Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Detta med bilders Bitar

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Om en intressent vill ha en bild av mig i 16-bitars TIFF men som är tagen som jpg, kan man då åstadkomma detta på något vis? Om jag sparar om en jpg till en tiff i tex PS, hur många bitar sparas den då i?
Jag läste någonstans att nya PS CS ska klara 16-bitar, vad innebär detta konkret?

Vad beskriver bitar egentligen? "Färgdjup"?

Tackar på förhand!

Du kan spara om en 8-bitarsbild som en 16-bitarsfil men du förlorar bara på det. Filen blir större utan att någon ny information tillförs. För att ha nytta av ett stort färgdjup (=många bitar) måste man ha det redan när bilden först digitaliseras.

Photoshop har länge haft stöd för filer med 16 bitar men inte alla funktioner i programmet kan användas. Med CS har stödet utökats kraftigt och nu kan i princip allt man behöver göra i 16 bitar utföras i 16-bitarsläge. Lager är ett exempel.

Så jag måste knäppa bilden i raw format för att vinna något på det? Klarar jpeg bara 8 bitar? För våra moderna kameror måste väl klara minst 24 bitar vid exponeringen?

Försökte leta lite men hittade inget, personligen tror jag inte att sensorerna har mer än 12bitar/pixel.
Med pixel menar jag då ett element på sensorn dvs ett av de tre element som kommer att bli en pixel.
Så beroende på hur man känner för att räkna sina pixlar och bitar/pixel har kameran antingen 12 eller 36. En Jpeg fil däremot har 8bitar per färgkanal vilket då ger 24bitar per pixel.

Bitarna anger hur många olika färgnivåer det finns 8 bitar = 256nivåer, 16bitar = 65536 nivåer

Eller är jag också förvirrad?

Senast ändrad:
Det är vanligt att blanda ihop siffrorna.

Visst klarar en digitalkamera och JPEG 24 bitar. När man pratar om 8 bitar menas 8 bitar per färg vilket för en RGB-bild ger 24 bitar totalt.

En gråskalebild (eller svartvit som man också kallar det) har bara 8 bitar totalt eftersom den bara består av en färg, svart. Samt naturligtvis alla variationer mellan svart och vitt. Totalt 256 steg mellan svart och vitt.

När man pratar om 16 bitar menas också per färg vilket gör att en RGB-bild har totalt 48 bitar.

Senast ändrad:
muster skrev:
...Vad beskriver bitar egentligen? "Färgdjup"?..

Färgdjupet beskriver hur många färgnyanser som kan finnas beskrivna per pixel.

En bild med ett färgdjup på 24 bitar (8 per kanal/färg) kan totalt innehålla drygt 16,7 miljoner olika färgnyanser. En gråskalebild i 8 bitar kan innehålla 256 olika gråtoner.

När jag skannar svartvita bilder (gråskaleläge i skannern) väljer jag alltid 16 bitars färgdjup. Då får jag med cirka 65 000 olika gråtoner vilket gör att sannolikheten är större att hela tonomfånget i originalbilden kommer med vid inskanning.

jimh skrev:
Du kan spara om en 8-bitarsbild som en 16-bitarsfil men du förlorar bara på det. Filen blir större utan att någon ny information tillförs. För att ha nytta av ett stort färgdjup (=många bitar) måste man ha det redan när bilden först digitaliseras.

Men om man sparar om en 8 bitars fil som 16 bitar för att sedan efterarbeta den i photoshop? Då kommer man väl till viss del dra nytta av större pixeldjup?

Staffan

StaffanH skrev:
Men om man sparar om en 8 bitars fil som 16 bitar för att sedan efterarbeta den i photoshop? Då kommer man väl till viss del dra nytta av större pixeldjup?
Tveksamt. Photoshop jobbar med högt bitdjup internt i många verktyg även om bilden är i 8 bitar. Men det kan kanske finnas situationer där det lönar sig, det vet jag inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto