Annons

Dags igen? Ny dator? Mac eller pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast Microsoft har ju på senare tid tvingat folk att uppgradera datorer för att kunna kör windows 11 trots att de flesta inte behövde bättre prestanda. Känns inte så fritt där inte
Jag kan inte påstå att jag uppskattar det heller men Apple har ju bytt arkitektur (Power PC -> x86/x64 -> ARM) några gånger och supportar väl inte de gamla hur länge som helst?

Jag vill uppriktigt tacka alla er som gjort inlägg i denna tråd. Det har verkligen hjälpt mig. Har beställt en PSU och så fort den är installerad kommer jag att avlägga en "rapport". Vad gäller datorvalet så är det en större investering. I varje fall för mig. Apple är intressant men troligen behöver jag lägga ca 20 000 eller mer för att få en långsiktigt hållbar lösning. Grunden är inte så dyr men det kostar att utöka lagringen. Just nu fungerar det med Windows och jag har en bärbar som redan har Linux Mint installerad. Kommer att fortsätta testa den innan jag bestämmer mig.
Fortsätt gärna diskutera men jag har inte något mer att säga.

Mycket smidigare och billigare med PC, jag uppgraderade min och bytte moderkort, cpu och minne, resten behövdes inte byta, PSU, hårddiskar, GPU, chassi, funkar hur bra som helst.
Nu köpte jag inte den vassaste cpu:n, men relativ dyrt moderkort, ville ha många usb portar bl a. Köpte dom här 2023, så det är ett tag sen. Köpte även en 1 TB ssd, där jag la windows. Hade innan W10, men installerade W11 och den kunde jag hämta gratis från MS.
1783275023460.png

Mycket smidigare och billigare med PC, jag uppgraderade min och bytte moderkort, cpu och minne, resten behövdes inte byta, PSU, hårddiskar, GPU, chassi, funkar hur bra som helst.
Nu köpte jag inte den vassaste cpu:n, men relativ dyrt moderkort, ville ha många usb portar bl a. Köpte dom här 2023, så det är ett tag sen. Köpte även en 1 TB ssd, där jag la windows. Hade innan W10, men installerade W11 och den kunde jag hämta gratis från MS.
Visa bilaga 180349
Oavsett vilket så är allt apdyrt nu på grund av AI-psykosen, vare sig det är ett halvätet äpple på produkten eller inte. Kan man hålla liv i det man redan har så är det nog klart att föredra rent ekonomiskt, i högre grad än brukligt.

Jag har en Mac Studio med M2 max och 64 Gb RAM. Det flyter på bra. När jag uppgraderade till Mac OS Tahoe blev den dock väldigt seg och program som flytit på bra innan började krascha och en av mina äldre wacom-plattor slutade fungera. Jag nedgraderade till Mac OS Sequoia och det löste problemen. Dessutom tycker jag Tahoe med sin "liquid glass" är rätt fult.
Kör dock PC som jobbdator då jag behöver programvaror som inte finns till Mac. Har en Thinkpad med intel core ultra 7 och 64 Gb RAM och tycker allt flyter på fint där med. Numera känns det som att det hänger mer på tycke och smak vilket man väljer och trots att jag kört Mac länge så är det inte helt hundra att det blir en Mac nästa gång det är dags att byta. Räknar dock att kunna använda min Studio rätt länge.

Jag har en Mac Studio med M2 max och 64 Gb RAM. Det flyter på bra. När jag uppgraderade till Mac OS Tahoe blev den dock väldigt seg och program som flytit på bra innan började krascha och en av mina äldre wacom-plattor slutade fungera. Jag nedgraderade till Mac OS Sequoia och det löste problemen. Dessutom tycker jag Tahoe med sin "liquid glass" är rätt fult.
Kör dock PC som jobbdator då jag behöver programvaror som inte finns till Mac. Har en Thinkpad med intel core ultra 7 och 64 Gb RAM och tycker allt flyter på fint där med. Numera känns det som att det hänger mer på tycke och smak vilket man väljer och trots att jag kört Mac länge så är det inte helt hundra att det blir en Mac nästa gång det är dags att byta. Räknar dock att kunna använda min Studio rätt länge.
Ledsen för att kapa tråden, men hur nedgraderade du till Sequoia? Jag sitter med en M1 Max och har exakt samma problem och känsla för Tahoe...

Har alltid gillat PC, flexibelt, lätt att uppgradera, att kunna addera / byta minnen, byta grafikkort när det pajar och så vidare. Tycker generellt också att grejerna håller har dock bytt några Nvidia grafikkort som pajat. Men har haft många PC:n.

Har precis tillsammans med Junior designat hans nya dator för video/bild/AI med Ryzen 9 9950X3D, Nvidia RTX 5090, snabba arbetsminnen och arbetsdisken på 14500 MB/s, en helt sanslös PC med premium delar.

MEN för egen del tycker Apples ekosystem är fantastiskt när det kommer till bild/video, så lättjobbat och man får flow tycker jag. Har schysta kameror men använder idag två Iphone pro max för foto/video, så lättjobbat och allt åker upp i molnet och finns direkt på alla mina enheter inklusive Ipad.

