Annons

Det är kul med virus..

Produkter
(logga in för att koppla)
jtkarlsson skrev:
Men de program du har i datorn kan väl ses som gäster. Du har ju förhoppningsvis själv valt att installera dem, eller?

Det är normalt inte dem man vill stoppa utan trojaner och annat otyg som kan ta sig in via webbsidor, email och annat som folk envisas med att klicka på. Har du en brandvägg som även kontrollerar utgående trafik så kommer du att få en fråga om den skall tillåtas eller ej och har du då inte installeratågot nytt så kan man börja misstänka oknytt.

Arctic skrev:
Det är normalt inte dem man vill stoppa utan trojaner och annat otyg som kan ta sig in via webbsidor, email och annat som folk envisas med att klicka på. Har du en brandvägg som även kontrollerar utgående trafik så kommer du att få en fråga om den skall tillåtas eller ej och har du då inte installeratågot nytt så kan man börja misstänka oknytt.

Jo det är sant.
Man kan ju hoppas på att antivirusprogrammet tar trojaner, men det är väl kanske inte säkert.
Om man har någorlunda koll och håller sig borta från suspekta sidor osv. så borde man väl klara sig rätt bra ändå?

/Thomas

Kan ju inflika i debaten att jag aldrig märkt nått virus hemma. Men en fil som jag tog med hemifrån till jobbet varnade virusprogramet på jobbet direkt för.

Min slutsats får bli att Norton suger på alla tänkbara sätt...

Sophos heter programmet på jobbet, kan rekommendera detta på alla punkter utom kanske kostnad (har faktiskt inte en aning vad det kostar, eller om det finns som en icke "Enterpise edition"

Fattar inte varför folk är så emot IE?
Sedan jag skaffade hemdatorpaketet med XP och IE för snart 2 år sedan har jag fått in virus en enda gång. Det upptäcktes av mitt alldeles gratis virusprogram AVG Antivirus och hände när jag kollade på en webbsida.
Brandväggen är också gratis.
Jag kollar efter uppdateringar och virusscannar varje dag. Kör också Ad-Aware flera ggr i veckan.
Kollar också då och då med Symantec Security Check

Varför köra en simpel NAT-router när det finns vettiga brandväggar/routrar som klarar både det ena och det andra. Jag lovar, reglerna där kan man göra precis vad man vill med och har man bara kosing för det så kan brandväggen/routern sköta all virusskanning också. Men då får man abbonera på uppdateringarna, vet inte om det finns någon open-source variant där ännu.

Men iofs är jag rätt skadad som jobbar inom området. Nu snackar vi inte direkt Netgear eller Dlink direkt.

M.Saaw skrev:
Kan ju inflika i debaten att jag aldrig märkt nått virus hemma. Men en fil som jag tog med hemifrån till jobbet varnade virusprogramet på jobbet direkt för.

Min slutsats får bli att Norton suger på alla tänkbara sätt...

Sophos heter programmet på jobbet, kan rekommendera detta på alla punkter utom kanske kostnad (har faktiskt inte en aning vad det kostar, eller om det finns som en icke "Enterpise edition"

Norton är det närmaste virus ett antivirusprogram kan komma! De gånger jag har fixat datorer som fått virus har norton varit installerat och fullt uppdaterat..

Det ända norton gör är att sega ned datorn kopiöst. Man kan avinstallera det o tro att allt är frid o fröjd, men har man en brandvägg så ser man att det fortfarande vill prata med internet..

Sophos är helt ok och, som jag förstår det, populärt i stora nätverk.

Andra starka tillverkare är AVG och Kapersky. Skulle jag inte få ha NOD32 är nog Kapersky mitt val. Det segade ned datorn rätt rejält för ett par versioner sedan men är nu mycket bättre.

Men jag håller mig till nod32 tills något annat blir lika bra eller bättre och kostar mindre.

Även utan uppdateringar plockar nod 93% av alla hot/attacker genom att känna igen vissa mönster i filer och deras beteende.

Och nej, jag säljer det inte. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto