Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den bästa skannern för flatbäddsskanning

Produkter
(logga in för att koppla)

closette

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så undrar jag vilken scanner som är bäst för flatbäddsscanning på marknaden. Har letat efter ett svar i ett flertal trådar, men i de flesta så talas det bara negativscanners resultat. Vad är skillnaden mellan t.ex. Canoscan 5600F, 9000F, Epson V600, V700, V750 vad det gäller flatbäddsscanning? Jag värderar hög upplösning, skärpa och att scannern inte redigerar mina bilder vid processen.
 
Generellt: Större siffra=senare modell=vanligen bättre prestanda=högre pris.

Hög angiven upplösning innehåller ibland en del luft, det kan vara så att de högsta uppgivna upplösningarna erhålls genom interpolering och att ett mera korrekt resultat fås genom att ställa in en lägre, optimal, upplösning.

All skanning fordrar mer eller mindre efterbehandling om resultatet ska bli riktigt bra. Bland annat brukar det innebära en del skärpning i tex Photoshop eller annat redigeringsprogram.

Skannern själv redigerar inget utan det sköts av det speciella program som styr skannern.
Tillverkarna brukar skicka med ett eller två program som man får installera. Vanligen kan man sedan köra hela processen inifrån tex Photoshop eller något annat redigeringsprogram och den inskannade bilden landar sedan i redigeringsprogrammet.

Jag köpte min första skanner på 90-talet och är nu inne på min andra, en Canon 8800 som är en föregångare till 9000. (Jag har dessutom en dia/negskanner för småbild.) Canon skickade med dels sitt eget program, dels en enklare version av det fristående programmet Silverfast. Många anser Silverfast vara bättre, men min egen erfarenhet är att vid noggrann inställning blir resultatet likvärdigt, men Silverfast har en tendens att göra egna inställningar vilket jag finner irriterande eftersom man måste vara på sin vakt hela tiden.
Ett annat fristående skannerprogram är Ed Hamricks ScanVu (tror det heter så) som anses mycket bra. Jag har ingen erfarenhet av det.
Vad Epson skickar med för program vet jag inte. Epsons toppmodeller anses mycket bra.
Här diskuteras Epson:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137868
 
Generellt: Större siffra=senare modell=vanligen bättre prestanda=högre pris.

Hög angiven upplösning innehåller ibland en del luft, det kan vara så att de högsta uppgivna upplösningarna erhålls genom interpolering och att ett mera korrekt resultat fås genom att ställa in en lägre, optimal, upplösning.

All skanning fordrar mer eller mindre efterbehandling om resultatet ska bli riktigt bra. Bland annat brukar det innebära en del skärpning i tex Photoshop eller annat redigeringsprogram.

Skannern själv redigerar inget utan det sköts av det speciella program som styr skannern.
Tillverkarna brukar skicka med ett eller två program som man får installera. Vanligen kan man sedan köra hela processen inifrån tex Photoshop eller något annat redigeringsprogram och den inskannade bilden landar sedan i redigeringsprogrammet.

Jag köpte min första skanner på 90-talet och är nu inne på min andra, en Canon 8800 som är en föregångare till 9000. (Jag har dessutom en dia/negskanner för småbild.) Canon skickade med dels sitt eget program, dels en enklare version av det fristående programmet Silverfast. Många anser Silverfast vara bättre, men min egen erfarenhet är att vid noggrann inställning blir resultatet likvärdigt, men Silverfast har en tendens att göra egna inställningar vilket jag finner irriterande eftersom man måste vara på sin vakt hela tiden.
Ett annat fristående skannerprogram är Ed Hamricks ScanVu (tror det heter så) som anses mycket bra. Jag har ingen erfarenhet av det.
Vad Epson skickar med för program vet jag inte. Epsons toppmodeller anses mycket bra.
Här diskuteras Epson:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137868

Gammal tråd kanske men jag stötte på den då jag letar ny skanner. VueScan heter programmet du menar och ja det är bra. Kostar drygt 550:- för livstids uppgraderingar och jag tycker det är värt det. Lite knepig layout och inte helt givna kontroller men det ska vara ett av de bättre programmen på att plocka fram det bästa ur dina bilder.

Min Epson 4490 har gett upp och jag måste istället kika på annat, en Canoscan 9000F mk2 ser lovande ut och är inte allt för dyr heller.
 
Jag får ställa mig till VueScans hyllningskör.

Jag har en Epson V700 och efter en inledande besvikelse så blev jag rätt nöjd efter bytet ill VueScan.
 
ANNONS