Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ledsen, Tony, men min Pro-300 använder också vacuum
Mer än vad jag kände till. Har inte haft skäl att grotta ner mig i funktionen för just din skrivare, om man säger så.
Verkar vara så på din Pro-1000 också.
Har inte någon anledning att betvivla ditt påstående, däremot har jag inte upplevt problemet så som du beskriver det. Det har hänt att jag fått vita fläckar, men då inte i närheten av kanterna på utskriften, utan snarare mitt i och på olika ställen, vilket troligtvis handlar om att något har landat/legat på pappret i själva utskriftögonblicket, och som sedan släppt när utskiften var/är klar, om det verkar rimligt för dig.
Det kan bero på det att du inte drabbas men tydligen så har en del haft problem med vanliga semi-glossy och glossy också.
Inga som helst problem för mig på utskrift av glossy - papper, detta fenomen har bara inträffat ett fåtal gånger, och då på matt papper.
Ber om ursäkt i förväg om jag kommer att orsaka "gnag" för dig... sorry...
Inga problem, du kan inte påverka det med vad du skriver. Det som skulle kunna utgöra "gnag" hos mig är vetskapen om att det faktiskt finns en vit fläck (även om den är aldrig så liten) och varje gång jag skulle se utskriften skulle jag titta om denna "defekt" fortfarande var kvar 🤪😂.

Nu beror det också på hur viktig bilden är för mig, dessutom finns det inget som hindrar mig att skriva ut bilden igen, om så skulle önskas.
Det positiva i det hela är att vid normalt betraktningsavstånd så ska det mycket till innan man noterar problemet.
"Always look at the bright side of life 😉" .Men för mig skulle det inte fungera av orsak ovan. Men återigen, det beror helt på hur mycket jag skulle störa mig på denna "defekt" och hur stor den faktiskt är. Jag har på senare tid, med stigande ålder (skall läggas till) försökt att lära mig acceptera att saker inte alltid blir perfekt och nöja sig med det.

Livet är en kompromiss och faktum är att detta ställningstagande har lett till att jag blir mindre stressad eller förbannad över småsaker, till skillnad från tidigare i livet, jag har upptäckt att det blir lite lättare och leva då.

Sent skall syndaren vakna 😉.

Inga som helst problem för mig på utskrift av glossy - papper, detta fenomen har bara inträffat ett fåtal gånger, och då på matt papper.
Skriver ut i denna stund på billigt glossy papper som är likt Canons egna. Kan inte se några vita prickar. Typiskt. Ju dyra, finare och bättre papper, desto mer problem!!!
Jag har på senare tid, med stigande ålder (skall läggas till) försökt att lära mig acceptera att saker inte alltid blir perfekt och nöja sig med det.
Bra! Jag som är något yngre än du är (några år bara tror jag) förväntar mig att allt ska vara perfekt fortfarande! 😜
Livet är en kompromiss och faktum är att detta ställningstagande har lett till att jag blir mindre stressad eller förbannad över småsaker, till skillnad från tidigare i livet, jag har upptäckt att det blir lite lättare och leva då.

Sent skall syndaren vakna 😉.
Låter som ett vettigt förhållningssätt. Lite stoicism som jag ser det. Mycket bra!

Glad över att du inte har sett några vita pizzaprickar. Må det fortsätta så.

Ju dyra, finare och bättre papper, desto mer problem!!!
För vad det kan vara värt;

P.s;
Jag har ännu själv inte tittat på avsnittet, nämner bara det (for the record) 😉.
Bra! Jag som är något yngre än du är (några år bara tror jag) förväntar mig att allt ska vara perfekt fortfarande ! 😜
Men det är inte utan att jag får återfall. Det sitter djupt det där, är jag rädd 🙄.
Låter som ett vettigt förhållningssätt. Lite stoicism som jag ser det. Mycket bra!
Faktum är att jag prenumererar på en Youtube kanal som talar mycket om just Stoicism och det finns onekligen mycket vettigt i detta förhållningssätt till livet. Men att jag på något sätt skulle vara särskilt stoistic låter jag vara osagt, det förefaller vara allt för svårt (för mig).

Men, med ålder kommer visdom, påstås det. Jag säger inte att det gäller mig, (men man kan ju alltid hoppas) 😜.
Glad över att du inte har sett några vita pizzaprickar. Må det fortsätta så.
Som sagt, några har jag sett (som redovisats för ovan), men de utskrifterna kan jag räkna på ena handens fingrar. Låt oss hoppas att det är mer sällan återkommande. Som för mig, i vart fall.

PressPlayOnTape och Tony johansson :
Vill ni få hjälp med en profil som inte blir till riktigt med Spyder-grejerna eller om ni vill jämföra rsultaten så kan skicka mig ett meddelande. Om ni skriver ut PrintTarget som hör till PrintPrism och skickar utskriften till mig så kan ni få en profil i retur.

Det går ju inte att garantera att det fungerar men risken för misslyckande är mycket liten.
Vilket program använder du för att skriva ut PrintTarget. Man behöver ju kunna stänga av färghanteringen. Har cs6 och där går inte att stänga av färghanteringen. Laddade ner Adobe Color Printer Utility och har provkört den. Men är inte hundra på att de blir rätt.

Vilket program använder du för att skriva ut PrintTarget. [...]
Jag använder Qimage (ddisoftware) men enklare bara för det här ändamålet är att ladda ner Epson Print Layout (kallas ibland EPL)och göra sin targetprint.
Adobe Color Printer Utility ska också fungera men jag tycker EPL är enklare och tydligare.

För vad det kan vara värt;
Videons tumnagel täcks delvis av YouTubes röda playknapp så jag kunde bara se ”There is no perfect ****er”. Hoppades på att det stod printer men det var ju ”paper”! 😀

Det perfekta pappret finns visst och heter Canson Platine Fibre Rag! 😉

P.s;
Jag har ännu själv inte tittat på avsnittet, nämner bara det (for the record) 😉.

Men det är inte utan att jag får återfall. Det sitter djupt det där, är jag rädd 🙄.
Perfektion är väl nåt man ska sträva efter men vara på det klara med att det inte går att uppnå!

Nu vill jag berätta en liten för mig positiv historia om hur utskrifter uppskattas i dagens värld. Jag har under flera år frekventerat en pub i London och har numera blivit litet av en stammis på den. Jag älskar traditionella engelska pubar men just denna är litet annorlunda. De serverar tjeckisk Pilsner Urquell från tank efter alla konstens regler och den smakar helt underbart. Restaurangdelen har en generell asiatisk inriktning ("pan-Asian" kallar man den på engelska) och håller en hyggligt hög klass men schyssta priser.

Så, jag har alltså lärt känna en stor del av personalen och när en av bartendrarna i slutet av april slutade inför en flytt till Spanien så tänkte jag att jag skulle ge nåt tillbaka. Personalen såg mig alltid med en kamera runt halsen så det kändes naturligt att ta några porträtt. Det blev improviserade grupporträtt och inviduella sådana av flera ur personalen.

Hemmavid så skrev sedan ut en hel del av dem på ett glossypapper som jag haft i min ägo i många år. Det liknar Canons Glossy-papper och jag använde icc-profilen för det pappret när jag skrev. Resultatet blev alldeles lysande.

När jag gav dem bilderna så märkte man verkligen hur sällan personer idag hanterar fysiska foton. Och hur de faktiskt uppskattar pappersfoton som nåt annorlunda än foton på skärm.

Mitt val av papper var rätt för sammanhanget – det hade varit fel att skriva på mina allra finaste papper då bilderna skickades runt mellan personalen utan "sammetshandskar" (men ändå med viss försiktighet). Jag tror också att många gillar blänket i glossypapper. Jag gör det själv även om jag i längden föredrar halvblanka papper.

Så, kontentan är väl med detta inlägg att:
1) rätt papper för ändamålet
2) skriv ut mer foton åt folket

/Fredrik

PS. Imorrn blir det dags igen att leverera några nya utskrifter till pubpersonalen!

När jag gav dem bilderna så märkte man verkligen hur sällan personer idag hanterar fysiska foton. Och hur de faktiskt uppskattar pappersfoton som nåt annorlunda än foton på skärm
Jag kan bara hålla med, människor av idag har glömt bort hur det är att se bilder på papper och vad det innebär att dröja sig kvar vid en bild. Eller som jag tror Göran Segeholm brukar säga "umgås med bilder".

Jag har vid några tillfällen gjort samma som du men med kollegorna på jobbet, dvs tagit porträtt eller gruppbilder och tagit med A3 printar tillbaka (förvisso på billigt Glossy papper) och det skapar en otroligt förvåning och glädje och bilderna skickas runt innan några kommer upp på väggen. Där fortsätter de att skapa samtal med folk som passerar och ser bilden långt senare. Det är fantastiskt roligt tycker jag.

Enligt AI så är många av de skrivare som använder sig av pigmentbläck känsliga för detta när det gäller baryta och litet tjockare och finare papper. Epson såväl som Canon. Matt papper skall tydligen vara förskonat. Skrivare med färgbaserat bläck (dye på engelska) drabbas inte heller på samma sätt eftersom bläcket där sugs in i papperet istället för att ligga ovanpå.
Tur att man har en färgämnesbaserad skrivare då, har inte sett det här fenomenet på mina utskrifter eller hört talas om att det skulle påverka bläcket på pappret. Har ju hört att det ska kunna ge "pizza wheel " märken i själva pappret om det är tjockt eller mjukt.

Om jag ska vara ärlig har jag inte ens sett dessa kugghjul i skrivaren... Måste titta efter ordentligt, eller kanske inte och bara vara nöjd med hur det blir utan att kolla för noga.

Om man måste hålla upp en utskrift i starkt ljus i en viss vinkel för att hitta en prick så kanske problemet inte är särskilt stort?
(Nej, jag har inte noterat några pizzeprickar eller traktorspår på mina ET-8550-utskrifter och tänker inte heller leta efter dem.)

If it ain't broken don't fix it. Det är ju ett bra råd och ett närliggande område. Jag vet inte om det finns något liknande bra uttryck för att inte leta efter problem.

Tur att man har en färgämnesbaserad skrivare då
Ja, i detta fall så.
Om jag ska vara ärlig har jag inte ens sett dessa kugghjul i skrivaren... Måste titta efter ordentligt, eller kanske inte och bara vara nöjd med hur det blir utan att kolla för noga.
"kugghjulen" sitter not synliga när du öppnar skrivarens "utkastdel". Lys med ficklampa så ser du nog svarta "gummihjul" kantade med dessa "kugghjul".

Om man måste hålla upp en utskrift i starkt ljus i en viss vinkel för att hitta en prick så kanske problemet inte är särskilt stort?
(Nej, jag har inte noterat några pizzeprickar eller traktorspår på mina ET-8550-utskrifter och tänker inte heller leta efter dem.)
Ja, problemet är inte så stort men ibland så ser man dessa prickar även i annat ljus men knappas från normalt tittavstånd. Likväl, lite irriterande är det allt. På det hela taget så är jag ändå nöjd med min skrivare och kommer fortsätta att köpa bläck och skriva ut.

Ja, problemet är inte så stort men ibland så ser man dessa prickar även i annat ljus men knappas från normalt tittavstånd. Likväl, lite irriterande är det allt. På det hela taget så är jag ändå nöjd med min skrivare och kommer fortsätta att köpa bläck och skriva ut.
Jag förstår frustrationen: I många år sökte jag teknisk perfektion, rätt färger, rätt svärta, rätt skärpa, rätt skärpedjup och så vidare. Det var som tillägg till rätt motiv och komposition och bakgrund och ljus och så vidare - och som jag redan misslyckats med.

Nu har jag blivit mycket äldre, lite visare (och mer glömsk) och jag vill gärna att saker är perfekta. Men inte riktigt på samma sätt längre.

Det är ändå bildens innehåll som avgör om någon tittar på den mer än ett par sekunder. Stannar man och tar in en bild, känner den och funderar runt den så betyder några skitsmå prickar ingenting.

Fast ja, det vore bättre om de inte var där, det är bara det att problemet kanske inte är så stort. Det är väl bara att fortsätta skriva ut bra bilder. Jag tror inte pub-personalen du berättade om såg några prickar. De såg bilder!

Jag tror inte pub-personalen du berättade om såg några prickar. De såg bilder!
Nja, när jag berättade för dem om prickarna så blev de sura och nu är jag för evigt portad! 😭😉

Faktum är att jag inte tror att det fenomenet uppkom på just det pappret. Verkar mest drabba dyra och finare papper – vilket känns lite ironiskt. Livet går vidare och som jag skrev tidigare så kommer jag att fortsätta att glatt skriva ut mina bilder.

Jag förstår frustrationen: I många år sökte jag teknisk perfektion, rätt färger, rätt svärta, rätt skärpa, rätt skärpedjup och så vidare. Det var som tillägg till rätt motiv och komposition och bakgrund och ljus och så vidare - och som jag redan misslyckats med.

Nu har jag blivit mycket äldre, lite visare (och mer glömsk) och jag vill gärna att saker är perfekta. Men inte riktigt på samma sätt längre.

Det är ändå bildens innehåll som avgör om någon tittar på den mer än ett par sekunder. Stannar man och tar in en bild, känner den och funderar runt den så betyder några skitsmå prickar ingenting.

Fast ja, det vore bättre om de inte var där, det är bara det att problemet kanske inte är så stort. Det är väl bara att fortsätta skriva ut bra bilder. Jag tror inte pub-personalen du berättade om såg några prickar. De såg bilder!
Vad är perfektion? När det gäller "brightness" t.ex. så går nog uppfattningarna isär väldigt mycket. När jag t.ex. ser på många bilder idag så är de ofta mycket ljusare än som jag skulle valt att printa dem. Det är ju också ofta (åtminstone med bättre kalibreringsmjukvara) så att "brightness" ju är en av huvudparametrarna som det gäller att ha koll på vid kalibreringen och det styr ju starkt hur utskrifterna faktiskt kommer att uppfattas och inte minst påverkar de den upplevda svärtan också.

ANNONS
Götaplatsens Foto