Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Har haft digital SLR en stund nu men ännu inte "framkallat" /printat några papperskopior.

Det finns ju rätt många alternativ. Små bilder som kostar allt mellan 1,25 och 5 (och mer?) per kopia. Hur stor roll spelar det var jag framkallar? Är de billiga kassa? Dålig papperskvalitet?

Var ska jag framkalla för att få bra kvalitet till ett bra pris?

Jag vill inte heller att DE ska lägga sig i kontrast/nyans/ljus etc, utan printa bilden som den är. Brukar de göra det? (Analoga labb brukar ju ibland ha ovanan att ljusa upp medvetet mörka bilder (som då blir grådaskiga) etc)

Tacksam för tips! /David

Har testat tre lab med samma bild för att utvärdera. Det första försöket gjordes med en bild som jag tagit innan jag insåg vad sharpening gjorde med bilden. Kameran hade defaultinställningar som gjorde för hög sharpening. Labbet jag testade var ColorMailer som lade på ytterligare sharpening och resultatet blev därefter. Nästa test gjorde med Kodaks labb parallellt med Fuji. Bilden från Kodak hade helt fel färger och var helt gröna. Bara att kasta. Hos Fuji-labbet lämnade jag in över disk i deras automat och de framkallar i butiken. Bilderna hade nu rätt färg och med bra sharpening. Helt OK!

Jag kan helhjärtat rekommendera Crimsons frontweb. Har provat några andra lab men just Crimson känns väldigt proffsiga och resultaten blir underbara. Sen ligger de extremt bra till prismässigt (kolla deras 20x30 tillexempel).

dumbo skrev:
Här redogör jag för mina erfarenheter hittils:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41318

Att tillägga är att man hos alla dessa tre kan välja om man vill ha automatkorrigering eller inte.
Fotolabo lägger alltid på en viss uppskärpning, oavsett vad man väljer.

Proprint som Robert rekommenderar i tråden han hänvisar till tycker jag är kanon. Du kryssar bara i en ruta att du inte vill ha någon påverkan på bilderna. Kvaliten & snabbheten är grym & servicen är enastående.

Jag klantade till det med ca 300 bröllopsbilder som jag skickade in förra sommaren genom att jag helt enkelt misslyckats med kalibreringen av min skärm. Bilderna var "dassiga" & jag mailade till proprint om det hela. Felet var mitt men dom sa att jag bara skulle göra om dem & skicka in på nytt så skulle dom bjuda på nya bilder!!!

Gjorde så & fick nya bilder på ett par dar, det enda jag behövde betala var frakten!

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto