Annons

Det blev en D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Vilket kanske kan intressera Kalle B och Makten något då framtida frågor kommer att beröra denna, Kalle, nu slipper du frågor om ALLA kameror som finns =P hehe

Givetvis är man svinglad! (Paketet kommer med posten nästa vecka från Umeåtraktern)

Så till min första fråga. Kameran är köpt precis nu, kommer jag att behöva/kunna uppdatera firmware eller är allt up to date?

Det har så vitt jag vet inte kommit någon uppgradering till D70s - så det är bara att köra på! Förbered dig på oändlig laddtid på batteriet bara (iallafall känns det så när man vill komma igång!) :)

Har beställt två 8 gigs kort också, men läste på Nikon USA:s hemsidan att den bara klarar 4 gig. Men enligt Cyberphoto skall den klara FAT32 som ju fixar 8 gigarna. Någon som vet vad som egentligen gäller? Dock står det inget om vilket filsystem den kör med på Nikons hemsida, i alla fall inte vad jag hittar. Det känns ju trist att behöva skicka tillbaka korten! =/

Två 8gig kort? Vad ska du fota? Jag tycker att ett 4Gig extreme 3 räcker mer än väl, även om man åker på semester en vecka.

Batteriet behöver inte laddas sådär vansinnigt mycket på en gång. Ladda en timme sen har du kräm som räcker resten av dagen. Du kan maxladda nästa natt.

Anledningen till att jag köpte två 8 gigare är också lite framtidstänkande. När D70:n dör så lär det ju bli något nytt och det lär ju knappast vara 6mp utan kanske 10 eller 12 mp i framtiden som gäller och då är det bra att ha mycket minne från början :)

En helt underbar sak med D70(S) är ju dess små behändiga råfiler, har aldrig fyllt mitt 2 gigskort innan jag velat tömma det.

Ja du, är CF standarden på väg att försvinna?

Lär ju egentligen aldrig behöva byta minneskort förutom när man är ute på någon lång resa eller så. Eller om det ena pajar, då är det skönt att ha ett backup!

CF kommer nog finnas kvar ett tag till. Mest för att korten är lagom stora och proffs gillar rejäla saker som inte flyger bort om någon nyser. Dessutom är det knappast platsbrist i en D-SLR av D200 storlek, så något behov av mindre kort finns inte där.

grattis till en ratt extra, och några fler externa knappar...
sen behöver vi ju inte ta diskussionen om det är bättre att ha två kamerahus än lite fin optik :)

hoppas du blir nöjd iaf!

D50:n kommer numera köras som extrahus, plus att jag har en liten idé om att köra alla mina tre kameror (Även kompakten) i en ring runt motivet :D

Men ja, bättre optik är det ju, 18-70 (nikkor) lär ju krossa min 18-55:a =)

Grattis till kameraköpet David! Alltid kul och skönt när man har bestämt sig.

blixa skrev:
Förbered dig på oändlig laddtid på batteriet bara (iallafall känns det så när man vill komma igång!) :)

Vad säger D70:ns instruktionsbok om laddtiden första gången? När jag köpte D50:n så snackade handlaren (Expert) om att man skulle tokladda batteriet första gången, typ 16 timmar eller så, men det stod inget om det i boken. Och det måste mest vara skitsnack, det gäller väl bara gamla batterityper.

schang skrev:
Vad säger D70:ns instruktionsbok om laddtiden första gången? När jag köpte D50:n så snackade handlaren (Expert) om att man skulle tokladda batteriet första gången, typ 16 timmar eller så, men det stod inget om det i boken. Och det måste mest vara skitsnack, det gäller väl bara gamla batterityper.

Tokladdning av batterier gäller endast nickel batterier tex.Ni-Mh. Dagens lithium batterier laddar du tills den är full enligt laddaren. Fast du kan även ladda den bara ett tag och kör halvfullt eller börja ladda före den är tom med lithium batterier.

Gammla regler är svåra att ändra.

Ja men vad fan, den där klassiska grejen "man skall ladda som fan första gången"

Stämmer den inte? Eller var det förr i tiden?

ANNONS
Götaplatsens Foto