Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaduplikator i stället för scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarH

Avslutat medlemskap
Hallå.

Nu slänger jag ur mig en fråga men är kanske helt ute och cyklar.

Är en diaduplikator monterad till en digital systemkamera ett alernativ (i så fall bra eller dåligt) för att göra diabilder digitala? Alternativ till scanner alltså.

Rätta mig!

Min gissning baserar jag på att en scanner kan fota delar av fotot och lägga ihop till en hel bild istället för att fota hela på en gång.

Men det finns bra kameror och dåliga scannrar.

Igelkott skrev:
Min gissning baserar jag på att en scanner kan fota delar av fotot och lägga ihop till en hel bild istället för att fota hela på en gång.

Men det finns bra kameror och dåliga scannrar.
Okej! Tack.

/J

Ha, va lustigt. Funderade på ungefär precis detsamma för nån dag sen. Så här är en till som cyklar.

Inte för att jag tror det skulle bli så hejdundrandes bra precis, så att det skulle funka som ett särskilt lyckat alternativ till riktig scanning. Utan mest för att jag blev nyfiken i tanken på vilken effekt man skulle kunna uppnå rent kreativt och experimentellt. Det är ju rätt fin närgräns på många av dagens digitaler, men tyvärr inte på min Olympus C50. Hade vart kul om nån här på fotosidan fick ett lustfyllt ryck att göra ett experiment och visa upp hur det kan bli. Hur ser tex. ett macrofotat svartvitt negativ ut tex, positivt omvänt i PS?

En intressant experimentell möjlighet eller rena skiten och bara att glömma tokeriet på en gång?

"It's impossible - lets do it"

OK. Jag visste inte att denna fråga hade varit uppe förrut. Orkade inte kolla runt. Jag har förstått att detta inte är något bra alternativ till en filmscanner.Bra, då vet jag det.

ANNONS
Götaplatsens Foto