Annons

Denna fråga har ni säkert fått...

Produkter
(logga in för att koppla)

ReaLBoZMaN

Medlem
Hej

Jag har ett bekymmer. Jag har tagit en bild som jag lade ut på en populär sida som ni alla kommer i kontakt med dagligen. Det tog skruv och många gillade bilden, däribland ett antal företag. Ett vill ha bilden som en tavla (canvas 1000*700mm) (utan ensamrätt), ett annat ville ha bilden till marknadsföring (även här utan ensamrätt) och nu har till min förvåning ett dotterbolag till andra företaget visat intresse och vill använda min bild till ett presentationsmaterial avseende 500 tryckta ex samt oh bilder. Nu är ju funderingen desamma som ni har fått mer än en gång. Till saken hör att vi har inte pratat om ensamrätt här, ej heller om dom vill använda bilden till fler än de 500 tryckta ex.

Jag har läst SFF prislistan tills mina ögon blödde men jag blir inte ett smack klokare av det. Så nu ställer jag mitt hopp till er. Jag har inte en aning om var jag skall lägga mig i ett inledande bud ens. Jag menar, jag vill ju inte skrämma livet ur dem (inte för att jag tror att jag kommer att lyckas med det då dotterbolaget tillhör en kommun, men man vet aldrig).
Jag är även relativt färsk inom fotograferingens värld men jag har alldeles i dagarna fått min FA-skatt och är även momsregistrerad från och med i Fredags! Men bilden som jag har tagit fick sådan uppskattning från vitt skilda håll så jag har viss förståelse för att det har blivit som det blev (blygsamt stolt på ett mycket anti-jante aktigt sätt).

Jag skulle bli enormt tacksam och glad om ni kunde hjälpa mig med detta då jag totalt saknar rim och reson gällande min prissättning i övrigt.
Tack på förhand.
/Anders
 
Om flera vill ha den och ett företag vill ha ensamrätt så är det ju frågan om marknadsvärde. SFFs prislista är väl rekommenderade lägstapriser. Visserligen får väl många acceptera att sälja sig billigare än SFFs rekommendationer, men inte borde du behöva det om det är konkurrens om bilden.

Men som grundtips kan man ju tänka på att om du tar i ända från tårna som kommer de pruta. Om du lägger dig lågt redan från början så kommer de också pruta. :)
Så fundera på vad du vill ha och så plussa på lite på det, så är det sannolikt att du landar på ett helt ok pris.
 
Ja nu hade vi inte ens diskuterat frågan gällande ev. ensamrätt vilket kommer att bli utesluten då den redan är en kommande tavla på ett företag. Men är det bara jag eller är det ett motstånd här på sidan att diskutera siffror? Jag skriver att jag inte vill ta i för att ev. skrämma bort kunden, men samtidigt så vill jag ju ha en summa som jag kan börja på. Det är den summan som jag efterfrågar. Jag vill INTE ringa runt till en massa kommuner eller reklamföretag och fråga. Jag ställer frågan här till er som vet MYCKET mer än mig. Så snälla, hjälp mig.
 
Ja nu hade vi inte ens diskuterat frågan gällande ev. ensamrätt vilket kommer att bli utesluten då den redan är en kommande tavla på ett företag. Men är det bara jag eller är det ett motstånd här på sidan att diskutera siffror? Jag skriver att jag inte vill ta i för att ev. skrämma bort kunden, men samtidigt så vill jag ju ha en summa som jag kan börja på. Det är den summan som jag efterfrågar. Jag vill INTE ringa runt till en massa kommuner eller reklamföretag och fråga. Jag ställer frågan här till er som vet MYCKET mer än mig. Så snälla, hjälp mig.

Förlåt, jag hade läst fel, jag tyckte det stod att den ena ville ha ensamrätt men den andra inte. Då är det ju lättare.

Vad gäller siffror så är det väl säkert känsligt för en del, men svårigheten ligger nog oftare i att det är svårt för någon annan att bedöma värdet på ditt arbete. Det är ju egentligen bara du som vet hur mycket du lagt ner och hur mycket du tycker att resultatet är värt. Det finns ju de som slumpar bort bilder för hundralappar och andra som inte har problem att fakturera femsiffrigt för en bild (beroende på vad den ska användas till så klart). Det enda som kan ses som lämplig referens i någon slags allmän mening är ju prislistan. Allt annat är bara subjektivt.
 
ANNONS