Annons

darktable

Produkter
(logga in för att koppla)
Har testat lite nu och det verkar helt klart vara ett intressant projekt. Dock inte helt stabilt, men det är väl mer eller mindre väntat om man kör nightly builds.

Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde, men jag tror att jag bytte "input color profile", och det fick hela programmet att krascha.

Lite andra småsaker jag sett;
1. Bilder numreras från 2 och uppåt i lighttable mode vid import av film roll.
2. tumnaglar i lighttable mode visar tumnaglar från tidigare imorterade film rolls. Fick fram detta genom att först imortera en katalog, leka runt lite där och sen välja att ta bort alla bilder. Sen import av en annan film roll och vissa (inte alla) av tumnaglarna visar bilder från föregående. Vid dubbelklick öppnas dock rätt bild och inte den man ser preview av.

Blev lite rörigt det där kanske, men jag ska försöka lägga en riktig bugrapport när jag är säker på hur felen uppstår.

Tack för input...

1. Bilder numreras från 2 och uppåt i lighttable mode vid import av film roll.
Detta borde förståss vara ifrån 1 men det var säker så att du hade importerat en enstaka bild..
ID = unikt id bland SAMTLIGA importerade bilder

2. tumnaglar i lighttable mode visar tumnaglar från tidigare imorterade film rolls. Fick fram detta genom att först imortera en katalog, leka runt lite där och sen välja att ta bort alla bilder. Sen import av en annan film roll och vissa (inte alla) av tumnaglarna visar bilder från föregående. Vid dubbelklick öppnas dock rätt bild och inte den man ser preview av.
Ah okej, det finns en ny funktion som cachar thumbnails i ~/.darktablcache thumbnailen skulle förståss tas bort från cache när bilden togs bort från databasen.. detta är heltklart en bugg..

/Henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto