Annons

Datorkraft till photoshop och elements 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
har en två år gammal dator, 2,4 ghz, 512x2 ram, 120 hd. ska nu ge mig in i bildbehandling och antar att datorn är för slö. den är allmänt lite seg...
vad krävs för de bägge olika för att inte programmen ska gå segt?

ska köpa en ny bärbar för runt 6-7000 spänn. klarar den (har inte valt modell/märke ännu) photoshop eller ska jag nöja mig med elements i början?

Andra alternativ?

Ska du inte testa först och se om det funkar eller inte? Jag har oxå bara 2*512 ram, och upplever varken PSE5 eller CS2 som långsamt (jag har iofs en P 3,06 istället). Jag gör iofs inga überredigeringsarbeten..

Om datorn är "allmänt lite seg" kan det ju bero på tusen andra faktorer; trassligt register, fragmenterad hårddisk osv osv. Dags för vårstädning kanske? (som tur är publiceras varje månad minst 3 tidningar som inte handlar om annat..)

/Per

Kör på Laptop 1,5 GHz och 2x512 i Minne. Kör även med Vista på den burken. Funkar bra med CS2. Fast det är dock lite slöare uppstart för programmet, men annars är den nästan lika snabb som när jag hade WinXP.

Hastigheten i bildbehandling beror mestadels på storleken på minnet och snabbheten i den. Inte i processorn. Den är försumbar i jämförelse,

mvh

/Stefan

Chewbacca skrev:
Hej,
har en två år gammal dator, 2,4 ghz, 512x2 ram, 120 hd. ska nu ge mig in i bildbehandling och antar att datorn är för slö. den är allmänt lite seg...
vad krävs för de bägge olika för att inte programmen ska gå segt?

ska köpa en ny bärbar för runt 6-7000 spänn. klarar den (har inte valt modell/märke ännu) photoshop eller ska jag nöja mig med elements i början?

Andra alternativ?

Burken klarar av Elements utan tvekan, upplevde dock att Elements känns lite segare än mitt gamla PS7...som andra tipsat om här: gör en liten ´vårstädning´ i datorn, prestandan räcker till även om det är trevligt med 2gb minne som idag inte kostar alltför mycket.

tryck in en hårddisk till, för virtuellt minne till photoshop och backup (2 olika partitioner) och en eller två gig till med minne så ska den nog bli lite raskare och piggare.

Formatera den och köp till lite minne.

Som någon sa, köp kanske en billig extern hd och kör över lite på den, o så får du städa upp hårddisken lite.

Skaffa ett bantat XP så tar installationen åtta minuter och du får ett snabbt operativsystem. Minne som operativsystemet tar: 50 mb.

En liten varning:
Om du köper en ny dator så är det en ganska stor sannolikhet att den säljs med Windows Vista och inte XP.

Var då medveten om att Elements 5 i svensk version inte kan köras på Vista. Den uppdatering som Adobe har till version 5.0.2 och som ska göra Elements Vista-komptibelt fungerar inte på den svenska versionen. Det kommer heller inte att komma någon uppdatering för den svenska versionen.

PeterWem skrev:
Skaffa ett bantat XP så tar installationen åtta minuter och du får ett snabbt operativsystem. Minne som operativsystemet tar: 50 mb.

Hur "skaffar" man ett bantat XP dâ?
Jag skull everkligen behöva snabba upp min IBM T23 lite, den behöver inte vara blixtrande snabb, men för bildhantering i fält och sânt gör det ju inget om PSE 5 rullar pâ hyfsat.

Jag skall strax (några veckor) skaffa ny dator, och tänker hålla mig till Linux. En del Windowsprogram känner jag att jag "måste" ha, men de får gå via Wine, en Windowsemulator. Jag förväntar mig ett riktigt snabbt system.

Går det så går det. Förutom snabbhet räknar jag med att spara 1700kr på att Linuxversionen av LightZone är gratis, och det programmet vill jag inte vara utan.

hej igen,
kollade datorn och det var endast 512 mb ram. det ær en pentium 4 i den också , det glømde jag att skriva.
ja en stædning och formatering ær nog på sin plats nu efter denna tid. men ær lite orolig att den ska funka normalt sen då jag hørt mina vænner klaga på størningar. de kan ha gjort något litet fel med.
jag ska iaf køpa till ram.

vad tror ni om detta resonemang. jag startar med element 5 (jag har xp pro nu) och lær mig lite. har fått før mig att ps o elements ær vældigt lika i struktur? stæmmer det.
men ps ær væl det jag kommer att anvænda i framtiden vilket gør att jag kænner att jag kanske gør mig en bjørntjænst om jag børjar med en bantat version som gør att jag kanske måste læra mig från børjan igen nær jag byter till ps.

ANNONS
Götaplatsens Foto