Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Denna lagrings djungel gör mig förvirrad

Produkter
(logga in för att koppla)

Riika

Ny medlem
Har förvarat en del av mina bilder via Dropbox där jag fick extra utrymme i två år då jag köpte en mobil. Dom två åren är slut den 1 september och min dator här hemma sjunger på sista versen så tänkte idag åka iväg och kika på externa hårddiskar.

Vet att man bör ha dubbla backuper men tänkte börja med en nu och kika efter något mer nästa månad. Jag har kikat lite på externa hårddiskar med molnlagring men känner mig lite osäker. Är dom hållbara och säkra? Eller är en vanlig extern säkrare för att inte paja?

Är inte ute efter någon värsting med hur mkt utrymme som helst utan 1-2 tb skulle säkert räcka för mina hobby foton av familjen mm. Någon som har lite erfarenhet och kan berätta eran åsikt eller om någon har tips på något innan jag ger mig iväg till elgiganten eller vart det nu blir för att kika efter något att lagra mina bilder på.
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Alla hårddiskar går sönder, frågan är bara om de håller ett år eller tio år och det går inte att säga på förhand.. Det är ganska billigt med 1-2 TB så köp ett par så har du backup också.

Hårddiskarna med "molnlagring" är nog det man brukar kalla NAS, dvs. en nätverksuppkopplad hårddisk. Det är smidigt om man vill komma åt bilderna från flera datorer utan att behöva koppla sladdar men inget man måste ha. Backup-disken bör dessutom vara urkopplad och undanstoppad på ett säkert ställe så där duger det med vilken hårddisk som helst.

Själv litar jag inte på molntjänster, de kan bli hackade, råka ut för en jordbävning eller gå i konkurs. Hårddiskar kan å andra sidan bli stulna eller gå sönder så det är en avvägning om vad du litar på. Så länge du har bilderna på fler än ett ställe rent fysiskt så är du säker.
 

Riika

Ny medlem
Alla hårddiskar går sönder, frågan är bara om de håller ett år eller tio år och det går inte att säga på förhand.. Det är ganska billigt med 1-2 TB så köp ett par så har du backup också.

Hårddiskarna med "molnlagring" är nog det man brukar kalla NAS, dvs. en nätverksuppkopplad hårddisk. Det är smidigt om man vill komma åt bilderna från flera datorer utan att behöva koppla sladdar men inget man måste ha. Backup-disken bör dessutom vara urkopplad och undanstoppad på ett säkert ställe så där duger det med vilken hårddisk som helst.

Själv litar jag inte på molntjänster, de kan bli hackade, råka ut för en jordbävning eller gå i konkurs. Hårddiskar kan å andra sidan bli stulna eller gå sönder så det är en avvägning om vad du litar på. Så länge du har bilderna på fler än ett ställe rent fysiskt så är du säker.

Varför jag tänkte att moln disk lagringen var något för mig var bara för en ren bekvämlighet och lathet. Och kanske en gnutta bra att ha när jag behöver skicka filer mellan jobb datorn och hem datorn. Men som du säger att ska man ha den som en ren backup vilket var mitt huvudsyfte så bör man ha den urkopplad och undanstoppad.

Blir nog till att kika efter iallafall en vanlig extern så får man se hur jag gör med backup nr 2. Tack för ditt svar 😊
 

MichaelB

Aktiv medlem
Är man rädd om sina bilder bör man nog ha dom på minst 3st ställen för att det ska bli hyfsat säkert.

1: Datorn där du importerar & redigerar dina foton.
2: Lös hårddisk/NAS eller likande.
3: Backup på annan plast än där dom 2st förstnämnda befinner sig i händelse av inbrott, eller brand.

Molnlagring brukar vara svårt om man sitter på ADSL uppkoppling med långsam uppladdningshastighet som följd. Det kan ta en hel evighet att få upp ett bildarkiv.
 

walter-g

Aktiv medlem
Har förvarat en del av mina bilder via Dropbox där jag fick extra utrymme i två år då jag köpte en mobil. Dom två åren är slut den 1 september och min dator här hemma sjunger på sista versen så tänkte idag åka iväg och kika på externa hårddiskar.

Vet att man bör ha dubbla backuper men tänkte börja med en nu och kika efter något mer nästa månad. Jag har kikat lite på externa hårddiskar med molnlagring men känner mig lite osäker. Är dom hållbara och säkra? Eller är en vanlig extern säkrare för att inte paja?

Är inte ute efter någon värsting med hur mkt utrymme som helst utan 1-2 tb skulle säkert räcka för mina hobby foton av familjen mm. Någon som har lite erfarenhet och kan berätta eran åsikt eller om någon har tips på något innan jag ger mig iväg till elgiganten eller vart det nu blir för att kika efter något att lagra mina bilder på.
Seagate 2 tb kostar inte så mycket. Fin kvalité
 

reboot81

Aktiv medlem
Blanda helst inte ihop lagring för daglig användning och backuplagring. Du har åtminstonde 2GB gratis på Dropbox, det kanske räcker för att ha jobb filer i synk?

En backup bör vara urkopplad, och en bör alltid/ofta vara inkopplad.

Molnlagring hänger som sagt på om du har snabb uppkoppling.

Mitt råd är en 2TB hårddisk som du gör en backup på, sen flyttar du den ur huset. Därefter funderar och frågar du vidare vad du behöver, kanske en NAS, kanske en vanlig disk till?
 

Riika

Ny medlem
Blir en tur till elgiganten om en stund så får man se vad jag kan hitta. Blir säkert pålurad något av säljarna 😂 inte lätt när man inte är så kunnig på sånt här 😅 Tack snälla för era svar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Blir en tur till elgiganten om en stund så får man se vad jag kan hitta. Blir säkert pålurad något av säljarna 😂 inte lätt när man inte är så kunnig på sånt här 😅 Tack snälla för era svar.
Jag tror inte du får några bättre tips på elgiganten. De flesta säljare på golvet brukar vara skrämmande okunniga. Ta reda på vad du behöver i lugn och ro. Kolla sedan på nätet var du får bästa affären. Om det är hos elgiganten så åk dit och köp.
För egen del har jag ett upplägg med två cirkulerande backupdiskar om 4Tb som förvaras på jobbet, förutom disken i datorn och minneskorten.
Men den lösningen kanske inte passar andra.
 

Riika

Ny medlem
Jag tror inte du får några bättre tips på elgiganten. De flesta säljare på golvet brukar vara skrämmande okunniga. Ta reda på vad du behöver i lugn och ro. Kolla sedan på nätet var du får bästa affären. Om det är hos elgiganten så åk dit och köp.
För egen del har jag ett upplägg med två cirkulerande backupdiskar om 4Tb som förvaras på jobbet, förutom disken i datorn och minneskorten.
Men den lösningen kanske inte passar andra.
Parkerade precis på elgiganten 😅 Måste ha en lösning idag då jag imorgon kväll åker bort på jobb så hinner inte sitta och tömma Dropbox innan extra grstisutrymmet går ut. Men ska nu i första hand köpa enbart för backup av alla bilder som jag sen förvarar någon annan stans. Måste bara klura ut vilken av deras jag ska ha. Är lite ute i sista stund känner jag 😅
 

Graylingman

Aktiv medlem
Köp 2 st så stora diskar som du har råd med/behöver. Ladda hem microsofts egna gratis syncprogram, SyncToy, och kopiera med det hela din bildmapp till båda diskarna. Sen förvarar du den ena någon annanstans. Hos en kompis eller på jobbet, förslagsvis. Kör SyncToy mot disken du har hemma så ofta du orkar, byt med den disk du har på jobbet med jämna mellanrum.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Graylingman, jag undrar hur du gör när du använder SyncToy och tar back up på två olika hårddiskar. Menar du att du tar en grundbackup på den ena och tillkomna filer på den andra allt eftersom? Då är ju säkerheten inte större än att ha en HDD med allt, åtminstone inte efter ett par år när HDD2 kanske har mer material än den första grundbackupen.

Jag är nyfiken eftersom jag använder SyncToy själv men bara mot en HDD. Skulle gärna vilja ha ett system där jag kan växla mellan två diskar där båda i princip är lika förutom det allra sista på den senaste backupen som då inte finns på den näst senaste (om jag beskrev detta begripligt).
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har kört med 2 backuppdiskar i många år. Du skapar bara 2 olika Folder pair som det heter och sen väljer du vilket du vill köra beroende på vilken disk du har ansluten.
I min stationära dator har jag alla bilder i en enda mapp. Den mappen synkar jag mot de 2 externa diskarna.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jaha, är det så enkelt. Jag trodde inte SyncToy klarade av att hålla i sär två uppsättningar.

Jag synkar visserligen inte utan kopierar bara det som är nytt på datorns olika HDD sedan förra gången. Men jag skall genast satsa på en back updisk till och köra din metod. Tack för tipset.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det var inte så enkelt.

Jag har en uppsättning HDD som jag kopierar till en stor, extern HDD. Tyvärr kan inte SyncToy göra detta växelvis till flera externa HDD. Möjligen skulle jag kunna göra två olika uppsättningar "Folder pairs" som var och en heter NNN1 respektive NNN2. Jag får därefter manuellt markera alla NNN1 för back up till extern HDD1 och vid nästa tillfälle markera alla NNN2 för back up till HDD2 och sedan hålla på så för varje gång jag vill göra back up.

Det hade ju varit förnämligt om det hade gått att göra grupper av NNN1 respektive NNN2 men jag hittar ingen sådan funktion.
 
ANNONS