Annons

Det här med gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

RasmusClaesson

Avslutat medlemskap
Hur är egentligen det här med gatufoto?
Får man fota folk på gatan utan att fråga?
Och hur är det med publicering av gatufoto?
Vore snällt med svar. :)

// Rasmus

Med tanke på alla historier man hör om folk som blir stoppade av poliser när de fullt lagligt fotograferar på offentlig plats, så kan det vara en god idé att förbereda sig på att bli stoppad och ha en plan för hur man ska agera. T.ex. att tänka på att vara lugn och sansad, att inte provocera poliserna, och att veta vilka lagar som gäller. Man kan t.ex. be poliserna att redovisa vilket lagrum som stöder deras agerande (facit: det finns ingen lag som reglerar fotografering på allmän plats vilket betyder att det är fullt tillåtet).

Om man är beredd på att bli stoppad är chansen större att man inte blir skärrad och låter sig hunsas till att radera bilder.

Man kan t.ex. be poliserna att redovisa vilket lagrum som stöder deras agerande (facit: det finns ingen lag som reglerar fotografering på allmän plats vilket betyder att det är fullt tillåtet).
Iofs sant, men man kan ju begå andra olagligheter även om man har en kamera i handen. T ex ofredande. Dessutom ger polislagen en polis ganska vida möjligheter att avlägsna folk från en plats.

Alldeles riktigt, men sådana brott kan begås med eller utan kamera i näven och har inte med fotograferandet att göra,

Alldeles riktigt, men sådana brott kan begås med eller utan kamera i näven och har inte med fotograferandet att göra,
Jo, det kan mycket väl ha med fotograferandet att göra. Poliser kan t ex anse att ditt närgångna fotograferande utgör ett ofredande och säga till dig att sluta. Då hjälper det inte mycket att komma med haranger om att "det finns ingen lag som reglerar fotografering på allmän plats vilket betyder att det är fullt tillåtet".

Är man närgången så är man närgången oavsett om man tar bilder eller inte. Självklart får man inte bete sig hur som helst bara för att man håller i en kamera.

Är man närgången så är man närgången oavsett om man tar bilder eller inte.

Egentligen ja.... fast ändå inte. Personligen skulle jag känna mig mer ofredad om någon riktade en kamera mot mitt ansikte på någon meters håll än om samma person bara stirrar mig i ansiktet.

Om det juridiskt är någon skillnad? Inte en aning....

Är man på allmän plats med mycket turister , där är det nog mer acceptabelt med att fota utan att fråga eftersom alla fotar upp o ner o bak o fram etc.

Men är det bättre om man fotar en bild och sen går fram och visar personen bilden och frågar om det är ok och så? ;)

Det beror väl på situationen. Jag har plåtat "gatufoto" till en bok, dvs med fokus på hus och gatumiljö och urbant liv. Att människor syns på många bilder är då självklart. Ibland ganska nära och klart möjliga att identifiera. Ute på gatan frågade jag ingen. Det är ju offentlig miljö där man så att säga befinner sig offentligt. Däremot inne på gårdar, där det är mera privat, frågade jag först. Ingen sa nej, när jag förklarade syftet. De verkade närmast smickrade av uppmärksamheten, flera av dem jag fotade.

ANNONS
Götaplatsens Foto