Annons

Delförstora/crop i Capture one

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Ang. delförstora/crop bild i Capture one
Om jag delförstorar en bild i Capture one hur skall jag ställa in "bearbetningsinställningar ?
när jag framkallar hela bilden till jpg brukar jag ha jpg-kvalite ca.80 och upplösnng 300 px/in .

Men om jag delförstorar/zoomar in mycket i bilden Vad skall jag då ändar på för att få bra ,samma kvalite ? är det jpg som skall upp till 100 procent eller är det skala upp som skall ökas från 100 procent till kanske 150 ??
Tacksam för förklaring o svar
1595965258243.png
 

alfin

Aktiv medlem
Vad ska du göra med bilden? Ska du printa den bör du rimligen köra ut en jpeg i 100% kvalitet. Jpeg kvalitet handlar bara om hur mycket filen komprimeras. Utan att interpolera bilden (öka storleken på den digitalt), kan du printa ungefär en halv A4, dvs A5 format med dina inställningar. Vill du printa större med 300 pixlar per tum måste du interpolera filen till den storlek du vill printa. Kvaliteten försämras ju större du gör den och vanligtvis måste bilden skärpas efter interpolering.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Tack för svar ! Jag skall trycka bilden i facktidning A4 eller uppslag.
Interpolera gör jag genom skala upp från 100proc till kanske 150 ??
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, om du vill uttrycka det i procent. Jag tycker det blir enklare att använda pixlar eller storleken på mediet. Lägg på utskriftsskärpa för print också. Själv skulle jag dock gjort interpoleringen och utskriftsskärpningen i Photoshop istället för direkt i Capture One. Ger större möjligheter till finjusteringar. Ser bilden skarp och bra ut i 50% visning på bildskärmen efter export och utskriftsskärpning brukar det se bra ut i tryck/print, men vissa vill inte ha bilderna slutskärpta om de ska tryckas i en tidning, så kolla det först.
 
ANNONS