Annons

Bättre bildkvalitet med Lightroom och ny station dator..!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller nog inte riktigt med om att det bara är att ta en skruvmejsel och sätta ihop själv om man aldrig gjort det innan.

Hur menar du då att alla vi som bygger egna datorer fick ihop det första gången? ;-)

Men visst, det finns fördelar med att betala 800 kr för att de sätter ihop datorn vad gäller t ex felsökning. Det kan vara klurigt att reda ut om man inte vet var man ska börja felsöka, om något inte fungerar.
 
Jag hade inga problem med att skruva ihop min första dator av delar av diverse olika fabrikat och den har funkat utmärkt i över fyra år nu. Men det krävs intresse för att samla på sig information om vilka komponenter som passar bra ihop för ändamålet och ger tillräckligt med prestanda och/eller möjligheter till framtida kompletteringar. Sedan är det som en rolig byggsats där väldigt lite kan gå fel. Om man inte gör kardinalfelet, som en del lyckas göra, att glömma distanserna mellan moderkortet och chassit (vilket förstås orsakar kortslutning).
Sweclockers forum var åtminstone tidigare en bra informationskälla.
 
Nu har du lagt så mycket tid på att lära dig om datorkomponenter, så jag förstår inte varför du inte plockar ihop en egen istället och får den precis som du vill. Alla som kan hantera en skruvmejsel kan bygga ihop en dator. Det är komponentvalet som kan vara klurigt, men det kan du ju nu.

Fördelen är också att du kan komplettera med detaljer allt eftersom du har råd och behov. T ex begriper jag inte vad du ska med DVD-brännare till. Det måste vara flera år sedan jag spelade/brände en DVD.

När det gäller skärmar, så har jag själv två krav för bildbehandling; skärmen ska visa nästan Adobe RGB och den ska gå att hårdvarukalibrera. Men sådana kostar en slant, speciellt om man måste ha 27 tummare.

Eftersom du inte förstår får väl jag försöka förklara för dig då.. ;-)

Att sätta ihop en dator på egen hand gör man väl antagligen av tre skäl:

1. För att man tycker det är kul. Mig roar det dock inte så jättemycket.. :)
2. För att det ska bli billigare. För mig spelar det ingen roll om det blir några hundra eller t.o.m. ett par tusen kronor billigare - jag tycker det är skönt att slippa hålla på att skruva själv.
3. Man kan plocka ihop precis dem komponenter man själv vill ha. Det är sant - om man inte hittar en redan färdigbyggd dator som man tycker innehåller dem komponenter man vill ha.. ;-)

Datorn jag hänvisade till tyckte jag såg rätt trevligt specad ut. 16 GB minne som var uppdelat på 2x8, utbyggbar till 64GB (om nu det stämmer - jag tvivlar..), i7-processor, Windows 8 på skiva, ljuddämpat chassi, hdmi + dvi-utgångar, tillräckligt många USB som dessutom verkar vara bra placerade, ett tillräckligt bra grafikkort ifall man vill testa något spel, en SSD-disk i precis den storlek som jag ville ha, en sekundärdisk som känns lagom stor och snabb samt ett ljudkort med 7.1.

Ärligt talat vet jag inte vad jag själv skulle stoppat i burken för att få den mer som jag skulle vilja ha den..förutom en blu-ray brännare i stället för dvd-brännaren då förstås. Möjligtvis en annan version av i7-processorn då kanske!? Å kanske hade jag inte valt samma ljudkort. Men visst, det kunde i och för sig vara lite intressant att se vad slutpriset blir om man själv plockar ihop en dator. Har dock en känsla av att det inte blir så mycket billigare faktiskt..eller roligare..eller bättre..eller annorlunda.. ;-)
 
OK, jag testade att plocka ihop mina egna datorkomponenter på inet. Tror alla delar ska passa ihop och jag tror också att jag fått med alla väsentligheter.

Länk till min kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn

12735 kr blev totalsumman vid eget bygge, vilket jag skulle säga är om inte på kronan lika så i alla fall väldigt nära slutsumman för den redan monterade datorn med blu-ray brännare som jag länkade till tidigare. Den egenkomponerade datorn är dock kanske en aning bättre eftersom jag klämt in en 4790K-processor i stället för en 4770 som det väl var i den redan färdigbyggda. Dessutom tror jag ljudkortet är av lite bättre kvalitet nu när jag byggde själv. I övrigt skiljer det nog inte så mycket.

Så man kan väl säga att priset för datorn blir i princip samma oavsett om jag bygger den själv eller köper en redan färdigbyggd. Som jag ser det ligger skillnaden i stället i att få minimalt bättre datorkomponenter när man bygger själv gentemot bekvämligheten att låta ett "proffs" sätta ihop, kontrollera och eventuellt felsöka åt en. Jag tror inte jag kommer märka någon större prestandaskillnad mellan dem båda alternativen, däremot kan det gå åt fanders ifall man ska hålla på att skruva och härja själv med en massa datorkomponenter känner jag. Inet ger ju heller ingen support ifall man bara köper datorkomponenter och sedan monterar själv. Så, nä..att bygga själv tycker inte jag känns motiverat trots allt!
 
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair CS 550W 80+ Gold Modulär
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB

8500 kr på Inet. Priset blir 7700 kr om du nöjer dig med 8 GB minne till att börja med. Egentligen behöver du ingen K-processor, men det är ingen prisskillnad. Du kan spara ytterligare 900 kr om du väljer i5-4690K. Då tappar du hyperthreading och lite klockfrekvens. Då blir priset 6800 kr med 8 GB minne och du har fortfarande senaste datorn.

Du kör med standardkylaren och kan byta framöver om du tycker den väsnas. Du använder processorns inbyggda Intel HD-grafik och kompletterar i framtiden med ett separat grafikkort om du behöver det. 7.1 ljud finns på moderkortet. Skärm, mus och tangentbord utgår jag från att du redan har, precis som backupdisk. Annars tillkommer det. DVD:n kan du själv flytta över från din gamla om du måste ha en sådan. (Man drar ut sladdarna, lossar 4 skruvar, skjuter ut enheten och stoppar in den i den nya datorn i omvänd ordning. Tar max 5 min och kan inte bli fel.)

Samsungs SSD-diskar har haft en del prestandaproblem som Samsung lovat att fixa med en firmwareuppdatering. Kanske bättre att välja en annan likvärdig SSD, men jag tog den som satt i ditt färdigmonterade exempel. Lådan liknar den du hade som färdigmonterat förslag och är ett erkänt bra chassi. Du behöver ett operativsystem också om du inte har det sedan tidigare.

Eftersom du tycker det är bortkastad tid att ägna en timme åt att skruva ihop det själv och lära dig lite på kuppen, så får du lägga till 800 kr, så gör Inet det på ca 10-14 dagar åt dig.
 
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair CS 550W 80+ Gold Modulär
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB

8500 kr på Inet. Priset blir 7700 kr om du nöjer dig med 8 GB minne till att börja med. Egentligen behöver du ingen K-processor, men det är ingen prisskillnad. Du kan spara ytterligare 900 kr om du väljer i5-4690K. Då tappar du hyperthreading och lite klockfrekvens. Då blir priset 6800 kr med 8 GB minne och du har fortfarande senaste datorn.

Du kör med standardkylaren och kan byta framöver om du tycker den väsnas. Du använder processorns inbyggda Intel HD-grafik och kompletterar i framtiden med ett separat grafikkort om du behöver det. 7.1 ljud finns på moderkortet. Skärm, mus och tangentbord utgår jag från att du redan har, precis som backupdisk. Annars tillkommer det. DVD:n kan du själv flytta över från din gamla om du måste ha en sådan. (Man drar ut sladdarna, lossar 4 skruvar, skjuter ut enheten och stoppar in den i den nya datorn i omvänd ordning. Tar max 5 min och kan inte bli fel.)

Samsungs SSD-diskar har haft en del prestandaproblem som Samsung lovat att fixa med en firmwareuppdatering. Kanske bättre att välja en annan likvärdig SSD, men jag tog den som satt i ditt färdigmonterade exempel. Lådan liknar den du hade som färdigmonterat förslag och är ett erkänt bra chassi. Du behöver ett operativsystem också om du inte har det sedan tidigare.

Eftersom du tycker det är bortkastad tid att ägna en timme åt att skruva ihop det själv och lära dig lite på kuppen, så får du lägga till 800 kr, så gör Inet det på ca 10-14 dagar åt dig.

Jag är tacksam för att du tog dig tid att plocka ihop ett förslag - ser prismässigt mycket bra ut också!

Dock finns det några saker jag vill kommentera. Grafikkortet håller jag med dig om..ett separat skulle jag faktiskt kunna skaffa senare och därmed spara en slant just nu. För jag har egentligen inget aktuellt behov av något speciellt avancerat grafikkort som läget är idag.

Min tanke här framöver är att när den nya stationära datorn anländer så kommer den i huvudsak att användas för bildredigering. Här behöver jag både en ny mus och ett nytt tangentbord. Till den nya datorn ska en ny IPS-skärm kopplas. Skärmen delas sedan med en laptop som enbart kommer att användas för internet. Min nuvarande mus och tangentbord samt LG-skärm med TN-panel ska kopplas ihop med en gammal "musikdator" som jag har haft stående i garderoben ett tag. På så vis blir det en musikbaserad datoruppsättning och en bildredigerings-/internetdatoruppsättning.

Någon dvd kan jag inte flytta över från laptopen..och den som sitter i min gamla musikdator vill jag gärna ha kvar där. Så en ny måste då införskaffas..och då väljer jag hellre en som klarar bränna blu-ray än bara en ren dvd.

Operativsystemet Win 8 måste skaffas. När jag köpte laptopen för ett antal år sedan var Windows Vista installerat. Jag valde att nedradera det till Windows XP eftersom Vista var så segt. Windows XP sitter även i min gamla musikdator.

8 GB skulle nog i och för sig räcka, men jag tycker det skulle kännas rätt skönt att ha lite mera minne än så instoppat i burken nu när jag köper nytt. Å då gärna grupperat som 2x8 och inte 4x4 eftersom det borde underlätta och bli billigare vid eventuella framtida uppgraderingar av minnesmoduler.

Så det pris på 8500 kr du fått fram genom att plocka ihop delar kommer att bli högre. Nu höftar jag lite här med priserna..operativsystemet 700:- och blu-ray brännare 800:-...då är vi uppe på 10000 kr. Sedan ser jag inte att du har med någon andra större HD-disk i ditt prisförslag..i så fall tillkommer ytterligare en tusenlapp. Totalt 11000 kr alltså ifall jag väljer att skippa ett separat grafikkort nu, inte räknar in kostnaden för mus och tangentbord samt att jag väljer att skruva ihop datorn helt själv.

Frågan är då..sparar jag hellre ca 2000 kr på att bygga själv än att köpa en av proffs färdigbyggd dator där ett hyfsat bra grafikkort ingår liksom efterföljande service och support ifall man nu skulle behöva det? Nja, jag är högst tveksam faktiskt.. :)

Men jag förkastar inte ditt förslag helt och hållet ännu, utan ska i stället begrunda det en vända till. Uppskattar att du tog dig tid att presentera ett konkret förslag för mig!



.
 
En sak jag tänkte på när det gäller det här med att bygga en egen dator kontra att köpa en redan färdigmonterad..behöver det vara någon större skillnad egentligen?

Om man går in på prisjakt.se och där filtrerar precis så som man vill ha det..alltifrån hur mycket minne och hur dessa ska vara konfigurerade till vilken typ av moderkort eller hårddisk man vill ha..och sedan genom den filtreringen hittar en dator som stämmer överens med ens önskemål..är inte det då ganska jämförbart med att bygga sin egen dator?

Okej..man kanske inte helt och fullt kan välja exakt produkt som när man väljer delar och bygger själv, men på det stora hela blir det ju trots allt väldigt likt. Jag menar..efter en sådan hård filtrering så är det inte direkt som att köpa första bästa datorn på t.ex. elgiganten och "svälja" alla dem komponenter som där följer med på köpet. Man har ju ändå gjort ett väldigt aktivt val när man filtrerar på prisjakt.se, tycker jag!
 
Tittar du på Komplett.se så finns standarddatorer föreslagna.
Sedan klickar du på konfigurera och kan välja till och ifrån av lite allt möjligt.
Funkar säkert likadant på Inet
 
Det beror ju på om du väljer en märkesdator eller en dator från en butik som i princip bygger motsvarande ett hemmabygge. Sedan har jag varenda gång köpt komponenter från två eller tre olika butiker när jag slängt ihop en burk...

Jag skulle nog sätta i 16 GB internminne idag. Från början hade jag 8 GB i den stationära, men när priset kom ned så satte jag i 16 GB, vilket resulterade i det tveksamma nöjet att montera av och på min eftermarknadskylare eftersom den satt ivägen för den innersta minnesplatsen. Min bärbara har 8 GB, men den används inte på samma sätt så det räcker mer än väl där. F ö får den 6,5 i Windows Experience Index för grafiken i Win 7. Inte så pjåkigt för ett inbyggt grafikkort i en lågvoltad processor (Core i7 4600U).
 
Det beror ju på om du väljer en märkesdator eller en dator från en butik som i princip bygger motsvarande ett hemmabygge. Sedan har jag varenda gång köpt komponenter från två eller tre olika butiker när jag slängt ihop en burk...

Det är sant, med den strategin kan man förstås också spara några hundralappar.

Nu när jag plockade ihop en dator på inet.se blev slutsumman 12882 kr. Då är där inräknat ett 750 Ti grafikkort, en blu ray-brännare och ett operativsystem, men inte montering, mus och tangentbord. Med montering hamnar man på ca 13700 kr. Så att plocka ihop en dator själv från enbart inet verkar man inte direkt kunna spara pengar på..utan vill man verkligen komma undan billigare så är det nog bara en sak som gäller - att kompromissa med komponenterna vilket förstås även innebär att man kompromissar med datorkraften.

Vad har ni att säga om skärmen jag länkade till förresten - en Asus PB278QR för 4290 kr?

Även om det lär finnas bättre skärmar för bildredigering så verkar denna ändå få rätt bra kritik överlag. Jag är medveten om att en del har åsikten att en skärm för bildredigering ska kunna visa hela AdobeRGB-spektrat, men är en skärm med sådan kapacitet verkligen något man bör sikta på om man bara skriver ut bilder någon gång då och då om året!? Känns lite överkurs..eller har jag fel? För mig som hobbyfotograf som mest visar bilder över nätet och skriver ut någon bild ibland räcker det väl med att skärmen visar 100% sRGB!?

Jag har tittat på några andra skärmar också som t.ex. Dell U2713H, NEC EA274WMi, Eizo FlexScan EV2736W, VievSonic VP2770 och Samsung SyncMater S27B970B. Nu kommer jag inte ihåg exakt varför jag ratade var och en av dem, men Dellen verkade i alla fall ha en hel del kvalitetsproblem vilket känns oroande. Någon har jag för mig hade begränsat med ingångar; t.o.m. helt saknade HDMI. Samsungen verkade rätt trevlig, men där vill jag minnas att den har en "glossy" yta som gör att man riskerar att få problem med speglingar. Jag har tittat på skärmar upp till 6000-7000 kronors-klassen ska sägas.
 
Behövs inte

Anledningen till att välja en dyr skärm bör väl vara att man säljer mycket bilder och att man är noggrann och vill ha koll på precis hur bilden kan komma att se ut i tryck. För en amatör eller en som kanske säljer lite enstaka bilder eller reportage räcker det mer än nog att skärmen visar rätt ljusstyrka/kontrast och någorlunda riktiga färger. Att bildbehandla till ett bra resultat kräver inga superskärmar snarare då kunskap och rutin om arbetet. Du behöver ingen jättedyr skärm om du ska printa/trycka någon enstaka bild eller publicera bilder på en hemsida. En skärm som täcker större delen av S-rgb räcker för bästa resultat om skärmen är bra.
 
Anledningen till att välja en dyr skärm bör väl vara att man säljer mycket bilder och att man är noggrann och vill ha koll på precis hur bilden kan komma att se ut i tryck. För en amatör eller en som kanske säljer lite enstaka bilder eller reportage räcker det mer än nog att skärmen visar rätt ljusstyrka/kontrast och någorlunda riktiga färger. Att bildbehandla till ett bra resultat kräver inga superskärmar snarare då kunskap och rutin om arbetet. Du behöver ingen jättedyr skärm om du ska printa/trycka någon enstaka bild eller publicera bilder på en hemsida. En skärm som täcker större delen av S-rgb räcker för bästa resultat om skärmen är bra.

OK, då låter det som att Asusen skulle kunna vara ett riktigt vettigt val för en glad hobbyfotograf som mig. Lär ju hur som helst bli ett lyft mot den LG-skärm med TN-panel jag har använt mig av hittills. Tack för inputen, Tony..och vi ses ute i fågelmarkerna framöver hoppas jag! :)
 
Hmm..efter att ha grunnat en stund till på det och jämfört enskilda komponenter med varandra så kanske det kan vara idé att plocka ihop datordelarna själv ändå.

Om man byter ut några komponenter från ditt förslag Lars så blir det med montering visserligen ca 600 kr dyrare än den redan färdigbyggda Vox Home i7. Men samtidigt kommer i7-processorn vara något vassare, man kan välja en annan SSD-disk än den Samsung som du säger det har varit problem med, man får VGA och ett rymligare chassi.

Sedan jag startade den här tråden för några veckor sedan har jag gått från att ha i princip noll koll på vad man bör satsa på i datorväg till att ha blivit mycket mer medveten om olika komponenter. Det är inte minst er förtjänst får jag säga..så tack för all hjälp så länge! :)
 
Mina ihopplockade komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/7225451/jonas-val-av-komponenter

Ser det bra ut? Några knapptryckningar från beställning nu.. :)
Nej, du har valt fel moderkort. Du ska ha senaste chipsetet Z97. Dessutom bör du ta CL9 minnen istället för CL10 om du kan hitta dem. De är marginellt snabbare, men du märker nog ingen praktisk skillnad. Sedan bytte du ut mitt guld specade nätagg mot brons. Det är OK. Något sämre effektivitet, men det funkar. Läs här om du inte vet vad det betyder: http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus
 
Nej, du har valt fel moderkort. Du ska ha senaste chipsetet Z97. Dessutom bör du ta CL9 minnen istället för CL10 om du kan hitta dem. De är marginellt snabbare, men du märker nog ingen praktisk skillnad. Sedan bytte du ut mitt guld specade nätagg mot brons. Det är OK. Något sämre effektivitet, men det funkar. Läs här om du inte vet vad det betyder: http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Ahaa..ok..får ta och ändra det då. Tackar! :)

Jag bytte ut "ditt" nätagg då det inte verkade finnas i lager just nu. Men det tar i och för sig ett par veckor för Inet att leverera datorn, så under den tiden hinner de ju antagligen få hem nätdelen ändå.
 
Nu är det ok. Blir dyrare och dyrare för varje gång... Det finns nog billigare minnen. Corsair, Kingston, Crusial är alla bra märken.

Sov nu på saken innan du beställer. Och gå till Nvidia och kolla vad grafikkortet kräver för nätagg i watt för säkerhetsskull.
 
Nu är det ok. Blir dyrare och dyrare för varje gång... Det finns nog billigare minnen. Corsair, Kingston, Crusial är alla bra märken.

Sov nu på saken innan du beställer. Och gå till Nvidia och kolla vad grafikkortet kräver för nätagg i watt för säkerhetsskull.

He he..ja så är det, men också bättre och bättre för varje gång hoppas jag.. ;-). Minnena kan jag i och för sig ta mig en titt på igen för att se om det finns några mer prisvärda.

Grafikkortet verkar vara ovanligt strömsnålt. Har inte sett någon exakt siffra på vilken minsta effekt man måste ha på nätaggregatet, men i något test stod det i alla fall att man kan klara sig utan ett fullstort ATX-nätaggregat. Så ett Corsair på 550 Watt lär väl fungera alldeles utmärkt då antar jag!?

Uppdatering: Rekommenderat är 400 watt för Geforce 750 Ti ser jag nu på inets hemsida.
 
ANNONS