Annons

den billigaste digital systemkameran med objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är att du inte köper en kamera utan att du köper in dig i ett system.

Då kommer en massa intresse & framtidsparametrar in i bilden.

Jag her sett Pentax istDL med 18-55 optik för 7,800 men det finns flera bra kameror i det här prisläget.

Konica Minolta 5D, när den väl börjar säljas i slutet av augusti kommer väl att vara billigast, dessutom med 18-70-objektiv.

Biligaste ?
Stopp, bli inte arg. Jag menade bara att om man köper en systemare så plockar det gärna iväg med kostnaden (fler och bättre objektiv, extern blixt, stativ mm). Det klokaste rådet (tror jag) är att välja ett bra kamerahus med ett okej kitobjektiv, gärna samma märke som en kompis eller släkting så man kan låna och prova objektiv. När man provat och vet vad man vill ha för objektiv så komplementerar man. På det sättet sprider man kostnaderna och det är kanske det du menar med billigaste ? De som har mest objektiv att välja på är nog Canon och Nikon (många egna i olika prisklasser och "pirat" som Sigma och Tameron mf).

Mitt råd är tänk långsiktigt. När man går upp från kompakt till system så kostar det.

Inte billigt men kanske prisvärt :
Canon EOS 350D svart + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + batterigrepp BG-E3
14450 SEK på Cyberphoto

Mvh Erik !

Erik Schalin skrev:
Problemet är att du inte köper en kamera utan att du köper in dig i ett system.

Då kommer en massa intresse & framtidsparametrar in i bilden.

Inget större problem!

Samtliga namnkunniga tillverkare av systemkameror erbjuder optik och tillbehör så det räcker och blir över.

Lägger vi sedan till urvalet från Sigma-Tamron-Tokina-etc. blir problematiseringen än mindre.

Handen på hjärtat, hur stor procent av alla ägare till instegssystemare kommer nöja sig med sin kit-optik? Över 50% skulle jag tro.

I förslaget här ovan får man till och med 2st. objektiv i paketet. Inte illa!

Ja just det Stephan man måste ransaka sig själv och tänka på hur man vill ha det i framtiden i sin fotoväska.

Om man vill köpa mer prylar så brukar man också vilja köpa bättre/ljusstarkare prylar. Då bör man framförallt tänka på den framtida begagnatmarknaden.

Tyvärr ligger inte Olympus bra till i ett sådant läge. Det finns få köpare och det borgar därmed för en liten, sällsynt och dyr begagnatmarknad.

Så lägg handen på hjärtat och tänk igenom vad du vill äga om 5-10 år. Är svaret hus + 2 kitoptiker så köp det billigaste. Har du en kompis som är en fotogalning så är det alltid billigast att låna udda optiker.

En del vill bara handla nytt och då tittar man på systemets nypriser.

Erik Schalin skrev:
Ja just det Stephan man måste ransaka sig själv och tänka på hur man vill ha det i framtiden i sin fotoväska.

Om man vill köpa mer prylar så brukar man också vilja köpa bättre/ljusstarkare prylar. Då bör man framförallt tänka på den framtida begagnatmarknaden.

Tyvärr ligger inte Olympus bra till i ett sådant läge. Det finns få köpare och det borgar därmed för en liten, sällsynt och dyr begagnatmarknad.

Så lägg handen på hjärtat och tänk igenom vad du vill äga om 5-10 år. Är svaret hus + 2 kitoptiker så köp det billigaste. Har du en kompis som är en fotogalning så är det alltid billigast att låna udda optiker.

En del vill bara handla nytt och då tittar man på systemets nypriser.
Nu är det ju så att Olympus utbud utökas ständigt. I slutet av detta år/början på 2006 så kommer en handfull f/2.8 zoomar, upp till 250mm (500mm ekv.).

Begagnatmarknaden är mindre än N & C, men att kalla den liten, sällsynt och dyr är felaktigt. Jag vet, jag är insatt i Olympus..

Jag har för mig att "återförsäljare-X (ingen nämnd" knappt sålde en hand full av Olympus förra året.

Det spelar mig ingen roll men jag menar att man skall tänka på det när man väljer system.

Jag har aldrig påstått att kvalitén fallerar hos ngn tillverkare.

Erik Schalin skrev:
Jag har för mig att "återförsäljare-X (ingen nämnd" knappt sålde en hand full av Olympus förra året.

Det spelar mig ingen roll men jag menar att man skall tänka på det när man väljer system.

Jag har aldrig påstått att kvalitén fallerar hos ngn tillverkare.
Då har det tydligen ungått dig vilken succé E-300 har blivit, och då pratar jag globalt, inte sthlms-området t.ex...

Scratchen skrev:
Då har det tydligen ungått dig vilken succé E-300 har blivit, och då pratar jag globalt, inte sthlms-området t.ex...

Min lokale handlare säljer riktigt bra av E300-paketet... Med Olympusmått mätt alltså.

Många nöjer sig med de två paketobjektiven och för dom så är den ett klipp!

//Larsa

okey, tack för förslagen....
just nu vill jag ha den billigaste för jag har inte världens bästa ekonomi och jag behöver den nu.
vill jag ha en annan om några år så köper jag en ny och säljer denna....

vill gärna ha mer förslag....

Pentax är billiga och dessutom så kan du få billigast optik till den, en superskarp manuell 50 mm kostar ett par hundra och blir ett utmärkt kort porträtt-tele.

Glömde det viktigaste argumentet för KM D5; bildstabilisering i kamerahuset som funkar med alla objektiv.

jag sitter lite i samma sits men det är några veckor tills det gäller mig, jag kommer kika framförallt på E-300 pga dess prisvärdhet, kvalitet och bra kitobjektiv, sen kommer jag väl kika på D5D också, men nått som gör ett val för mig isåfall är om det finns batterigrepp, det gör det till E-300 men till D5D vet jag inte, det borde det ju komma eftersom 7D har ett.

men helt klart prisvärdast är ju E-300 än sålänge.

billigast borde vara att köpa en begad 300d med kitglugg.
När en ny går på 5600 så borde du inte betala mer än 3.5-4 för en begad

ANNONS
Götaplatsens Foto