Annons

Dator och Ps

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

Dags att inhandla en ny burk ,.. har hittils arbetet med en (för) seg lapptop...

jag vill gärna ha en lapptop igen då det passar mig med möjligheten att ta med på resor mm...

Min fråga då ..helt borta på datorer och prestanda mm ... vad är BRA att tänka på utifrån att datorn skall användas på till Photoshop för det mesta ...typ av disk, minne , grafikkort ?

Funderar på 10 -15000... hur och på vad ska jag tänka ?

nån med råd ?

Mvh fredde L

Jag tycker att rikligt med RAM-minne är viktigt, helst 2 GB eller mer för att CS2 ska flyta någorlunda smärtfritt. Och pratar vi bärbart tycker jag att du ska satsa på en med 17-tums widescreenskärm, inget mindre.

Tack för svar .. ja jag är inne på en 17 t ..och gällande RAM .. för CS ..är 2Gb ..ett minimum ?

Det kanske är så att jag får mer prestanda om jag väljer en stationär ? mer dator för samma slant ?

Kanske något i stil med den här.

Nja, du kan säkert klara CS2 på 1 GB, men vill du ha ett par andra program öppna samtidigt så tror jag att risken är att den börja sega ganska duktigt.

Som fd ägare av en bärbar så har de givetvis sina fördelar, inte minst storleken, men jag tycker att om det nu inte är så att du prompt behöver en bärbar så skulle jag nog satsa på en stationär.

.. ja den kanske är ett alternativ....

processorn då ? 1, 83 var den på ..lite i svagaste ?

ja kanske får jag tänka om ...men just på resor mm är det väldigt smidigt att ha kalaset med sig ...

Jag är dålig på processorer så det överlåter jag med glädje till någon annan att yttra sig om..!

En nackdel jag upplevde med min bärbara HP, som jag trots allt var väldigt nöjd med, var att den var ganska högljudd av sig när fläktarna drog igång på allvar. Det saknar jag verkligen inte. Batteritiden var dessutom inte särskilt imponerande, max 1½ timme vid "normalt" användande.
Men det finns ju fler märken att kolla in (Dell, Acer etc) så det kan ju vara på sin plats att kolla batteritid och hur hög "dammsugarfaktorn" är.

ja du ... min gamla fujitsu siemens låter då och framförallt nu som ett redigt tröskverk .. och batteriet går inte att köra på ...

Ja, fördelen med en stationär är ju att man kan dämpa ev. irriterande ljud genom att ha burken på golvet, i ett skåp etc, men med en bärbar sitter du med allt en halvmeter från huvudet och kan inte göra något åt det. Det var en av orsakerna till att jag gick tillbaka till en stationär. Själv hade jag aldrig något behov av att kunna ta med mig datorn nånstans och därför kändes inte återgången till stationärt som ett nedåtköp. Men visst, att ha skärm, tangentbord och burk samlat på en liten yta var inte helt fel heller.
Just nu sitter jag på en stationär lånedator från El-giganten (Fujitsu Siemens för övrigt) och dess höga "tomgångsljud" driver en nästan till vansinne. Hörs i hela lägenheten att datorn är på. Min krånglande Packard Bell är dock i det närmaste dödstyst (utom när man börjar bolla med raw-filer i PS!).

Förstår inte allt tjat kring behovet av en massa RAM för att köra PS!? Själv började jag köra CS2 med 512Mb i RAM och det fungerade utan några som helst problem! Numera kör jag CS2 med 1Gb RAM och jag har ALDRIG upplevt att det segar, även om jag har några andra program igång samtidigt (minst Bridge och Internet Explorer).

Kort sagt skulle jag vilja påstå att man klarar sig utmärkt med 1Gb RAM för att köra CS2. Om man däremot har tankar på att ha flera bilder öppna för bildbehandling samtidigt + massvis med andra program kanske man bör köra 2Gb.

är det mycket tjat om RAM ? vad jag vet nu är att på denna jag har nu är det för lite då varje steg tar TID .... nu är ju denna dator inget att ha .. men så då är 1 GB okej alltså enligt din mening ?

Leif ,,, har du ju rätt i .. ljudet finns ju med som en aspekt .. och med en bärbar är det ju desto närmare ....

Slutsats hittils ..
Ram 1-2 Gb....

Det kan nog ha lite med krav att göra också. Det är givetvis jättekul för Andreas att allt flyter på ypperligt med 1 GB. Det är dock inte min erfarenhet och det hoppas jag att Andreas kan respektera utan att uppleva det som "tjat". Säkrast för dig Fredrik är kanske att börja med 1 GB och känna efter. Tycker du att det saggar så får du väl peta in lite mer kräm.

lastrand skrev:
Det kan nog ha lite med krav att göra också. Det är givetvis jättekul för Andreas att allt flyter på ypperligt med 1 GB. Det är dock inte min erfarenhet och det hoppas jag att Andreas kan respektera utan att uppleva det som "tjat". Säkrast för dig Fredrik är kanske att börja med 1 GB och känna efter. Tycker du att det saggar så får du väl peta in lite mer kräm.

Naturligtvis respekterar jag att folk "kräver" mer än 1Gb för att köra CS2, även om jag fortfarande tycker att det tjatas lite väl mycket kring RAM-hysterin. ;) Dessutom har beror snabbheten till stor del även på hur man allokerar minnet till PS. En maskin med 2Gb kan prestera likvärdigt som en maskin med 1Gb, beroende på sämre allokering.

Ett tips kan vara att jämföra olika maskinkonfigurationer med hjälp av denna forumtråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47351&perpage=15&highlight=cs2&pagenumber=1

Mina rekommendation är med andra ord att börja med 1Gb och allokera dessa rätt, då det flyter på alldels utmärkt (i alla fall för min del). Nu har jag i och för sig inte igång en massa lull-lull vid sidan av utan belastar mitt system ganska sparsamt.

ANNONS
Götaplatsens Foto