Planen var att vänta in Mac Mini M5, men gillar verkligen taktila Ipad och kommer välja Ipad Air M4 med 12 GB ram, blir liksom två flugor i en smäll. Adderar en hub för tangentbord, mus och externa lagringsmedia och kan då använda min stora skärm.

Senast ändrad:
Visst, det finns möjlighet att köra Linux även på mac. Men vad är då meningen med att köpa Apple? Då är det ju bara ytan kvar. Snygg låda och snygg skärm. Det går ju att köra Appleliknande distributioner i Linux på en före detta Windows dator också. Min känsla är att Apple svartsjukt bevakar och skyddar allt som dom anser tillhöra sitt ekosystem. Visst, det mesta är mycket bra men just det känns inte så bra. Då är ju Linux bättre. Men det kräver mer jobb för att hitta det man vill ha. Sanningen är kanske att jag är för lat!?

Hur fick du det till att du skulle köra Linux på en Mac?
Det verkar som om du inte använt en Mac, inte känner till vad Homebrew är eller vet hur freeware fungerar.

Hur fick du det till att du skulle köra Linux på en Mac?
Det verkar som om du inte använt en Mac, inte känner till vad Homebrew är eller vet hur freeware fungerar.
På första påståendet svarar jag: fel, jag har använt mac. På andra påståendet svarar jag: Du fick mig, jag känner inte till Homebrew. På tredje påståendet svarar jag: I stora drag men kanske inte alla detaljer.

Kan du med handen på hjärtat säga att Homebrew är något som de flesta macanvändare både känner till och använder?

Mitt generella intryck, och här finns det såklart undantag, är att macanvändare, igen generellt, är den sort som minst av alla använder terminalen eller hackar sitt OS för att anpassa det. Linuxanvändare är väl generellt, igen samma generalisering där, de som allra mest anpassar och ändrar sitt os till att passa exakt vad de vill ha. Windowsanvändare är väl någonstans mitt emellan.

Själv har jag väl hamnat mer och mer i kategorin användare som bara vill att det fungerar och inte kostar skjortan. Efter många år med datorer i jobbet, precis som många andra här, har entusiasmen inför alla nyheter sansat sig lite. Det mesta går ganska bra att använda. Vilket för övrigt gäller även för kameror nuförtiden.

För övrigt kan jag rapportera att jag satte in en ny PSU i datorn i morse, allt ser bra ut. Förhoppningsvis löser bytet mitt problem att datorn inte kunde boota i vissa lägen. Har även köpt ytterligare en SSD, en M.2 på 2TB som jag tänker använda till mitt Lightroombibliotek. Tanken att byta till Apple är för tillfället lagd åt sidan men det kan mycket väl ske någon gång i framtiden.

På första påståendet svarar jag: fel, jag har använt mac. På andra påståendet svarar jag: Du fick mig, jag känner inte till Homebrew. På tredje påståendet svarar jag: I stora drag men kanske inte alla detaljer.

Kan du med handen på hjärtat säga att Homebrew är något som de flesta macanvändare både känner till och använder?

Mitt generella intryck, och här finns det såklart undantag, är att macanvändare, igen generellt, är den sort som minst av alla använder terminalen eller hackar sitt OS för att anpassa det. Linuxanvändare är väl generellt, igen samma generalisering där, de som allra mest anpassar och ändrar sitt os till att passa exakt vad de vill ha. Windowsanvändare är väl någonstans mitt emellan.

Själv har jag väl hamnat mer och mer i kategorin användare som bara vill att det fungerar och inte kostar skjortan. Efter många år med datorer i jobbet, precis som många andra här, har entusiasmen inför alla nyheter sansat sig lite. Det mesta går ganska bra att använda. Vilket för övrigt gäller även för kameror nuförtiden.

För övrigt kan jag rapportera att jag satte in en ny PSU i datorn i morse, allt ser bra ut. Förhoppningsvis löser bytet mitt problem att datorn inte kunde boota i vissa lägen. Har även köpt ytterligare en SSD, en M.2 på 2TB som jag tänker använda till mitt Lightroombibliotek. Tanken att byta till Apple är för tillfället lagd åt sidan men det kan mycket väl ske någon gång i framtiden.
Jag kan väl utan darr på stämman säga att i princip alla jag vet som kör Mac använder Homebrew för att installera freeware, samma som på Linux. Men jag får medge att jag är från IT-världen och de jag känner är mestadels därifrån också. Men MacOS är äkta Unix och väldigt likt Linux.

Jag installerade min första Linux-maskin i mitten på nittiotalet men men har kört Unix i mängder av varianter sen tidigt 80-tal. Förstår man grunderna inser man att det är samma sak med små skillnader, färre och färre skillnader över tiden.

Just MacOS är ett sent tillskott i min Unix-erfarenhet, men jag är helt klart imponerad av smidigheten tillsamman med alla andra Apple-produkter, för att inte tala om prestandan med ARM-processorerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto