jag vet at det är samma sensor i Pentax K5 och Nikons 7000modell, lite osäker om det var Canon eller Sony som också har den. De olika tillverkarna utvecklar väl programvaran lite olika. Detta är vad jag minns att jag läste mig till inför köpet. mvh leif

Det är Pentax, Nikon och Sony som har samma sensor. Canon använder sig inte av den 16Mp sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto