Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta paket som "fotodator" ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Jepp, det där såg prisvärt ut, men jag undrar hur Duo-prollarna är mot X2:eek:rna.

Core 2 Duo piskar Athlon 64 X2 i det mesta vid samma klockfrekvens, känns hårt att säga för en som håller på AMD. Men nu har jag inte räknat på vilken som i dagsläget är mest prisvärd, det kan mycket väl fortfarande vara Athlon 64 X2.

M.v.h. Jonathan

Jeppe skrev:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=380901&su=7222EDEE-AC23-4BC7-BF3D-968AF022CBDE

Här är en annan setup med 19" widescreen, 1GB minne och lite långsammare processor, men för 7500:-

Ingen höjdarskärm dock för bildbehandling. Har inte äkta 24-bit färg. Desutom är det TN-paneler på de Samsung skärmar du rekommenderar, vilket inte är det bästa för färgåtergivningen. De ändrar färg ganska markant vid bara en aning sned betraktningsvinkel.

Bara en liten reservation ;-)...

Tack tack för alla svar =)

Som sagt så behöver det inte vara någon superskärm med i paketet, eftersom att jag ska använda min Eizo S1910K till bildbehandling och den nya skärmen till surfning, lite serietittande osv. Men en 19" är ju alltid trevligt =)

Nästan otroligt hur hjälpsamma ni är här, haha!
Uppskattar alla tips ni ger mig, får lite mer kött på benen, så att säga!

Ska kolla lite mer på paketen ni tipsar om och titta runt lite mer.. beslutsångesten börjar bubbla upp.

mange78 skrev:
Ingen höjdarskärm dock för bildbehandling. Har inte äkta 24-bit färg. Desutom är det TN-paneler på de Samsung skärmar du rekommenderar, vilket inte är det bästa för färgåtergivningen. De ändrar färg ganska markant vid bara en aning sned betraktningsvinkel.

Bara en liten reservation ;-)...

Jo, man får ju ingen värsting-Eizo för de pengarna precis. Allt har sitt pris. Har man en budget så har man. Men det kanske finns bättre skärmar för billig peng, vad vet jag.

Jeppe skrev:
Jo, man får ju ingen värsting-Eizo för de pengarna precis. Allt har sitt pris. Har man en budget så har man. Men det kanske finns bättre skärmar för billig peng, vad vet jag.

Ja, det finns skärmar för strax under 3000 med mva-paneler som har 24-bit färg.

Slår nog ett slag för en Intel Core 2 Duo jag med, kör med Athlon64 idag och har länge kört AMD men nu ser det ut som om Intel åter har kopplat greppet.

Speciellt vid sådanna saker som bildbehandling och videoredigering, men även spel så tuffar Core 2 Duo på med rejäl fart också.

Om man ser till testet här nedan så är faktiskt inte AMD bättre på någonting alls, Core 2 Duo är bäst på precis allt:
http://www.tomshardware.se/processorer/20060717/

peter_wahlström skrev:
26 inlägg och ingen som ens har nämnt "Mac" =o)

Mvh /Peter

Mac som i Macadress?

Det kan ju bero på att kostanden är betydligt högre för en Mac och med nya duo core så slår PC Macen när det gäller bildbehandlingen i mitt tycke

Mikrun skrev:
Mac som i Macadress?

Det kan ju bero på att kostanden är betydligt högre för en Mac och med nya duo core så slår PC Macen när det gäller bildbehandlingen i mitt tycke

Mac kör också med Intel´s dubbelkärniga processorer... I MacPro dessutom med dubbla processorer - 4 kärnor, 8MB L2... Hög prestanda till lägre pris än för en PC. Dock hör inte det till tråden riktigt eftersom just MacPro kostar rätt mycket.

Men det finns ju andra macar.

//Peter

Godsmack skrev:
Kan du nämna nån? Alltid roligt att ha en bra skärm, även om man inte ska redigera foton med den =)

Kommer inte riktigt ihåg alla nu, men ex. Sony-X95k har mva-panel och 24-bit färg. Vill minnas att det även fanns fler lite billigare modeller av Sony som hade det och även vissa LG faktiskt. Prisintervallet varierade minns jag, mellan 2800-3500 nånstans. Kolla runt i djungeln, och kolla specar på tillverkarnas resp. hemsida om det inte finns med på butikens hemsida. Jag har även märkt att vissa butikers specar inte stämmer med tillverkarnas egna, så det är bra att dubbelkolla.

Är det den här Core 2-processorn som är det bästa köpet (pris/prestanda):

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Det som jag tycker är svårast att välja är vilket grafikkort man skall ha, tips tack.

Här min ide på ny PS-dator, därav frågan om processorn. (2,67Ghz är 2100 kr dyrare):

Allt från Komplett.se, baserat på ett Gamer i30-system som jag konfigurerat om lite.

Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi,
NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775,
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.4ns DDR3

2st Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB (2x1GB)
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB (2x1GB)
Totalt 4 GB

Vantec USB2 multikortläsare 3.5" svart /

Sony DVD-brännare DWQ120AEN IDE OEM

Pris 15600kr

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto