Annons

Bättre bildkvalitet med Lightroom och ny station dator..!?

Produkter
(logga in för att koppla)
klokt
även om det kanske inte måste vara så drastiskt som en husbrand. Att en disk ger upp är mycket mer sannolikt. Eller att ngn stjäl datorn.
 
Jag skulle tro att Ulf menar att du ska ha en större SSD, och det tycker i alla fall jag. 120 är ganska lite, och det är trevligt att kunna lägga LR:s previews och cache på SSD:n för att snabba upp det. Jag har 256 GB SSD i min stationära plus en gammal 80 GB SSD för cache och det fungerar bra kombinerat med en datadisk på 2 TB där alla bilder (och en massa annat) ligger.

Vad gäller backup kör jag med en extern eSata-disk på 2 TB och Windows 8.1 File History. Det fungerar bra, och är inget jag behöver tänka på normalt. Detta kombinerar jag med Crashplan+ som kostar ungefär en 50-lapp i månaden för obegränsad datamängd (det tog ett bra tag att få dit alla filer, men när det väl rullar på är det inga problem). Jag har också en NAS (Synology 413j) som kör RAID-5 och till den synkroniserar jag mina väsentliga mappar.
 
Sorry, mer minne förstås..:)

Ahaa..du hade bara glömt ordet "mer" i meningen som du skrev. MER minne på SSD skulle det stå! Ja, nu blev plötsligt allt logiskt.. ;-)

Nu är ju datorn jag tittar på redan färdigmonterad och förmodligen går det inte att få en större SSD till just den. Får annars undersöka ifall det är möjligt att montera in en extra SSD-disk i burken i efterhand!


Edit: kollade lite snabbt nu. Det står 1xSATA på specen för kontrollkortet, så då lär det väl vara kört att kunna koppla in fler SSD-diskar i efterhand om jag tolkar den informationen korrekt!?
 
Ahaa..du hade bara glömt ordet "mer" i meningen som du skrev. MER minne på SSD skulle det stå! Ja, nu blev plötsligt allt logiskt.. ;-)

Nu är ju datorn jag tittar på redan färdigmonterad och förmodligen går det inte att få en större SSD till just den. Får annars undersöka ifall det är möjligt att montera in en extra SSD-disk i burken i efterhand!
Har de inte skickat iväg den så kan du gissningsvis byta.
Ring fort!
 
Jag använder i dag DPP i kombination med Photoshop 5.0 och ZoomBrowser på en HP-laptop (Athlon 64-bit, 2.01 GHz, 3 GB RAM) när jag gör efterarbete av mina RAW-filer från en Canon 6D. Det fungerar, men jag inser ju att varken datorn eller programmen är direkt optimala att använda sig av vid bildbehandling år 2014. DPP är väl helt okej som konverterare, men Photoshop 5.0 är urgammalt, ZoomBrowser har ersatts av ImageBrowser och laptopen är inte direkt någon "raket".

Funderar nu på att ta saken "vid hornen" och gå över till att använda enbart Lightroom 5 i stället. Kan man förvänta sig en potentiell höjning av bildkvaliteten genom att arbeta i Lightroom jämfört med Photoshop 5.0? Jag menar..det finns ju helt andra möjligheter och typer av verktyg i Lightroom jämfört med ett urgammalt Photoshop vilket jag tycker borde innebära någonting positivt i bildväg..eller!? Exempelvis skärpeverktyget ser väl rätt annorlunda ut och ger bättre resultat i Lightroom än i Photoshop 5.0!?

När jag skaffade 6D:n följde Lightroom 5 med på köpet..så programmet har jag redan. En ny dator behöver alltså i så fall införskaffas. Vill inte lägga mer än max 7000 kr på en stationär dator just nu och funderar på att för enkelhetens skull skaffa en färdigbyggd sak som hyser en i7-4770 processor, 1x8 GB RAM och 1 TB HD. Kanske ur bildbehandlingperspektiv klokare att stoppa i mer internminne och i stället välja en i5-processor!?

Ska sägas det också att jag aldrig gör några tyngre redigeringar, så jag är inte i behov av ett fartmonster till dator. Däremot vill jag förstås att Lightroom ska kunna rulla på smärtfritt vid enkelt/grundläggande redigeringsarbete!

det finns många förbättringar med senare photoshop /LR etc demosaiking,färginterpolering, profiler , brusreducering för att nämna några
 
Sedan tillkommer backupkostnader.

Jag har 240GB SSD.
Här ligger Win 7
Hela programsviten CS6
Och 5 användare.

Ledigt är idag 10-40 GB, det svänger lite men normalt är ca 30GB ledigt

Men jag har mer ledigt på min 180 GB i den stationära... Allt beror på hur mycket man trycker in, och hur mycket skit användarna fyller användarmapparna med i ditt fall, för jag antar att du inte flyttat dem. Man får nog bilda sig lite en egen uppfattning över sitt användningsmönster etc.

Det jag kan säga är att den nyinstallerade bärbara, som jag skriver på nu, med det mest väsentliga installerat har ätit upp strax under hälften av de 80 GB jag partitionerat C: till. Av detta lär uppåt 16 GB (med 8 GB RAM) vara vilolägesfilen och pagefilen. Sedan ligger det förstås ingen hel Adobe-svit på den, utan det är saker som Firefox, Thunderbird, Spotify, Word/Excel/Powerpoint 2013, Photoshop CS4 och lite annat smått och gott. Nu skulle jag aldrig köra en så snål C: i en stationär dator tänkt för bildbehandling, men i det här fallet så vet jag ungefär hur mycket som går åt och vad jag använder den bärbara till. Det ger ändå en slags indikation på hur mycket som går åt till en basinstallation. Sedan räknar jag förstås med att lägga mina filer på den andra partitionen som är 87,5 GB, vilket är vad som blev kvar av den 180 GB som datorn levererades med. Då har jag tagit bort tillverkarens alla partitioner och blåst om datorn från början med ett rent Windows. Lite meck i vanligt ordning när det gäller OEM...

Med det sagt så skulle jag inte vilja ha mindre än 180 GB stationärt, även om jag nog teoretiskt får plats på en 120 GB som min stationära är konfigurerad. Sedan är mer utrymme alltid trevligt...

(Sedan har jag 3*1 TB snurrdisk i den stationära också. Idag hade det säkert varit mer eftersom lägsta pris per GB ligger högre upp än när jag köpte dessa diskar. Uppepå bokhyllan ligger det 2*200 GB och 1*320 GB och skräpar. Jag har iofs plats i lådan, men det känns inte så meningsfullt. :))
 
Sant..är det något jag känner att jag skulle kunna kompromissa med för att få ner priset lite så är det just grafikkortet. Men som jag skrev i mitt första inlägg för dagen så har jag tänkt om lite och kan nu tänka mig att dubbla budgeten. Tror jag nämnde runt 6-7 tusen tidigare, vilket skulle innebära typ 12-13 tusen nu då. Den datorn jag nämnde delarna på för något inlägg sedan ligger strax under 10000 kr i pris. Känns ganska prisvärt tycker jag!

Mitt "snik-graffe" (passiv kylning) för några hundra kr började lukta bränt när jag testade ett spel, så det blev avinstallerat. Men kortet funkar till allt annat jag gör, inklusive videoredigering.

Angående lagringsdiskar så har jag hittills bytt ut 3 av 5st 1TB till 2 och 3TB på grund av fyllda diskar. Men alla kanske inte är lika notoriska samlare som jag.

Budgetmässigt har jag inte vågat räkna på ett tag, men det ligger nog på närmare tre gånger ursprunglig siffra efter hårdvarukompletteringar, så det springer lätt iväg. En snabbare processor kanske tillkommer i framtiden.
 
Men jag har mer ledigt på min 180 GB i den stationära... Allt beror på hur mycket man trycker in, och hur mycket skit användarna fyller användarmapparna med i ditt fall, för jag antar att du inte flyttat dem. Man får nog bilda sig lite en egen uppfattning över sitt användningsmönster etc.

Det jag kan säga är att den nyinstallerade bärbara, som jag skriver på nu, med det mest väsentliga installerat har ätit upp strax under hälften av de 80 GB jag partitionerat C: till. Av detta lär uppåt 16 GB (med 8 GB RAM) vara vilolägesfilen och pagefilen. Sedan ligger det förstås ingen hel Adobe-svit på den, utan det är saker som Firefox, Thunderbird, Spotify, Word/Excel/Powerpoint 2013, Photoshop CS4 och lite annat smått och gott. Nu skulle jag aldrig köra en så snål C: i en stationär dator tänkt för bildbehandling, men i det här fallet så vet jag ungefär hur mycket som går åt och vad jag använder den bärbara till. Det ger ändå en slags indikation på hur mycket som går åt till en basinstallation. Sedan räknar jag förstås med att lägga mina filer på den andra partitionen som är 87,5 GB, vilket är vad som blev kvar av den 180 GB som datorn levererades med. Då har jag tagit bort tillverkarens alla partitioner och blåst om datorn från början med ett rent Windows. Lite meck i vanligt ordning när det gäller OEM...

Med det sagt så skulle jag inte vilja ha mindre än 180 GB, även om jag nog teoretiskt får plats på en 120 GB som min stationära är konfigurerad. Sedan är mer utrymme alltid trevligt...

(Sedan har jag 3*1 TB snurrdisk i den stationära också. Idag hade det säkert varit mer eftersom lägsta pris per GB ligger högre upp än när jag köpte dessa diskar. Uppepå bokhyllan ligger det 2*200 GB och 1*320 GB och skräpar. Jag har iofs plats i lådan, men det känns inte så meningsfullt. :))

OK, så en 250 GB SSD-disk i stället för den där 120 GB som sitter i nu är alltså en klok och tillräcklig investering!?
 
Ett generellt tips om man kör Windows 8.1 är att stänga av hiberneringsfilen helt - den lägger sig på C-partitionen och tar lika mycket utrymme som man har minne, och i och med att Windows ändå startar så snabbt nu tycker jag den är onödig.

Den stängs av via kommandoprompt i administratörsläge - gå till startskärmen, skriv cmd, högerklicka på cmd.exe och välj Run as administrator. I kommandoprompten skriver du sedan "powercfg.exe /hibernate off" (utan citattecken). Efter omstart har du då frigjort lika mycket disk som du har minne i datorn (vilket inte är försumbart på nya datorer med mycket minne).

http://support.microsoft.com/kb/920730
 
Jag tycker det räcker bra med det utrymmet just nu.

Låter bra!

Får ta och kolla upp ifall SSD-disken som är tänkt att skickas med datorn kan bytas mot en större dito. I annat fall får jag väl se mig om efter en annan dator med liknande spec.

Tack för alla råd och tips ni gett mig!
 
Japp jag får rensa ibland o då ööökar utrymmet.. o sen surfar barna lite o då minskar utrymmet...

Varför partitionerar du C-disken?

Det gör jag inte i den stationära. I den bärbara vill jag dock ha en separat partition som jag använder för lagring. I den stationära löser det sig ju genom att jag har flera hårddiskar.
 
Ett generellt tips om man kör Windows 8.1 är att stänga av hiberneringsfilen helt - den lägger sig på C-partitionen och tar lika mycket utrymme som man har minne, och i och med att Windows ändå startar så snabbt nu tycker jag den är onödig.

Den stängs av via kommandoprompt i administratörsläge - gå till startskärmen, skriv cmd, högerklicka på cmd.exe och välj Run as administrator. I kommandoprompten skriver du sedan "powercfg.exe /hibernate off" (utan citattecken). Efter omstart har du då frigjort lika mycket disk som du har minne i datorn (vilket inte är försumbart på nya datorer med mycket minne).

http://support.microsoft.com/kb/920730

Jag har den på, men vill man spara utrymme så kan man onekligen med fördel fimpa den. Själv tycker jag dock att funktionen är ganska praktisk och är så van vid den att den får vara på. Däremot har jag skalat ner växlingsfilen på den stationära (16 GB RAM) ganska rejält.

Vi har nog diskuterat det förut, men vilolägesfilen tar inte mer än 12 GB på min stationära. Detta utan att jag varit och pillat, vilket väl också går har jag för mig. I teorin blir det väl problem om man lyckas tvärfylla minnet och sedan väljer hibernate, men det har aldrig hänt. ;) På datorer jag haft med 8 GB eller mindre har den blivit lika stor som arbetsminnet, precis som du skriver.
 
Det gick inte att byta ut SSD-disken mot en större dito. Men jag har hittat ett annat intressant alternativ som har en större boot-disk och där chassit även är ljudisolerat. Min ursprungliga budget är rejält sprängd - inte minst för att jag nu även har tänkt satsa på en bättre skärm än den LG Flatron med TN-panel som jag använder i dag. Så vad tror ni om följande dator och skärm..?

Dator: http://www.inet.se/produkt/1517086/vox-home-i7

Eventuellt tänker jag byta ut dvd-brännaren mot en blu-ray brännare i stället.


Bildskärm: https://www.komplett.se/asus-27-led...9EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#!tab:extra

Finns det någon "hake" med bildskärmen förutom att den inte klarar 100 % AdobeRGB?

Den var en av tre skärmar jag fick fram efter att ha filtrerat med mina önskemål på prisjakt.se. 27-tum, hyfsat hög upplösning, bra ergonomiska inställningsmöjligheter, flera typer av anslutningar, IPS-panel, 100% sRGB, snabb responstid på 5 ms osv. Låter väldigt bra på pappret i alla fall. Priset känns också bra, tycker jag.
 
Nu har du lagt så mycket tid på att lära dig om datorkomponenter, så jag förstår inte varför du inte plockar ihop en egen istället och får den precis som du vill. Alla som kan hantera en skruvmejsel kan bygga ihop en dator. Det är komponentvalet som kan vara klurigt, men det kan du ju nu.

Fördelen är också att du kan komplettera med detaljer allt eftersom du har råd och behov. T ex begriper jag inte vad du ska med DVD-brännare till. Det måste vara flera år sedan jag spelade/brände en DVD.

När det gäller skärmar, så har jag själv två krav för bildbehandling; skärmen ska visa nästan Adobe RGB och den ska gå att hårdvarukalibrera. Men sådana kostar en slant, speciellt om man måste ha 27 tummare.
 
Nu har du lagt så mycket tid på att lära dig om datorkomponenter, så jag förstår inte varför du inte plockar ihop en egen istället och får den precis som du vill. Alla som kan hantera en skruvmejsel kan bygga ihop en dator. Det är komponentvalet som kan vara klurigt, men det kan du ju nu.

Alternativt nosa upp sina komponenter i webbutiken men låter butiken leverera datorn. Håller nog inte riktigt med om att det bara är att ta en skruvmejsel och sätta ihop själv om man aldrig gjort det innan. Kan nog vara värt att låta Inet leverera färdigt och monterat inkl garanti. Det är ju ändå 10-12.000 så i sammanhanget kan det inte kosta så mycket extra.
 
ANNONS