Annons

Det uppstod ett fel under arbetet med fotot i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej och hjälp...

Har precis uppgraderat till Lightroom 5.3 från LR4 på min mac, och när jag försöker importera bilder så får jag "Det uppstod ett fel under arbetet med fotot"

Samma bild från samma minneskort funkar perfekt att importera i LR4.

Uppgraderingen av katalogen gick utan problem, och mina gamla bilder går bra att editera i LR5, och om jag importerar bilderna med LR4 så kan jag hantera dem i LR5.

Kameran som bilderna är tagna med är en Nikon D800.

Någon som har några idéer på hur man kan lösa detta?

/Jonas

Har du rätt destination kopplad till datorn? Du har förbestämt dig för att lagra originalet någonstans och nu när du försöker fullfölja det har du inte just den hårdskivan tillkoppald?

Jag såg din fråga häromdagen och kände igen felmeddelandet, men kunde inte komma på i vilket sammanhang jag råkat ut för det. Myholms svar tände ett litet ljus... ;-)

För mig hände detta i samband med ett datorbyte. Allt gick inte i ett kör som det bör, det blev utspritt arbete. Plötsligt fick jag samma fel som du har, för vissa delar av bildmapparna, på nya disken. Efter mycket letande visade det sig att jag inte hade rättigheter till mina egna bildmappar. Rättigheterna hade kommit på drift i samband med diskbytena.

Exakt hur jag fick tillbaka dem minns jag inte rakt av, men kanske detta kan leda dig till en lösning? Om du har litet aktuellare och större datorkunskaper än vad jag har alltså, börjar ligga av mig ;-)

Jag har börjat fundera i de banorna, men kan inte förstå hur.
Till saken hör att LR5 skapar en cirka 1Mb stor .NEF fil som verkar vara någon slags förhandsgranskning.
Det konstiga är att det fungerar perfekt med LR4 på samma dator.

/Jonas

Nu är felet löst kan man säga...

Det visade sig att om jag använder en annan kortläsare eller direkt från kameran så fungerar det att importera till LR5.

LR4 fungerar som sagt perfekt med läsaren... Mycket skumt...

/Jonas

Har idag köpt en ny läsare från Lexar med usb 3 , och den fungerar hittills helt klanderfritt.
Upplever att den är betydligt snabbare än min gamla Sandisk, trots att även den hade usb 3.

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto