Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dia från flatbäddsskanner.

Produkter
(logga in för att koppla)

wicke957

Medlem
HP scanjet4890

Finns det någon som har erfarenhet av denna flatbäddsskanner. Den har plats för 16st dia men när man skannar dem så blir bara hälften inskannade dock med bra resultat. Har talat med HP support men inte blivit hjälpt. Det verkar som om dior som är lite mörka inte blir skannade. Vad kan man göra, har flera hundra dior som jag tänkt digitalisera.

Jag har några hundra diapositiv som jag har tänkt digitalisera. Har därför köpt en HP Scanjet4890.
Den har en ram som rymmer 16st dior. Tyvärr blir endast hälften av dem inskannade dock med bra resultat. De som är aningen mörka blir ej inskannade. Har varit i kontakt med HP support men de har ej kunnat lösa problemet.Har någon här i forumet erfarenhet av liknande problem så är jag tacksam för tips.

Hej

Prova silverfast, det programmet e "giftigt"

Du kan ladda ner en demo som funakr.

Hadde ruggiga problem med min Epson innan silverfast.

roine

Lasersoft

roinek skrev:
Hej

Prova silverfast, det programmet e "giftigt"

Du kan ladda ner en demo som funakr.

Hadde ruggiga problem med min Epson innan silverfast.

roine
Hej!
Har nu provat detta program men det verkar bara gå att skanna en dia åt gången. Sen står det "lasersoft imaging" över den färdiga bilden. Inte så kul men det kanske är någon inställnings sak.
Jag vill kunna skanna alla 16 dia som ryms i ramen och sen om det behövs justera dem i något bildbehandlingsprogram.

Hoppar den över mörka bilder brukar det bero på att man använder någon "hitta och beskär bilden automatiskt"-funktion. Kolla i din skannerprogramvara om du kan slå av den automatiken och istället välja skanningsområde manuellt.

Snart uppgiven!
Har nu provat alla olika inställningar och en del olika skannerprogramvaror utan att lyckas få det att fungera. Börjar fundera på att lämna igen skannern. Är det någon som vet om det finns någon flatbäddsskanner som klarar av att skanna mer än 4 st dior vid varje tillfälle? Har man flera hundra dior så tar det ju en evighet med så liten kapacitet.

Om jag var du skulle jag skaffa ett skanningsprogram typ Vuescan eller Silverfast. HPs programvara kan ge den mest tålmodige hjärnblödning på nolltid.

Hoppfull

Har nu lyckats skanna 16 dior vid samma tillfälle. Man måste dock justera varje dia separat vid en förskanning vilket är väldigt tidsödande. Jag undrar nu vad ni tycker man skall använda för upplösning och färgdjup. Samt vilken filtyp man skall spara bilden i för att få acceptabel kvalitet på den skannade digitala bilden?

När man läser specarna så står det att skannern har 4800 ppi i optisk upplösning. Det klarar inte en flatbädd i den där prisklassen i verkligheten. Hälften är rimligare, 2400 ppi. Det är dessutom bra att hoppa i halveringssteg från maxupplösningen när man väljer sin upplösning.

Du kan dessutom testa att skanna en bild med 2400 ppi och en med 1200 ppi och sen skala upp den mindre bilden till 2400 ppi i ditt bildbehandlingsprogram. Om 1200 ppi-bilden visar sig vara lika bra finns det ingen poäng i att skanna i den högre upplösningen.

Tiff är ett bra filformat. Gör du justeringarna hyfsat klara i skanningen så räcker det att spara i 8 bitar. Om du lämnar justeringarna helt till senare lönar det sig att spara i 16 bitar.

Har nu provat skanna med 1200ppi och 8bit färg och sparat i tiff. Det tog en oändlig tid säkert 10 min för varje dia och filen blev enormt stor.
Det färdiga resultatet blev inte för mitt öga bättre än om jag hade 600ppi och 24milj. färg och sparade i jpeg. Filen blev väsentligt mindre och skanningstiden kortades ned till c:a 3min. Jag använder då HP:s eget programvara. Har oxå provat Silversoft men blev inte särskilt imponerad. Kan det möjligen vara värt att lämna in diorna till någon firma som gör jobbet.Det handlar om några hundra dior, vad kan det kosta?

Att det tar så lång tid att skanna med så låg upplösning låter märkligt. Likaså lite märkligt, men kanske inte helt orealistiskt, att den är så dålig att den slår i kvalitetstaket redan vid 600 ppi.

Det är inte så att du har en skannerprogramvara med både "input"- och "output"-upplösningar där man skriver in mått på slutprodukten? Med tanke på att du säger att filerna blir enorma låter det nästan så. Se i så fall till att det står 24x36 mm i storleksrutan och samma upplösning i både input och output.

Hur stora blir filerna? En 16-bitarstiff i 1200 ppi av en småbildsruta skall bli maximalt 11 MB. Och jag har svårt att tänka mig att det skall bli skanningstider som räknas i minuter med någon modern skanner.

Hej.
Jag vill bara tillägga att min erfarenhet av 4890 är att den ger utmärkt bildkvalité men med damm-och repborttagningen tar den tid på sig.
Frågan är var får man tag på Vuescan eller Silverfast om de nu är så mycket bättre?
Mvh
Benny

ANNONS
Götaplatsens Foto