Annons

Tar bilder importerade till Lightroom upp plats på hårddisken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Som rubriken lyder undrar jag alltså om jag belastar min hårddisk med två bilder när jag har dem importerade i Lightroom?
Har för vana att importera från minneskort genom att "manuellt" kopiera bilderna till en förvald mapp på datorn. Därefter om jag ska hantera bilderna i LR så importerar jag dem dit. Med tiden blir det ju ganska många bilder i LR, och OM detta skapar en dubblett kan det ju vara idé att då och då radera gamla mappar från LR. Men behövs det inte så slipper jag ju gärna. Skulle ju gärna ha allt i LR för smidighets skull.
Jag misstänker dock att en LR-import egentligen bara länkar till den befintliga bildmappen på datorn, varpå jag bara har EN bild på EN plats i datorn.
Har jag rätt eller fel?

Mvh,
Jerry.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Vid import väljer man väl om bilden skall kopieras, "konverteras till DNG och kopieras" eller enbart "importeras i LR katalogen"?
 

erro.se

Aktiv medlem
LR "innehåller" inga bilder. LR har en databas som har information om dina bilder. Som Frollic skriver så kan du vid importen välja hur dina bildfiler ska hanteras (flyttas, kopieras o.s.v.)
 

Jewster

Aktiv medlem
Vid import väljer man väl om bilden skall kopieras, "konverteras till DNG och kopieras" eller enbart "importeras i LR katalogen"?
Nämen se, det hade jag ju kunnat läsa mig till om jag bara gluttat runt i importfönstret lite. Verkar som den som standard har "lägg till foton utan att flytta dem" för så var mitt LR inställt, och det har jag vad jag vet inte valt själv.

Precis som jag vill ha det.
Tack för hjälpen.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Lightroom sparar som sagt länkar till bilderna och ínställning av olika reglage. Detta tar inte stor plats. Det som kan ta plats är previews. LR generar previews om det saknas så det är bara att rensa om det blir trångt.
 
ANNONS